Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.

Dotazy do poradny

Jméno
E-mail E-mail není validní.
Název
Dotaz
Dotazy - Zrak

Dobry den, pan doktor, musim povedat, ze velmi quitujem tento poradensky pristup, zalozeny na Vasej humannosti a skusenostiach.
Touto cestou by som sa chcel spytat, ci je mozne ziskat preukaz 1.triedy s dioptriami, alebo sosovkami a prip. do akej hladiny?
vopred dakujem pekne za odpoved


 

Dobrý den, 

při vstupním vyšetření pro 1. třídu letecký předpis Part-MED povoluje maximální refrakční vadu zraku +5 dioptrií a -6 diptrií.

Současně každé oko nesmí mít astigatismus silnější, než 2 dioptrie.

Rozdíl mezi očima nesmí být více, než 2 dioptrie.

Přeji mnoho zdaru u vstupního vyšetření. 

Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den 
Pane Melechovský,mám na Vás dotaz. Před rokem se mi stal úraz. Poleptal jsem si oko. Léčí mi to na Karláku a postupně mě připravují na to, že vidění už nikdy nebude dobré. Jsou rádi, že se oko zahojilo, ale s nekvalitním epitelem neumí nic dělat. Takže vidím na tabuli to největší písmeno. 
Je možné si s tím udržet 2 třídu na PPL? Já jsem zkoušel letět, s instruktorem pochopitelně a odhad výšky byl dobrý, terén a obrysy vidím. Na přístroje a mapu fungovalo druhé, naštěstí zdravé, oko.
Asi Vám, jako pilotovi, nemusím říkat, že přestat létat je to poslední, co bych chtěl. 

Děkuji za odpověď, ať už bude jakákoliv

Dobrý den,

létat s jedním funkčním okem pro radost je možné a velmi pravděpodobně bude možné vám obnovit 2. třídu zdravotní způsobilosti. Podmínkou je dobré zdraví a dobré vidění nepostiženého oka.

Prosím, shromažďujte si veškerou zdravotní dokumentaci. Pod doléčení mě kontaktujte a doporučím vám vyšetření u očního specialisty, který má znalost leteckých předpisů. Smyslem vyšetření je ověřit dobrou kondici zdravého oka. Pokud bude výsledek příznivý, zajistím vám obnovu 2. třídy.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, 
rád bych se zeptal, jak to funguje se zrakem pro získání 2. třídy zdravotní způsobilosti na GLD? 

Vím, že je maximum 5 dioptrií. Na levé oko mám 0,5 dioptrie, na pravé 2,25 dioptrie. Ale prý tam nemůže být příliš velký rozdíl mezi oběma očima, tedy nesmí být větší než třeba 2 dioptrie. Objasnil byste mi, prosím, jak to je? 

Děkuji za odpověď, 
Václav



Dobrý den, 
pro 2. třídu a tedy i piloty kluzáku není v předpise Část-MED žádné omezení počtu dioptrií. Rozhodující je pouze kvalita vidění v brýlích. Pokud ve vašich brýlích uvidíte požadovaná písměnka optotypu ze vzdálenosi 5 metrů, potom vaše vada zraku nebude bránit létání. Toto neplatí pro profesionály žádající o 1. třídu.
Mnoho zdaru v létání
MUDr. David Melechovský

Dobrý den,
rád bych šel na laserovou korekci krátkozrakosti (-1,75 a -2,3 dioptrie), abych nebyl závislý na kontaktních čočkách a brýlích. Mám Medical class-1 platný do konce ledna 2015. Chtěl bych se Vás zeptat, jak dlouho po zákroku nebudu smět létat a jestli zákrok může mít v budoucnu nějaké nežádoucí účinky?

Děkuji za odpověď

Filip



Dobrý den,

laserové operace očí prodělaly značný pokrok, dnes jsou bezpečné, výsledky jdou velmi dobré a komplikací po operaci je málo.

Po laserové operaci očí není stanovena přesná lhůta, po kterou se nesmí létat. Je zde ale požadavek, že rohovka musí být zahojená a zrak musí být po operaci již stabilní. Hojení obvykle trvá minimálně šest týdnů po operaci, kdy je pilot obvykle nezpůsobilý k letu.

Po asi šesti týdnech vyžadujeme vyšetření očním lékařem, který se orientuje v letecké medicíně. Nemůže to být lékař, který vás operoval. Tento vás vyšetří, zjistí stav rohovky, kvalitu vidění a vyloučí komplikace po operaci. Poté už může letecký lékař uvolnit pilota do provozu.

Profesionální piloty je třeba upozornit, že tyto operace sice mají málo komplikací, ale komplkace se stále vyskytují. Jednou z nich je například nepravidelný tvar rohovky, který způsobí trvalou neostrost zraku, kterou nelze korigovat brýlemi. Taková komplikace může znamenat trvalou ztrátu způsobilosti a zaměstnání. Takové riziko je malé, ale ne nulové.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den.
Nevidím na jeno oko (monokulus). Je možné s tímto udělat průkaz na paraglide, případně prošel bych prohlídkou pro parašutisty? Děkuji



Dobrý den, je možné rekreačně létat s jedním okem a získat Osvědčení zdravotní způsobilosti. Podmínkou je naprosté zdraví jednoho oka, které by měl potvrdit oční lékař. Brýle jsou akceptovatelné.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, mám dotaz. Testuje se barvocit při vstupním vyšetření i při prodloužení? Děkuji za odpověď



Dobrý den, 
barvocit se obvykle testuje jen při vstupním vyšetření. Další vyšetření už jen pokud jsou k tomu nějaké zdravotní důvody, například stav po otravě nebo cukrovka.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

prosím o konzultaci možnosti získání povolení k absolvování pilotního výcviku na ultralehkém letadle (ULL). V mém případě jsem ztratil při úrazu zrak v levém oku, vidím tedy pouze na pravé oko a má otázka tedy zní, zda budu schopen s tímto zrakovým omezením projít zdravotní prohlídkou.

Děkuji za informaci.
S pozdravem Tonda



Dobrý den,
s jedním okem je možné získat pilotní licenci a bezpečně létat. Není to až tak neobvyklé a v praxi se s tímto problémem setkáváme relativně často.

Je však pochopitelné, že u jednookého pilota předpisy vyžadují podrobnější ověření zdraku. Především je k získání Osvědčení zdravotní způsobilosti nutné prodělat vyšetření očním specialistou. Důvodem není ověřit neschopnost postiženého oka, ale ověřit dobré zdraví a dostatečné vidění nepostiženého oka .

Dále je vyžadována letecko-lékařská zkouška. Její název je matoucí, protože ji neprovádí lékař, ale inspektor poveřený Úřadem pro civilní letectví, se kterým se musíte krátce proletět. Jejím smyslem není ověřit, zda umíte létat s letadlem. Důvodem k této zkoušce je ověřit, že ve skutečném letadle dostatečně Váš zrak umožňuje odečítat údaje všech přístrojů v letadle, ovládat všechny řídící prvky a máte dostatečný přehled o provozu v okolí letadla.

Z teoretického bádání i z praxe víme, že jednooký pilot může bezpečně létat a proto jim v tom nebráníme. Musíme však nejprve ověřit dobrou funkci nepostiženého oka.

Přeji mnoho zdaru v pilotním výcviku !
Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den, pane doktore
Na ZŠ jsem v testech barvocitu (barevné puntíky Ishihara) vždy rozeznala pouze několik málo symbolů (např. 2-3 z 10). Lze při takové poruše barvocitu vůbec získat způsobilost 2. třídy alespoň pro létání ve dne nebo to mám rovnou vzdát?
Děkuji
Helena, 27 let



Dobrý den, Heleno. 

Musím ale konstatovat, že máte v tomto velkou smůlu. Poruchy barvocitu jsou u žen nepoměrně vzácnější (0,5%), něž u mužů (8%). Pokud máte pouze poruchu barvocitu, není zde žádný důvod vzdávat létání. Létání je krásné, ušlechtilé a létat je správné. Budete moci určitě létat ve dne za vidu (VFR). 

Požadavek leteckého předpisu je správně přečíst prvních 15 obrázků z Ishiharových tabulek. Pokud by se Vám to nepodařilo, může se provést podrobnější vyšetření barvocitu. Existuje několik různých testů, které se pro toto používají. Musíte správně seřadit barevné knoflíky podle jejich odstínu. Jiné si představte si je jako semafor. Vy musíte správně rozhodnout, jakou barvu semafor ukazuje. Při těchto testech je Váš barvocit jednoznačně spolehlivě změřen. Výsledek není subjektivní a spolehlivě ověří Váš barvocit. 

Dobré je konstatovat, že ani dopravní pilot nemusí mít 100 % barvocit. Stačí, když bezpečně rozeznává základní barvy. Pokud ani v těchto podrobnějších testech neuspějete, létání v noci a za IFR Vám předpisy neumožní. Rozhodně Vám to ale neznemožňuje létat ve dne. Pokud se spokojíte s létáním ve dne za vidu, podrobnější vyšetření nebude nezbytné.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
v nejbližší době bych Vás chtěl navštívit kvůli vyšetření na druhou třídu zdravotní způsobilosti. Jelikož jsem věděl, že vidím hůř na jedno oko na dálku, nechal jsem se vyšetřit. Doktor mi napsal 0,75 na levé a 0,5 dioptrie na pravé. Řekl mi, že záleží na mě jestli budu chtít brýle, či nikoliv.
Myslíte z Vašich zkušeností, že tyto dioptrie nebudou překážkou pro získání 2. třídy? Myslím tím bez brýlí. 
Děkuji za odpověď a Váš čas
S pozdravemv Lukáš



Dobrý den,

Váš zrak bde vyhovovat pro druhou třídu i bez brýlí. Pokud však tuto vadu zraku lze korigovat brýlemi, doporučuji létat s nimi, i když je nebudete mít zapsané v medicalu a nebude to Vaše povinnost.

Nejde pouze o splnění požadavků předpisu. Důležité je i jak rychle rozeznáte letadlo letící proti Váma ajak budete umět letadlo podrovnávat při přistání. V těchto úkonech je kvalita zraku rozhodující a Vaše korekční vada Vás bude zbytečně hendikepovat.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den,
Pane doktore, mam zajem o motorovy paraglidink. Na intrnetovych strankach jsem se dozvedel, ze pro bezmotorovy paragliding je potreba pouze vysetreni u sveho praktickeho lekare. Pro motorovy paragliding je zapotrebi absolvovat zdravotni prohlidku u leteckeho lekare.. z tohoto duvodu pane doktore se na Vas obracim s dotazem, zda je mozne ziskat zdravotni zpusobilost vzhledem k tomu ze mam ocni vadu na pravem oku.. tupozrakost.. a zda ma pro mne vlastne cenu toto vysetreni absolvovat.. tupozrakost mam na pravem oku s tim ze s druhym okem vidim perfektne.. u lekare prectu vsechny radky.. na pravem slabem oku prectu u lekare 4-5 ty radek s pismeny, jinak jsem zdravy.. ziji bez omezeni. Na internetovych strankach jsem pouze nasel odkaz na zdravotni zpusobilost pilota druhe tridy, kde se pise, ze neni pripustna funkcni ocni vada.. zda se to vztahuje i pro motorovy paragliding v tento moment opravdu nevim a jsem z toho zmateny.. muzete mi prosim Vas pane doktore v tomto smeru poradit..



Dobrý den, Pavle, 

pro sólové létání s bezmotorovým paraglide nebo rogalem Vám skutečně stačí vyšetření praktickým lékařem. Pro motorový paraglide nebo létání v tandemu Vás může vyšetřit pouze letecký lékař.

Tupozrakost pro rekreační létání obvykle nepředstavuje zásadní problém. Pokud postižené oko nepřečte na Snellenově optotypu řádek označený číslem 10 z 5 metrů, potom je nutné vyšetření očním specialistou. Důvodem k vyšetření není ověřit funkci postiženého oka. Pravým důvodem je ověření dobrého vidění a zdraví lepšího oka. Rekreační pilot může být i jednooký a může létat s přijatelnou mírou rizika. Musíme si být ale zcela jisti, že toto jedno zdravé oko vidí velmi dobře, třeba i s použitím brýlí, a nemá jiný zdravotní problém. To by měl vyšetřit oční lékař vybavený potřebními přístroji.

Myslím, že se nemusíte obávat a statečně se vydejte k leteckému lékaři. Přeji Vám mnoho zdaru v paraglidingu.

Srdečně zdraví David Melechovský

Vážený pane doktore,
snad jednoduchý dotaz. Nosím kontaktní čočky -4,25 D na obě oči. Je to problém pro získání lékařské prohlídky pro licenci na kluzáky GLD?
Děkuji a přeji Vám příjemný den
S pozdravem
Ing. Ondřej Kozub
Chotěboř



Dobrý den, 
pro získání 2. třídy zdravotní způsobilosti nejsou stanoveny žádné limity počtu dioptrií na Vašich brýlích.
Rozhodující je pouze kvalita Vašeho vidění ve Vašich brýlích. To znamená, že není rozhodující, kolik máte dioptrií, ale jak ve svých brýlích vidíte.
Se srdečným pozdravem David Melechovský

Vážený pán doktor,

zaujímal by ma Váš názor na posudzovanie tupozrakosti pre vydanie zdr. spôsobilosti 1. triedy podľa súčasných predpisov (nar. 1178/2011). Podľa tohto nariadenia je každý prípad, kedy uchádzač jedným okom nie je schopný dosiahnuť ostrosť 6/9 posúdený ako "neštandardné videnie" a teda je mu zamietnuté vydanie 1. triedy. Avšak v prípade, že uchádzač už je držiteľom 1. triedy a neštandardné videnie získal, je možné mu po ďalšom schválení úradom zdr. spôsobilosť predĺžiť aj keď nedosahuje ostrosť 6/9. V praxi to teda znamená, že ak si dopravný pilot poraní jedno oko a bude ním vidieť len napr. na 50%, stále mu može byť predĺžená 1. trieda a môže "bezpečne" lietať. Avšak ak má človek vrodenú tupozrakosť, nemá žiadnu šancu získať 1. triedu, keďže by predstavoval "nebezpečenstvo". Nemyslíte, že v tomto prípade by k uchádzačovi bolo spravodlivejšie, ak by bol jeho stav posudzovaný individuálne a nie len podľa tabuľkových hodnôt?

Poučky v učebniciach uvádzaju, že človek s tupozrakosťou by mal byť v podstate polo-slepý, nemal by mať žiadne priestorové videnie a mal by mať problémy s bežnými činnosťami ako napr. riadenie auta. Môj prípad je taký, že mám jedno oko tupozraké, no som držiteľom zdr. spôsobilosti 2. triedy, dokončil som PPL(A) s doložkou pre nočné lety VFR a bez akýchkoľvek problémov bezpečne lietam. Nemám problém s odhadom vzdialenosti a výšky ani s priestorovým videnim a oboma očami súčasne vidím do diaľky aj do blízka veľmi dobre. Chcel by som pokračovať až do úrovne ATPL, avšak tupozrakým okom 6/9 určite nedosiahnem. Chcel by som Vás preto poprosiť o radu, aké sú moje možnosti pre získanie zdr. sp. 1. triedy. Viem, že v rámci FAA je možné tupozrakosť riešiť prostredníctvom SODA (statement of demonstrated ability). Je reálne že by niečo podobné bolo možné aj v Európe?

Ďakujem veľmi pekne za Váš čas a odpoveď.

S pozdravom,
Viktor



Dobrý den, Viktore, 

máte pravdu, že požadavkem při vstupním vyšetření 1. třídy je vidění 0,7, tedy 6/9. Musíte každým okem zvlášť přečíst řádek označený číslem 9 na Snellenově optotypu ze 6 metrů . Oběma očima potom také musíte přečíst řádek označený číslem 6.

Tupozrakost zhoršuje vidění postiženého oka. V praxi tak požadavkům na dopravního pilota obvykle vyhoví pouze ten, u něhož byla tato nemoc brzo v dětství rozpoznána a úspěšně léčena. Žadatelé s rozvinutou tupozrakostí obvykle požadavkům na dopravního pilota nevyhoví. Protože se tito pacienti o svoje postižení nijak nezasloužili, je to pro ně nespravedlivé a diskriminující, to je naprostá pravda. Proč tomu tak, to zde asi nemusím rozebírat. Hodí se tu také poznamenat, že pro rekreační létání tupozrakost problém není.

Patří k základním principům letecké medicíny, že požadavky při vstupním vyšetření jsou vždy náročnější, než při pozdějším obnovování zdravotní způsobilosti. Pro tento postup je tu několik dobrých důvodů:

Za prvé – do svého výcviku dopravní pilot a jeho provozovatel investujete asi dva a půl milionu korun. Pokud by se nelišily požadavky při vstupním vyšetření a při obnovení, potom by ti, kteří prošli „ s odřenýma ušima“, měli následující problém. Každé i sebemenší zhoršení zraku by znamenalo ztrátu peněz i času, který byl investován do vašeho vzdělání. Rozdíl mezi požadavky při vstupním vyšetření a při obnovení představuje jistou „rezervu do budoucna“.

Nižší požadavky pro obnovení zdravotní způsobilosti, vydané i například s omezení „jen ve vícečetné posádce“ apod., to je cesta pro kvalifikované a zkušené piloty, kteří by jinak přišli o své zaměstnání a o své povolání. Umožní jim to dál využívat svých zkušeností a znalostí, i když jen s určitým omezením, které si vynucuje bezpečnost letu. Investovat do vzdělání pilota, jehož zdraví je již na začátku kariery hraniční pro bezpečnost letu, je krajně nerozumné rozhodnutí. Chápejte to i tak, že letecký předpis tímto způsobem chrání provozovatele před investicí do pilota, jehož zdravotní stav je na hranici bezpečnosti.

Máte pravdu, že při pozdějším obnovení zdravotní způsobilosti je možné akceptovat i pilota, který nevyhovuje požadavkům pro vstupní vyšetření. Všimněte si ale, že je to možné pouze s omezením pro vícepilotní provoz. Pilot má jedno oko zdravé a nedostatek druhého slabšího oka tak z hlediska bezpečnosti „vyvažují“ zdravé oči kopilota.

Za druhé – tento argument opět není spravedlivý ani férový, ale je z reálného života. Žadatelů o práci dopravního pilota je velký nadbytek. Proto předpis umožňuje získat průkaz obchodního a dopravního pilota těm zdravějším a výkonnějším. Můžeme si o tom myslet, co chceme. Ale ve všech civilizovaných i necivilizovaných zemích je tomu přesně tak.

Mimochodem, tyto požadavky nepochází z nařízení 1178/2011a tedy ani z Evropské unie. Sem byly pouze převzaty. Tyto požadavky jsou definovány v Annexu č. 1 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví (u nás předpis L1, článek 6.3.3.2). Platí tedy ve všech zemích ICAO po celém světě.

Píšete, že „človek s tupozrakosťou by mal byť v podstate polo-slepý, nemal by mať žiadne priestorové videnie a mal by mať problémy s bežnými činnosťami ako napr. riadenie auta.“ Není to pravda. Tak jednoduché to není a oční lékařství opravdu není tak hloupě povrchní. Celý problém je mnohem složitější a vysvětlení těchto jevů dalece přesahuje možnosti této odpovědi. Píšete, že“ Nemám problém s odhadom vzdialenosti a výšky ani s priestorovým videnim a oboma očami súčasne vidím do diaľky aj do blízka veľmi dobre.“ Není tomu tak zcela, ale i kdyby bylo, je třeba domyslet souvislosti. Sportovní pilot může být jednooký. Jednookého pilota může oslepit například aura migrény na zdravém oku. Nebo může dojít k poranění zdravého oka uvolněným předmětem v kabině při turbulenci. Jednooký pilot se potom stává slepým. Ve všeobecném letectví je toto riziko přijatelné malé. V dopravním létání ne. Je třeba se smířit s myšlenkou, že v dopravním letectví je požadována vyšší úroveň bezpečnosti, než ve všeobecném letectví. 

Je i líto, že v Evropě nemáme žádnou možnost v tomto směru Vám pomoci. Buďte ujištěn, že ani FAA nevydá SODA, pokud žadatel nesplní stejné požadavky. Prosím, zkuste se nad tím zamyslet nezaujatě vlastním postižením, pokud je to možné. Povolání pilota nepatří mezi lidská práva a svět k pilotům v tomto není spravedlivý. Je snadné se dopátrat toho, že důvodem je ohled k cestujícím a jejich bezpečnosti.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
mám na Vás 2 otázky, které se týkají zraku. Chystám se za rok na ULZ, kde chci získat zdravotní způsobilost 1. třídy.
Na jednom oku mám 0,75D na dálku a na druhém 0D.Vidím perfektně, ale přesto budu muset nosit brýle. Jak je všeobecně známo, se stářím se zhoršuje zrak a kolem 40 let věku už hodně lidí začíná nosit brýle na blízko i na dálku. Chci se zeptat, jak se u pilota řeší, že je krátko i dalekozraký?Existují brýle, které jsou zároveň spojky i rozptylky?
2. Jak přísná jsou pravidla při testu barvocitu?Jde mi o Ishiharův test. Je pár obrázků, ve kterých číslo moc nebo vůbec nevidím. Řekněme 2 obrázky z 50. Při prohlídce na řidičský průkaz jsem prošel levou zadní, ale při prohlídce na ULZ mi jich dají asi víc a bojím se, že selžu. Je nějaká šance, dostat 1. třídu, když selžu v tomto testu?Třeba, že by mě testovali i jinak, jak moc je můj problém závažný?
Děkuji



Dobrý den, 

není možné být současně krátkozraký a dalekozraký na stejném oku. Kolem 40-roku se obvykle nedostavuje dalekozdrakost, ale presbyopie. Máme pro ní krásný český název - vetchozrakost. Její problém nevzniká v nesprávné lomivosti čočky v poměru k velikosti oka. Problém je způsoben snižující se poddajností čočky k zaostřování do blízka s přibývajícím věkem. Pokud pilot potřebuje jedny brýle na dálku a jiné na blízko, potom se to řeší bifokálními nebo multifokálními brýlemi. 

Na dálku máte ale brýle velmi slabé a je možné, že vyhovíte požadavkům i bez brýlí.

Nyní k vyšetření barvocitu. Při vstupním vyšetření musíte správě přečíst 15 náhodných Ishiharových tabulek. Při neúspěchu se provádí podrobnější vyšetření barvocitu. Podrobně je to popsáno o dva dotazy níže.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

Mám dotaz jestli když v testech barvocitu nerozeznám jeden prvek znamená to že nemůžu projít na 1.třída zdravotní způsobilosti?



Dobrý den, pane Miroslave, 

neporozuměl jsem termínu "nerozeznám jeden prvek". Požadavek je správně přečíst prvních 15 obrázků z Ishiharových tabulek. Pokud by se Vám to nepodařilo, provede se podrobnější vyšetření. Existuje několik různých testů, které se pro toto používají. Musíte správně seřadit barevné knoflíky podle jejich odstínu. Jiné si představte si je jako semafor. Vy musíte správně rozhodnout, jakou barvu semafor ukazuje. Pilot musí bezpečně odlišovat základní barvy, které se v letectví používají jako signální ( noční světla na letišti, barvy použité na EFISu).

Při těchto testech je Váš barvocit jednoznačně spolehlivě změřen. Výsledek není subjektivní a jednozačně určený. 

Důležité je konstatovat, že ani dopravní pilot nemusí mít 100 % barvocit. Stačí, když bezpečně rozeznává základní barvy.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, 
ráda bych se Vás zeptala, jak je to s oční prohlídkou pro kvalifikaci CPL(A). V dokumentech, které se mi povedlo najít se říká, že při vstupní prhlídce pro 1. třídu je zapotřebí úplá oční prohlídka, ale nepovedlo se mi zjistit, jakým způsobem toto vyšetření probíhá. 
Zároveň bych se chtěla zeptat jak se liší požadavy na zrak u 1. a 2. třídy.
S pozdravem,
Zora



Dobrý den,
oční vyšetření při vstupní prohlídce pro 1. třídu je definováno v předpise "Přijatelné způsoby průkazu a poradenský materiál k Části-MED ", který najdete v Odkazech na mých webových stránkách. Oční vyšetření je popsáno v kapitole AMC1 MED.B.070 Zraková soustava:

Úplná oční prohlídka očním specialistou je nutná při vstupní prohlídce. Všechny nenormální a sporné nálezy by měly být postoupeny oftalmologovi. Součástí prohlídky by mělo být vyšetření:
(1) anamnézy;
(2) zrakové ostrosti – do blízka, na střední vzdálenost a do dálky (nekorigované a v případě nutnosti s nejlepší optickou korekcí);
(3) zevního oka, anatomie, médií (štěrbinová lampa) a očního pozadí;
(4) pohyblivosti očí;
(5) binokulárního vidění;
(6) barevného vidění;
(7) zrakových polí;
(8) tonometrie při klinické indikaci; a
(9) refrakce u dalekozrakých žadatelů s hypermetropií větší než +2 dioptrie při vstupní prohlídce a objektivní refrakce v cykloplegii u osob mladších než 25 let.

Jak se liší požadavy na zrak u 1. a 2. třídy? To je příliš široce položená otázka. Jsou zde rozdílné požadavky na ostrost zraku, barevné vidění, tolerance různých očních chorob. Je třeba se zeptat na konkrétní oční nemoc nebo problém.

Se srdečným pozdravem David Melechovský

Dobrý den, mohl bych vykonávat funkci palubního průvodčního i přesto, že mi dělá problém Isiharův test na barvocit? Je mi zatím jenom 14let. Vím, že je možné získat pilotní licenci PPL i přes tuto poruchu, ale podmínky pro práci "letušáka" jsou mi nejasné. A pak mám bohužel jednu hypofunkční ledvinu pracující na 5-10% Dialýzu nemám. Ani žádnou jinou operaci či zákrok. Vím, že by to bylo nepřijatelné. Až přijde čas tak budu chtít létat ma kluzácích a proto půjdu na podrobné vyšetření, ale teď se ptám na ten barvocit a na tu ledvinu. (Vím, že porucha barvocitu je ruzná a že více bych zjistil az na vyšetření ) Filip



Dobrý den, 

na první otázku dává letecký předpis jednoznačnou a přesně definovanou odpověď: "Palubní průvodčí by měli být schopni správně rozeznat 9 z prvních 15 tabulek 24tabulkové edice Ishiharových pseudoizochromatických tabulek. Nebo mohou palubní průvodčí prokázat, že dokáží bezpečně rozeznávat barvy." To znamená, že je do značné míry barvocit vyžadován. I když si o tom můžeme myslet, co chceme, požadavek je přesně určen. Soukromý pilot může létat i s poměrně těžkou poruchou barvocitu, i když pouze ve dne, nikoli v noci.

Jedna nefunkční ledvina není problém pro způsobilost jakékoli třídy, když ta druhá dostatečně funguje. Tady Vám žádné potíže nehrozí.
Přeji mnoho zdaru v budoucí letecké kariéře! David Melechovský

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se může stát pilotem i člověk u kterého byla zjištěna Leidenská mutace a který má poúrazový šedý zákal a ochrnutou zornici v pravém oku. Brýle nenosí a při lékařských kontrolách čte 6/6. Úraz se stal před 7 lety a synovi je nyní 21 let. Děkuji za odpověd'.



Dobrý den,

v tuto chvíli Úřad pro civilní letectví v České republice nedávno informoval letecké lékaře o svém rozhodnutí: pro první třídu je Leidenská mutace nepřijatelná. Pro druhou třídu bude vydáno omezení s maximální dobou letu 3 hodiny. Je možné, že toto rozhodnutí se v budoucnosti změní.
Pokud jde o úraz oka, důležité bude vyšetření očním lékařem. Pokud postižené oko čte 6/6, je to normální vidění. Pro druhou třídu to nebude problém, pokud nepostižené oko je zdravé bez jiných postižení. Pro první třídu je obtížné na základě Vašich informací odpovědět, nejsou dostatečné. Rozhodující bude podrobný nález očního lékaře.
Přeji mnoho zdaru při vyšetření. Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
je mi 14 let a rád bych za rok nastoupil někam do aeroklubu... Chtěl bych získat licenci PPL(A).
A v budoucnu mám zájem o práci palubního průvodčího. JENŽE mám poruchu barvocitu, na bližším vyšetření jsem ještě nebyl.(až v 15 ti)Je možné získat 2. třídu i přes tuto vadu? Jaké je nutné osvědčení pro práci palubního průvodčího?

S pozdravem Filip



Dobrý den, Filipe,

při první prohlídce vyšetříme podrobněji Váš barvocit. Některé poruchy jsou méně závažné a umožňují létat bez omezení. Některé jsou závažnější a i s nimi je možné získat průkaz soukromého pilota PPL, mohou ale způsobit omezení vašeho létání pouze ve dne. Nemohl by jste létat v noci a podle přístrojů. 
Pro palubní průvodčí jsou požadavky ještě méně náročné, i když i palubní průvodčí musí být schopen rozeznávat základní barvy.

Až přijde čas, objednejte se k vyšetření. Nebojte se ale, protože i se závažnou poruchou barvocitu si můžete ve dne zalétat s malým letadlem.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
Je mi 15 let a chtěl bych být profesionálním dopravním pilotem. Mám ale tupozrakost na levém oku. Pravé oko mám v pořádku. (u očaře s ním přečtu všechny řádky na té tabulce s písmeny) Ve 3 letech jsem na nemocné oko prakticky neviděl, dnes vidím celkem dobře (nemám problém koukat na TV jen s nemocným okem apod.). Číst ale s jen nemocným okem nemohu (nejvíce co přečtu jsou SPZ proti jedoucích aut, když koukám z okna v autobuse :) ) chtěl bych se zeptat, zda tyto mé komplikace znemožní kariéru pilota a zda si mám hledat pro svůj život jiný job nebo se budu moci stát pilotem?

Děkuji za odpověd.



Dobrý den, Ondro,
pro sportovní piloty jsou požadavky na kvalitu vidění benevolentní a tupozdrakost nebývá překážkou v létání pro radost. Jak ale tušíte, profesionální piloti mají mnohem větší odpovědnost a požadavky na kvalitu jejich videní jsou vyšší. Ta se dá přesně změřit tek, že musíte ze vzdálenosti 5 metrů postiženým okem přečíst písměnka přesně definované velikosti označené hodnotou 0,7 na měřící tabuli (optotypu). Tupozrakost postihuje kvalitu vidění postiženým okem bez možnosti zlepšit jí s pomocí brýlí. V praxi tak požadavkům na dopravního pilota obvykle vyhoví pouze ten, u něhož byla tato nemoc brzo v dětství rozpoznána a úspěšně léčena. 
Pokud by jste rád věděl, zda vyhovujete požadavkům, objednejte se k oční lékařce dr. Ireně Svobodové www.svobodovaocni.cz . Paní doktorka je milá, ochotná, kvalitzu zraku Vám zřeměří a zbaví Vás pochybností.
Srdečně Vás zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat zda je možné získat zdravotní osvědčení 2. třídy (případně 1. třídy) pokud mám od dětství diagnostikovanou oční vadu tupozrakost na pravém oku. Levé je zcela v pořádku ale pravým nejsem schopný zaostřit a přečíst např tento text. Předem děkuji, s pozdravem Josef



Dobrý den, 

pro 2. třídu u naprosté většiny pilotů není tupozdrakost (amblyopie) překážkou. V takové situaci mnohem více záleží na kvalitě vidění nepostiženého oka. Vaše levé oko musí být zdravé a jeho vidění i s pomocí brýlí musí být dostatečně ostré. U výrazné míry postižení nemocného oka musí letecký lékař požadovat letovou zkoušku. To znamená, že se musíte proletět s examinátorem ve skutečném letadle a musíte předvést, jste schopen vidět tak, aby jste letadlo mohl bezpečně ovládat.

U 1. třídy je tupozdrakost přijatelná jen při minimálním postižení nemocného oka. V podstatě jen včas a dobře léčená tupozrakost v dětství obvykle splňuje požadavky na 1. třídu. Asi není překvapivé, že na dopravního pilota je kladen požadavek dobrého vidění oběma očima.

Držím Vám palce u vyšetření, srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
jsem držitelem platného MC 2.třídy a chystám se na refrakční operaci očí. Chci se zeptat, jestli ztrátu zdravotní způsobilosti musím nějakým způsobem hlásit nebo prostě do obnovení způsobilosti nebudu létat.
Děkuji Petr



Dobrý den, 
po laserové operaci očí pro refrakční vadu nelétejte do té doby, než bude rohovka zahojená a výsledek operace stabilní. Obvykle je vhodné nelétat asi 2 měsíce. Poté Vás musí vyšetřit oční specialista se znalostí leteckého lékařství. Musí posoudit, že operace byla úspěšná a ostrost zraku se již nebude měnit. Obvykle asi 2 až 3 měsíce po operaci se můžete vrátit k létání. Proto doporučuji se k operaci objednat například v zimě.
Se srdečným pozdravem David Melechovský

Dobrý den,

chtěl bych profesionálním pilotem dopravních letadel, ale mám jeden zdravotní problém. A to konkrétně poruchu barvocitu. Je mi 15 let a byl jsem na preventivní prohlídce, kde mi doktorka řekla, že mám problém se zelenou a červenou barvou. (Zkoušela to na obrázcích s tečkami, které měly různé barvy a zde jsem měl přečíst nějaké číslo, já ho ovšem neviděl). Proto jsme jeli za očním lékařem, který mi dal ty samé obrázky a řekl, že na dopravního pilota nemám šanci se dostat, protože nepoznám barvy. Také říkal, že si toho mí rodiče, nebo ve škole museli všimnout, že místo červené pastelky beru např. zelenou. Nic takového se ovšem nikdy nestalo a barvy od sebe bezpečné poznám a nemám žádný problém ani s jinými odstíny. Nevím co teď s tím, protože má oční lékařka je přesvědčená, že nepoznám ani barvy na semaforu, ale já s tím přitom nemám problémy a všechny barvy bez problému poznám, jen na těch obrázcích jsem to číslo v těch tečkách prostě nenašel. Dokonce i stavím obří, závodní modely letadel a nikdy se mi nestalo že bych nepoznal červený kabel od zeleného, nebo jakéhokoliv jiného.Příští rok nastupuji na střední, jako letecký mechanik. V noci také nemám problémy s viděním a také bezpečně poznám všechny barvy světel. Všechny signální barvy i noční světla na letištích poznám a nemám s tím žádný problém. Jen se obávám, že na zkouškách pro 1.třídu budou ty samé obrázky, ze kterých to nevyčtu a letecký lékař mě ohodnotí jak "nezpůsobilý". 

Proto se chci zeptat, jestli je ještě nějaká možnost stát se dopravním pilotem, nebo se nějak dostat k profesionálnímu létání.

Děkuji, s pozdravem Filip



Dobrý den, Filipe,

pokud máte poruchu barvocitu, neznamená to, že nerozeznáváte základní barvy na semaforu. Ten problém je poněkud složitější a poruch barvocitu je více druhů s různou mírou vyjádření. Pokud nepřečtetě "obrázky s tečkami " , neboli neuspějete v Ishiharově testu, porucha barvocitu je téměř jistá. Touto poruchou trpí přibližně každý dvanáctý muž a vypadá to, že jste si vytáhnul nesprávný los.
Pokud by jsteš se chtěl stát dopravním pilotem, Váš barvocit musí v takovém případě být vyšetřen podrobněji. Máme k tomu několik přístrojů, nejčastěji se používá tak zvaný anomaloskop. S pomocí tohoto přístroje je možné přesně určit Vaši schopnost rozeznat barvy. U tohoto vyšetření je také přesně stanoveno, jaká míra poruchy barvocitu je pro budoucího dopravního pilota přijatelná.
Doporučuji Vám objednat se na oční vyšetření na oční oddělení Ústavu letreckého zdravotnictví a podstoupit vyšetření na anomaloskopu. Místní oční lékaři Vám rádi pomohou a řeknou Vám spolehlivě, zda je Vaše porucha barvocitu přijatelná pro dopravního pilota.

Držím Vám palkce s srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý deň, ked som mal asi 12 rokov, padol mi do oka gaštan, vyberali mi ho v nemocnici. Vidím výborne na obe oči, nemam žiadne problemy zo zrakom. Bude to problem prejsť 1 triedou zdravotnej spôsobilosti? Za odpoveď ďakujem.



Dobrý den, 
součástí vyšetření vstupního vyšetření pro 1. třídu zdravotní způsobilosti je vyšetřením očním lékařem, který si rohovku Vašeho oka prohlédně. Pokud poranění nenechalo následky, které by zhoršovalo kvalitu zraku, velmi pravděpodobně nebude bránit vydání 1. třídy.
Srdečně zraví David Melechovský

Dobrý den,
na ULZ mi při vstupní prohlídce pro Med Class II zjistili zvýšený nitrooční tlak. Od té doby jsem na ULZ sledován, měří se NOT a perimetr. Vzhledem k astigmatismu mám poněkud tlustší rohovky (korekce odečtené hodnoty NOT). Žádné další problémy nejsou. Rozhodl jsem se navštívit v Praze specialisty mimo ULZ, přičemž jsem dostal medikaci pro udržování NOT v rámci normy (ca 18-19 Torr). Bez medikace jsem na ca 21 Torr. Medikament je Carteol LP, užívám jej 2x denně 1 kapku do každého oka. Co se týče sledovaného stavu, NOT je stabilní, podle OCT je optický nerv beze změn. Je tato léčba diskvalifikující pro Med Class II? Jak bych dopadl, pokud bych se rozhodl pro Med Class I?
Děkuji!



Dobrý den,
pokud je nitrooční tlak normální a perimetr beze změn, není používání
očních kapek pro snížení nitroočního tlaku překážkou pro vydání
jakékoli třídy. Mohou být vyžadovány častější kontroly očním lékařem ke sledování nitroočního tlaku, stavu optického nervu a zorného pole.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den. Chtěl bych si udělat parašutistický výcvik a zajímá mě, jestli je diskvalifikační slabá porucha barvocitu. Je mi 41 let ,ale dozvěděl jsem se o své poruše teprve nedávno při lékařském vyšetření na vyhlášku 50 pro elektrikáře. Bylo mi zděleno, že mám slabou poruchu barvocitu na červenou a modrou barvu. Na vyhlášku 50 jsem ale prošel. Děkuji za odpověď.



Dobrý večer, pane prezidente Galaxie :-) , 
porucha barvocitu není pro parašutistu problémem, dokonce v naprosté většině případů ani pro sportovního letce. Pouze noční seskoky nebudou aktivitou pro Vás. Nicméně vystupovat z letadla za letu v noci, to je možné asi oželet.
Přeji mnoho zdaru v parašutismu. Zdraví David Melechovský

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat jaká je pravděbodobnost určení špatné diagnézy - tupozrakost. Je nějak léčitelná? Je to velký problém pro letectví? Mohl by jste mi doporučit nějakého očního lékaře z Jihomoravského kraje? Předem děkuji.



Dobrý den, 
tupozrakost diagnostikuje lékař spolehlivě. Léčitelná, bohužel, není. Nejedná se o nemoc očí, ale o neprávný způsob, jakým mozek zpracovává viděný obraz. Příčinou může být vrozené šilhání. Působím v Praze a Jihomoravský kraj je ode mně daleko. V Praze doporučuji MUDr. Irenu Svobodovou, http://www.svobodovaocni.cz/. Má zkušenosti s piloty.
Pro rekreační létání tupozrakost do určité míry překážkou není, pokud postižnm okem lze přečíst 18 mm velké písmo na vzdálenost 6 metrů. Za určitých okolností le překonat i toto omezení.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, je ještě po úpravě požadavků na MC 1,2 důvod k neuznání zdravotní způsobilosti šilhání (strabismus)? Popřípadě jestli nevíte zda je dostačující korekce operací, problém je že šilhání není zase tak patrné, takže nevím zda-li by měla operace vůbec nějaký efekt. 
Děkuji za odpověď



Dobrý den, 
strabismus (šilhání) není problém sám o sobě pro vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti. Problémem jsou stavy, které šilhání způsobuje. Patří sem diplopie (dvojité vidění) a amblyopie (tupozdrakost). U šilhajících očí musí nastat jeden z těchto dvou problémů v závislosti na tom, jak dlouho vada trvala. Korekční operace šilhání je přijatelná, pokud pilot netrpí dvojitým viděním. Dvojité vidění je nepřijatelné. Při tupozdrakosti musí postižené oko přečíst 18 mm vysoké písmo na 6 metrů a zdravé oko musí přečíst 6 mm písmo na 6 metrů, přičemž je možné použít brýle.
Držím palce při očním vyšetření a zdraví Vás David Melechovský

Dobrý den,

Mám jeden pro mne osobně velice důležitý dotaz, který mi již několik dní nedá spát. Jedná se o oční vadu, kde si nejsem jist zda je v rozporu s normou na ULZ a tedy zda bych prošel na 1. i 2. třídu. Můj problém je následovný:

Mám refrakční vadu na dalekozrakost a dioptrie -4,75 pravé a -4,5 levé.
větší problém je ale že mám "cylindr", ten se podle mého hledání na internetu nazývá Astigmatismus a ten mám -0,5 na obou očích. (osa 180). V normě je psáno, že na první třídu je refrakční vada tolerována od +5 nebo -8, což bych (snad) splňoval, ale dále je psáno "žadatelé s refrakční vadou s kompomentou astigmatismu nesmí astigmatismus přesáhnout 2,0 dioptrie". 
- Jedná se tedy o těch -0,5 které mám, nebo se to počítá na celkové dioptrie a tedy mých -4,75 a tím pádem bych nesplnil požadavky ani na jednu z tříd ?



Dobrý den,
k posuzování žadatelů o Osvědčení zdravotní způsobilosti nemáme normy, ale předpisy. Také je rozhodně neurčuje ULZ, ale dnes je to Evropská unie a nařízení její Rady, kterým se posuzování pilotů řídí.

Pro Vás je rozhodující Nařízení EU 1178/2011 a hlavně jeho část Part-MED a dále Přijatelné způsoby průkazu a poradenský materiál k Části-MED. Oba tyto dokumenty najdete v Odkazech na mých webových stránkách.

Podle těchto předpisů dnes už žádná refrakční vada není diskvalifikující, tedy ani dalekozdrakost ani astigmatismus s jakýmikoli dioptriemi. Pokud dioptrie přesáhnou určité hodnoty uvedné v druhém jmenovaném předpisu, vyžaduje se speciální vyšetření očním lékařem, který rozhoduje o způsobilosti. Vás s Vašimi dioptriemi se to netýká. Vaše oční refrakční vada pravděpodobně nebude překážkou Vaší kariéry letce.

Zdraví
David Melechovský

Dobry den,
zajimalo by me jestli se pri vstupni prohlidce pro 2. a 1. tridu dela test na binokularni videni. Mam od narozeni tupozrakost. Nedela mi to problemy a vidim dobre. Bryle nemusim nosit ani na rizeni auta. Nicmene pred rokem jsem na tomto testu u ocni mel mensi problem (nejaka ta svetla..ted si nevzponeu) videl jsem je mirne vedle sebe...Dalsi rok jsem s tim uz takovy problem nemel.
Dekuji
Honza



Dobrý den, 

při vstupním vyšetření pro získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. se provádí oční vyšetření očním specialistou. Cituji předpis Part-MED : Žadatelé o osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy musí mít normální zorná pole a normální bi nokulární vidění. U 2. třídy není oční vyšetření pravidlem a provádí se pouze v případě potřeby. Tupozrakost (ablyopie)je přijatelná pouze pro 2. třídu a postižené oko mucí přečíst 18 mm vysoké písmo na 6 metrů. 
Přeji Vám mnoho zdaru a držím palce, David Melechovský

Dobrý deň Chcel by som sa spýtať či sa dá lietať so slbším farbocitom, pravdepodobnemam farbocit oslabeny z uzívania tabletiek Roaccutane.
Dotaz smeruje na 2. triedu neskor na 1. Dakujem



Dobrý den, na Vaši jednoduchou otázku není jednoduchá odpověď. Je nutné Vás vyšetřit a posoudit rozsah postižení. U 2. třídy se obvykle pilot dostane omezení létat "pouze ve dne". Význam to má pouze u dospělých letadlel, protože ultralighty a kluzáky v noci létat nesmí. U první třídy takové omezení samozřejmě nesmyslné. U prodesionálů se v případě poruchy barvocitu provede podrobné vyšetření a musí se identifikovat přesný typ a rozsah postižení. Poruch barvocitu je více druhů a pravděpodobně by to vydalo na další zajímavý článek. Předpis vyžaduje: "U osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy musí žadatelé mít normální barvocit nebo bezpečně rozeznávat barvy. Žadatelé, kteří neuspějí v dalších testech barvocitu, musí být posouzeni jako nezpůsobilí." Existuje několik různých testů, které se pro toto používají. Představte si je jako semafor. Pilot musí bezpečně odlišovat základní barvy, které se v letectví používají jako signální ( noční světla na letišti, barvy použité na EFISu). I já jsem se v praxi setkal s nositeli 1. třídy, kteří prošli tímto testem a evidentně takto barvy nediferencovali. Co k tomu říci? Lékaři nejsou stroje a někdy rozhodnou, že i když o tom předpis pochybuje, tento žadatel bude létat bezpečně. A on bezpečně létá.
Držím Vám palce, zdraví Vás David Melechovský

Dobrý den,
existuje nějaká hranice krátkozrakosti, za kterou už není možné získat Osvědčení zdravotní způsobilosti II. třídy? Chtěla bych absolvovat parašutistický kurs zakončený seskokem z 1200-1500 m.
Děkuji



Dobrý den, není žádné omezení pro počet dioptrií Vašich brýlí. Je nutné, aby jste měla brýle, které Vám umožní přečíst 9 mm vysoké písmo na 6 metrů. Pokud máte pochybnosti o kvalitě svých brýlí, požádejte svého očního lékaře o vyšetření. V opačném případě Vaše krátkozrakost nebrání věnovat se parašutismu. Zdraví Vás
David Melechovský

Chci se zeptat, jestli se můžu stát pilotem ultralehkých letadel ,mám poruchu barvocitu ,barvy ale bez problémů rozeznám.



Můžete se stát pilotem ultralehkého letadla i s poruchou barvocitu. Dostanete Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy s omezením : Platné pouze pro denní
dobu.To pro pilota ultralehkého letadla nepředstavuje omezení, protože ultralehká letadla létají pouze ve dne.
Přeji mnoho úspěchů v letectví 
S pozdravem David Melechovský

Dobrý den pane doktore. Celkem nedávno jsem měl v pravém oku vlčí zrno, po kterém mi na vnitřní straně víčka zůstala malá červená boulička. Moje oční lékařka mi řekla, že jde chirurgicky odstranit, ale pokud nechci, nemusím zákrok podstoupit, protože mě nijak neohrožuje a ani mi nebude omezovat zrak. 
Nechal jsem to tedy být, ale nyní bych chtěl získat PPL a začít létat. Může mi tato malá zduřenina zabránit získat II. třídu zdravotní způsobilosti? Pokud ne, mohl bych v budoucnu projít i I. třídou a stát se profesionálem?
Brýle nenosím a na oko vidím dobře.... 
Díky za odpověď a hezký den.



Dobrý den, 
Vlčí zrno neboli chalazion vzniká ucpáním a následným zanícením hlubokých mazových žlázek víčka. Vidění nezhoršuje a nebrání získání zdravotní způsobilosti 1. a 2. třídy.
Přeji mnoho úsěchů v cestě za profesionální kariérou pilota.
Zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore,
ráda bych se informovala, zda je překážka pro úspěšné absolvování zdravotní způsobilosti II. stupně (pro práci stewardky)krátkozrakost. Mám dioptrie na obou očích - 3.25 a žádné problémy nemám, nosím kontaktní čočky také bez problémů. Děkuji za odpověď

S pozdravem 
K. Černochová



Dobrý den, 
Vaše refrakční vada není překážkou pro vydání Osvědčení.
Přeji mnoho úspěchů při práci palubní průvodčí. Zdraví
David Melechovský

Dobrý deň.
Rád by som sa spýtal aj keď som zo SR či je veľký problém dostať povolenie na pilota ULL s poškodeným farbocitom , ináč mám oči úplne v poriadku bol som na prehliadke u očnej lekárky a tá mi povedala že poškodením farbocitu trpí dosť veľká časť mužskej populácie . Mám nejakú nádej stať sa pilotom ultralightu ? Ďakujem.



Dobrý den,
pokud chcete létat sportovně, není to tak velký problém. Musíte rozeznávat základní barvy, což naprostá většina pacientů s poruchami barvocitu umí. Témeř jistě však vydá zákaz nočních letů, protože následky této vady pro vidění se v noci zhoršují.

Zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore, obracím se na Vás s dotazem týkající se mého zraku,jsem krátozraký a hodnoty u pravého oka sféra dioptrie 1,5, cylindr 1 DP, osa 50 u levého oka sféra dioptrie 3,25, cylindr Dp 1, osa 165. Dokážete mi na základě těchto informací odpovědět zda bych se mohl věnovat létání minimálně na sportovní úrovni, popřípadě jako obchodní pilot vrtulníku? Děkuji za odpověď. S pozdravem David



Dobrý den, 
hodnoty refrakčních vad Vašich očí, které jste mi poslal, nebrání v získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. a také 1. třídy. Přeji Vám úspěšnou kariéru pilota vrtulníku.

David Melechovský

Dobrý den pane doktore, máme na vás dotaz, zda je krátkozrakost překážkou pro získání zdravotní způsobilosti 2.třídy? Když jsem si zjišťoval informace na netu, někdo tvrdil že hraniční jsou 3dioptrie, někdo že hraniční je 6dioptrií. Nosím kontaktní čočky, pravé oko mám -6.00, levé -4.75.
Děkuji za informaci.



Dobrý den,
pro létání s ultralighty není stanoveno žádné omezení pro počet dioptrií oční vady ostrosti. Pokud nepřečtete písmo 60 mm vysoké na vzdálenost 6 metrů, je vhodné prodělat vyšetření očním lékařem. Omezení, o kterých píšete, jsou stanoveny pouze pro piloty "dospělých" letadel. Myslím, že nic nebrání Vaší kariéře pilota ultralightu.
Přeji Vám mnoho šťastných přistání.
S pozdravem
David Melechovský

Dobry den,
uvazuji o vycviku ULLa a zajimalo by mne, zda bych s nasledujici vadou zraku prosel zdravotni prohlidkou pro sportovne letajici zarizeni. Prikladam udaje uvedene na karticce od ocniho lekare.
DALKA - prave oko (SPH 5,50), (CYL 0,50), (AXE 25stupnu)
DALKA - leve oko (SPH 3,75), (CYL 1,00), (AXE 180stupnu)
Dekuji a s pozdravem,
N.



Odpověď:
Dobrý den,
pro SLZ nejsou omezením žádné dioptrie, ani ty Vaše. Můžete se v klidu objednat na prohlídku.
Zdraví
David Melechovský

Dotaz: Dobrý den
Chtěl bych se zeptat. Dostal jsem jako dárek poukaz na Pilota na zkoušku. Vím ,že mám vadu barvocitu. Smím vůbec pilotovat ?  V pilotu na zkoušku je zahrnuta i následná pilotáž po proškolení.dekuji za odpověď a přeji hezký den


 

Dobrý den,
 
při akci Pilotem na zkoušku není zdravotní způsobilost vyžadována, protože za bezpečnost je odpovědný instruktor na palubě.
 
Pokud by jste se rozhodl stát se sportovním pilotem, potom lze očekávat, že při poruše barvocitu může být Vaše způsobilost omezena pouze na létání ve dne. Ve dne totiž lze létat bezpečně i s poruchou barvocitu. Nelze létat v noci, kdy se zrak postižených tímto zdravotním problémem zhoršuje.
 
Přeji pěkné polétání
Srdečně zdraví

David Melechovský