Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Zrak

Dobrý den 
Pane Melechovský,mám na Vás dotaz. Před rokem se mi stal úraz. Poleptal jsem si oko. Léčí mi to na Karláku a postupně mě připravují na to, že vidění už nikdy nebude dobré. Jsou rádi, že se oko zahojilo, ale s nekvalitním epitelem neumí nic dělat. Takže vidím na tabuli to největší písmeno. 
Je možné si s tím udržet 2 třídu na PPL? Já jsem zkoušel letět, s instruktorem pochopitelně a odhad výšky byl dobrý, terén a obrysy vidím. Na přístroje a mapu fungovalo druhé, naštěstí zdravé, oko.
Asi Vám, jako pilotovi, nemusím říkat, že přestat létat je to poslední, co bych chtěl. 

Děkuji za odpověď, ať už bude jakákoliv

Dobrý den,

létat s jedním funkčním okem pro radost je možné a velmi pravděpodobně bude možné vám obnovit 2. třídu zdravotní způsobilosti. Podmínkou je dobré zdraví a dobré vidění nepostiženého oka.

Prosím, shromažďujte si veškerou zdravotní dokumentaci. Pod doléčení mě kontaktujte a doporučím vám vyšetření u očního specialisty, který má znalost leteckých předpisů. Smyslem vyšetření je ověřit dobrou kondici zdravého oka. Pokud bude výsledek příznivý, zajistím vám obnovu 2. třídy.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, 
rád bych se zeptal, jak to funguje se zrakem pro získání 2. třídy zdravotní způsobilosti na GLD? 

Vím, že je maximum 5 dioptrií. Na levé oko mám 0,5 dioptrie, na pravé 2,25 dioptrie. Ale prý tam nemůže být příliš velký rozdíl mezi oběma očima, tedy nesmí být větší než třeba 2 dioptrie. Objasnil byste mi, prosím, jak to je? 

Děkuji za odpověď, 
Václav



Dobrý den, 
pro 2. třídu a tedy i piloty kluzáku není v předpise Část-MED žádné omezení počtu dioptrií. Rozhodující je pouze kvalita vidění v brýlích. Pokud ve vašich brýlích uvidíte požadovaná písměnka optotypu ze vzdálenosi 5 metrů, potom vaše vada zraku nebude bránit létání. Toto neplatí pro profesionály žádající o 1. třídu.
Mnoho zdaru v létání
MUDr. David Melechovský



 

Dobry den, pan doktor, musim povedat, ze velmi quitujem tento poradensky pristup, zalozeny na Vasej humannosti a skusenostiach.
Touto cestou by som sa chcel spytat, ci je mozne ziskat preukaz 1.triedy s dioptriami, alebo sosovkami a prip. do akej hladiny?
vopred dakujem pekne za odpoved



Dobrý den, 

při vstupním vyšetření pro 1. třídu letecký předpis Part-MED povoluje maximální refrakční vadu zraku +5 dioptrií a -6 diptrií.

Současně každé oko nesmí mít astigatismus silnější, než 2 dioptrie.

Rozdíl mezi očima nesmí být více, než 2 dioptrie.

Přeji mnoho zdaru u vstupního vyšetření. 

Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den,
rád bych šel na laserovou korekci krátkozrakosti (-1,75 a -2,3 dioptrie), abych nebyl závislý na kontaktních čočkách a brýlích. Mám Medical class-1 platný do konce ledna 2015. Chtěl bych se Vás zeptat, jak dlouho po zákroku nebudu smět létat a jestli zákrok může mít v budoucnu nějaké nežádoucí účinky?

Děkuji za odpověď

Filip



Dobrý den,

laserové operace očí prodělaly značný pokrok, dnes jsou bezpečné, výsledky jdou velmi dobré a komplikací po operaci je málo.

Po laserové operaci očí není stanovena přesná lhůta, po kterou se nesmí létat. Je zde ale požadavek, že rohovka musí být zahojená a zrak musí být po operaci již stabilní. Hojení obvykle trvá minimálně šest týdnů po operaci, kdy je pilot obvykle nezpůsobilý k letu.

Po asi šesti týdnech vyžadujeme vyšetření očním lékařem, který se orientuje v letecké medicíně. Nemůže to být lékař, který vás operoval. Tento vás vyšetří, zjistí stav rohovky, kvalitu vidění a vyloučí komplikace po operaci. Poté už může letecký lékař uvolnit pilota do provozu.

Profesionální piloty je třeba upozornit, že tyto operace sice mají málo komplikací, ale komplkace se stále vyskytují. Jednou z nich je například nepravidelný tvar rohovky, který způsobí trvalou neostrost zraku, kterou nelze korigovat brýlemi. Taková komplikace může znamenat trvalou ztrátu způsobilosti a zaměstnání. Takové riziko je malé, ale ne nulové.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den.
Nevidím na jeno oko (monokulus). Je možné s tímto udělat průkaz na paraglide, případně prošel bych prohlídkou pro parašutisty? Děkuji



Dobrý den, je možné rekreačně létat s jedním okem a získat Osvědčení zdravotní způsobilosti. Podmínkou je naprosté zdraví jednoho oka, které by měl potvrdit oční lékař. Brýle jsou akceptovatelné.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, mám dotaz. Testuje se barvocit při vstupním vyšetření i při prodloužení? Děkuji za odpověď



Dobrý den, 
barvocit se obvykle testuje jen při vstupním vyšetření. Další vyšetření už jen pokud jsou k tomu nějaké zdravotní důvody, například stav po otravě nebo cukrovka.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

prosím o konzultaci možnosti získání povolení k absolvování pilotního výcviku na ultralehkém letadle (ULL). V mém případě jsem ztratil při úrazu zrak v levém oku, vidím tedy pouze na pravé oko a má otázka tedy zní, zda budu schopen s tímto zrakovým omezením projít zdravotní prohlídkou.

Děkuji za informaci.
S pozdravem Tonda



Dobrý den,
s jedním okem je možné získat pilotní licenci a bezpečně létat. Není to až tak neobvyklé a v praxi se s tímto problémem setkáváme relativně často.

Je však pochopitelné, že u jednookého pilota předpisy vyžadují podrobnější ověření zdraku. Především je k získání Osvědčení zdravotní způsobilosti nutné prodělat vyšetření očním specialistou. Důvodem není ověřit neschopnost postiženého oka, ale ověřit dobré zdraví a dostatečné vidění nepostiženého oka .

Dále je vyžadována letecko-lékařská zkouška. Její název je matoucí, protože ji neprovádí lékař, ale inspektor poveřený Úřadem pro civilní letectví, se kterým se musíte krátce proletět. Jejím smyslem není ověřit, zda umíte létat s letadlem. Důvodem k této zkoušce je ověřit, že ve skutečném letadle dostatečně Váš zrak umožňuje odečítat údaje všech přístrojů v letadle, ovládat všechny řídící prvky a máte dostatečný přehled o provozu v okolí letadla.

Z teoretického bádání i z praxe víme, že jednooký pilot může bezpečně létat a proto jim v tom nebráníme. Musíme však nejprve ověřit dobrou funkci nepostiženého oka.

Přeji mnoho zdaru v pilotním výcviku !
Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den, pane doktore
Na ZŠ jsem v testech barvocitu (barevné puntíky Ishihara) vždy rozeznala pouze několik málo symbolů (např. 2-3 z 10). Lze při takové poruše barvocitu vůbec získat způsobilost 2. třídy alespoň pro létání ve dne nebo to mám rovnou vzdát?
Děkuji
Helena, 27 let



Dobrý den, Heleno. 

Musím ale konstatovat, že máte v tomto velkou smůlu. Poruchy barvocitu jsou u žen nepoměrně vzácnější (0,5%), něž u mužů (8%). Pokud máte pouze poruchu barvocitu, není zde žádný důvod vzdávat létání. Létání je krásné, ušlechtilé a létat je správné. Budete moci určitě létat ve dne za vidu (VFR). 

Požadavek leteckého předpisu je správně přečíst prvních 15 obrázků z Ishiharových tabulek. Pokud by se Vám to nepodařilo, může se provést podrobnější vyšetření barvocitu. Existuje několik různých testů, které se pro toto používají. Musíte správně seřadit barevné knoflíky podle jejich odstínu. Jiné si představte si je jako semafor. Vy musíte správně rozhodnout, jakou barvu semafor ukazuje. Při těchto testech je Váš barvocit jednoznačně spolehlivě změřen. Výsledek není subjektivní a spolehlivě ověří Váš barvocit. 

Dobré je konstatovat, že ani dopravní pilot nemusí mít 100 % barvocit. Stačí, když bezpečně rozeznává základní barvy. Pokud ani v těchto podrobnějších testech neuspějete, létání v noci a za IFR Vám předpisy neumožní. Rozhodně Vám to ale neznemožňuje létat ve dne. Pokud se spokojíte s létáním ve dne za vidu, podrobnější vyšetření nebude nezbytné.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
v nejbližší době bych Vás chtěl navštívit kvůli vyšetření na druhou třídu zdravotní způsobilosti. Jelikož jsem věděl, že vidím hůř na jedno oko na dálku, nechal jsem se vyšetřit. Doktor mi napsal 0,75 na levé a 0,5 dioptrie na pravé. Řekl mi, že záleží na mě jestli budu chtít brýle, či nikoliv.
Myslíte z Vašich zkušeností, že tyto dioptrie nebudou překážkou pro získání 2. třídy? Myslím tím bez brýlí. 
Děkuji za odpověď a Váš čas
S pozdravemv Lukáš



Dobrý den,

Váš zrak bde vyhovovat pro druhou třídu i bez brýlí. Pokud však tuto vadu zraku lze korigovat brýlemi, doporučuji létat s nimi, i když je nebudete mít zapsané v medicalu a nebude to Vaše povinnost.

Nejde pouze o splnění požadavků předpisu. Důležité je i jak rychle rozeznáte letadlo letící proti Váma ajak budete umět letadlo podrovnávat při přistání. V těchto úkonech je kvalita zraku rozhodující a Vaše korekční vada Vás bude zbytečně hendikepovat.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den,
Pane doktore, mam zajem o motorovy paraglidink. Na intrnetovych strankach jsem se dozvedel, ze pro bezmotorovy paragliding je potreba pouze vysetreni u sveho praktickeho lekare. Pro motorovy paragliding je zapotrebi absolvovat zdravotni prohlidku u leteckeho lekare.. z tohoto duvodu pane doktore se na Vas obracim s dotazem, zda je mozne ziskat zdravotni zpusobilost vzhledem k tomu ze mam ocni vadu na pravem oku.. tupozrakost.. a zda ma pro mne vlastne cenu toto vysetreni absolvovat.. tupozrakost mam na pravem oku s tim ze s druhym okem vidim perfektne.. u lekare prectu vsechny radky.. na pravem slabem oku prectu u lekare 4-5 ty radek s pismeny, jinak jsem zdravy.. ziji bez omezeni. Na internetovych strankach jsem pouze nasel odkaz na zdravotni zpusobilost pilota druhe tridy, kde se pise, ze neni pripustna funkcni ocni vada.. zda se to vztahuje i pro motorovy paragliding v tento moment opravdu nevim a jsem z toho zmateny.. muzete mi prosim Vas pane doktore v tomto smeru poradit..



Dobrý den, Pavle, 

pro sólové létání s bezmotorovým paraglide nebo rogalem Vám skutečně stačí vyšetření praktickým lékařem. Pro motorový paraglide nebo létání v tandemu Vás může vyšetřit pouze letecký lékař.

Tupozrakost pro rekreační létání obvykle nepředstavuje zásadní problém. Pokud postižené oko nepřečte na Snellenově optotypu řádek označený číslem 10 z 5 metrů, potom je nutné vyšetření očním specialistou. Důvodem k vyšetření není ověřit funkci postiženého oka. Pravým důvodem je ověření dobrého vidění a zdraví lepšího oka. Rekreační pilot může být i jednooký a může létat s přijatelnou mírou rizika. Musíme si být ale zcela jisti, že toto jedno zdravé oko vidí velmi dobře, třeba i s použitím brýlí, a nemá jiný zdravotní problém. To by měl vyšetřit oční lékař vybavený potřebními přístroji.

Myslím, že se nemusíte obávat a statečně se vydejte k leteckému lékaři. Přeji Vám mnoho zdaru v paraglidingu.

Srdečně zdraví David Melechovský

Vážený pane doktore,
snad jednoduchý dotaz. Nosím kontaktní čočky -4,25 D na obě oči. Je to problém pro získání lékařské prohlídky pro licenci na kluzáky GLD?
Děkuji a přeji Vám příjemný den
S pozdravem
Ing. Ondřej Kozub
Chotěboř



Dobrý den, 
pro získání 2. třídy zdravotní způsobilosti nejsou stanoveny žádné limity počtu dioptrií na Vašich brýlích.
Rozhodující je pouze kvalita Vašeho vidění ve Vašich brýlích. To znamená, že není rozhodující, kolik máte dioptrií, ale jak ve svých brýlích vidíte.
Se srdečným pozdravem David Melechovský