Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Chrup

Dobrý den, měl bych na Vás dotaz ohledně Medical Class 1. Jak moc se apeluje na stav chrupu ? Zuby mám od dětství zažloutlé a s úbytkem skloviny. Samozřejmě to ničemu nepřekáží, nicméně bych rád věděl, jak to vidí tabulky a předpis.

Děkuji předem za odpověď a přeji hezký den.



Dobrý den,
pilot musí být schopen radiokorespondence. Proto je vyžadováno, aby měl ústech takový počet zubů, aby byl schopen srozumitelně hovořit. Počet a kvalita zubů nemá vliv na bezpečnost letu. Vyjímkou by byly pouze rozsáhlé záněty v dutině ústní a podobně.
Srdečně zdraví 
David Melechovský

Dobrý den,měla bych podobný dotaz jako slečna ohledně palubní průvodčí a zdravotní prohlídce. byla jsem taky vybrána a za 15 dní jdu na druhý pohovor. Bohužel mám podobný dotaz, mám 6 vpravo nahoře vytrhnutou a budu čekat ještě 2 měsíce na implantát. ihned tam dát nejde. Samozřejmě vůbec díra nejde vidět, a problémy s řečí také ůbec nemám. I nyní se ještě živím tím že přednáším. děkuji za odpověd.



Dobrý den, 

letecký lékař by si měl klást otázku, zda stav Vašeho chrupu ovlivňuje bezpečnost letu letadla a Vaši výkonnost v posádce dopravního letadla. Jste schopna artikulovat, nemáte rozsáhlé záněty v dutině ústní nebo bolesti zubů při změně tlaku vzduchu v kabině letadla? Potom zcela jistě jste schopna vykonávat práci palubní průvodčí.
Přeji mnoho zdaru v práci palubní průvodčí, David Melechovský

Dobry den, moc dekuji za moznost se Vas zeptat. Byla jsem pozvana na druhe kolo prijimaciho rizeni na pozici Stewardka pro Travel service. Hledala jsem na netu podrobnosti ohledne lekarske prohlidky, ale bohuzel nic nenasla. Mela bych tedy 2 dotazy. 1) nosim kontaktni cocky. 1,5 dioptrie. Je tohle prekazkou? 2) cetla jsem ze soucasti je i zubarska prohlidka. Mam zuby naprosto v poradku, jen uz 2 roky mam sedmicku nahore naseknutou a mam jen pul zubu. Vnitrni pulka zubu chybi. Zub je jiz mrtvy, byl mi doporuceny implantat, ale z financnich duvodu jsem jej odlozila. Nicmene funguju i s timhle, pulka zubu je pevne uchycena, esteticky neni nic videt(dira je z vnitrni casti), kousu na nem, 2 roky bez bolesti, a naprosto mi to v beznem zivote nevadi. Kazdy zubar samozrejme doporuci, vytrhnout a implantat. Ted uz ale do 2 mesicu tuhle proceduru nestihnu. Jinak mam zuby naprosto v poradku bez kazu. Vim ze vam to muze pripadat smesne, ale nevim jak moc je zubarska prohlidka pecliva a na co je kladen duraz. Nerada bych si zaplatila tuto lek.prohlidku a neuspela diky tomu. Dekuju moc.



Dobrý den, 

brýle s 1.5 dioptriemi nejsou problém u pilota ani u palubního průvodčí. Než o počet dioptrií jde více o kvalitu vidění v brýlích, ale požadavky nejsou náročné, nemusíte mít obavy.

Vaše otázka na stav chrupu určitě není směšná. Pacienti se na to často ptají. Z dob hluboké minulosti přežívají fámy o přehaných požadavcích na stav chrupu u létajícího personálu. Problém by byly pouze rozsáhlé záněty v dutině ústní a podobně. Za určitých okolností mohou při změně tlaku vzduchu v kabině letadla zuby bolet a vyžadují péči stomatologa.
Držím Vám palce při výběrovém řízení
David Melechovský

Dobrý den,

Může mít dopravní pilot zuby moudrosti a nebo si je musí před prohlídkou vytrhnout?



Dobrý den,
pilot může mít v ústech libovolný počet zubů. Počet zubů nemá vliv na bezpečnost letu.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý deň, aj keď tu už padla podobná otázka( nenašiel som odpoveď) chcel by som sa spýtať či mi pre získanie 1. triedy lekárskej spôsobilosti bude vadiť že mám plomby na zuboch? Dakujem.



Dobrý den, zubní výplně (plomby) ani jinak ošetřený chrup s pomocí implantátů nebrání vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy. 
S pozdravem David Melechovský

Dobry den. 
Chcem sa Vas opytat ake su podmienky na 1.triedu zdravotnej sposobilosti co sa tyka zubov. Pokial ide o zuby myslim ze nesmu byt ziadne poskodenia, kazy a pod. ale su povolene extrakcie ? Ak tak aky pocet vytrhnutych zubov sa akceptuje alebo ake su podmienky pre vstupnu prehliadku. Ide o to ze mam problemy s piatimi zubami a to take ze mozno budu musiet ist von (tym ma potesila moj zubny lekar). V JAR-FCL3 som nasiel iba vseobecnu odpoved, nieco v zmysle ze drzitel osvedcenia 1.triedy nemoze trpiet ziadnou funkcnou vadou ustnej dutiny, zubov a hrtanu. Viac som tam ale nenasiel. Mam zaujem o 1.triedu a nerad by som kvoli tomuto prisiel o sance profesionalne lietat u civilov. este k tym zubom,vsetko su to stolicky alebo zadne zuby. Pripadne je povolena korunka, alebo nejake implantaty?



Dobrý den, 
nyní je zdravotní způsobilost dopravních pilotů posuzována podle nařízení EK 1178/2011 Part-MED, najdete ho v odkazech na mých stránkách zde: http://www.leteckylekar.cz/odkazy.html .Ta formulace je tam podobná, jako ve starém předpise. V zásadě lze říci, že extrakce zubů a sanované defekty chrupu nejsou překážkou pro vydání zdravotní způsobilosti. V tomto směru nemusíte mít obavy. Překážkou by byly například rozsáhlé záněty v dutině ústní. Pokud je Váš chrup řádně ošetřován, nemůže ohrozit Vaši kariéru dopravního pilota. Přeji mnoho úspěchů v letectví. Zdraví Vás David Melechovský

zdravim pan doktor..ako je to s plombami v zuboch a ziskanie 1.medical??? kolko moze mat ziadatel o 1.medical plomb??ked nejake ma da sa to vyriesit aby ziskal 1.medical?dakujem letu zdar



Dobrý den, 
výplně zubních kazů (plomby) nebrání získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy.
S pozdravem 
David Melechovský

Dobrý den,

rád bych se Vás zeptal, zda mám šanci získat zdravotní způsobilost1. třídy pro pilota vrtulníků, pokud mám místo předních dvou zubů keramické implantáty a celkově můj chrup není vynikající. Mnohokrát děkuji za jakoukoliv informaci a přeji nádherný den M.K.



Dobrý den,
stav Vašeho chrupu není překážkou pro získání 1. třídy zdravotní způsobilosti, zvláště pokud je správně ošetřen stomatologem.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý deň!

Chcel by som sa spytat či zhoršeny stav chrupu je problem na uspešne prejdenie cez I class medical exam? To znamena niekolko neopravovanych kazov, dve rozpadnute zadne stoličky. Inak bez problemov neboli, bez zapalov. Akurat strach zo zubara....

Dakujem



Odpověď:
Dobrý den, 
ze stomatologického hlediska je problém nesprávně probedená výplň , pod kterou je vzduchová kapsa. Takové vzduchová bublinka podléhá změnám atmosférického tlaku a při poklesu tlaku v kabině může přetlak pod zubem vyvolat krutou bolest, která snižuje výkonnost pilota. Akutně probíhajívcí zánětlivé obemocnění v oblasti dutiny ústní je rovněž problém
Jinak pilot může mít libovolný počet vlastních zubů, může mít zubní protézu nebo může být zcela bezzubý, což Vás nejspíše čeká, pokud nenavštívíte kolegu stomatologa. Akorát bude potom šišlat, což už problém je . Takže bez ohledu bez na medical class I , seberte odvahu a vzhůru na stomatologii.
Nicméně pokud by jste neovládl strach ze stomatologa, jak by jste mohl zvládáat stres v kokpitu a vzít si zodpovědnost třeba za 200 lidí v kabině? Pilot by stále měl být statečný muž. Omlouvám se za svoji upřímnost.
Zdraví Vás
David Melechovský

Dobrý den, rád bych se Vás zeptal, zda jsou zubní plomby problém pro získání osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy? Myslím u vojenských nebo dopravních pilotů. Předem děkuji za odpověd.



Odpověď:
Dobrý den,
pro získání zdravotní způsobilosti 1. třídy v civilním letectví plomby v zubech nejsou.

Plomby v zubech mohou dělat obtíže v jediné situaci. Když je pod plombou kapsa obsahující plyn, která vznikla činností bakterií nebo špatně vytvořenou výplní, takováto miniaturní dutinka podléhá stejným změnám okolního tlaku, jako každá dutina v těle. Pokud stoupáme do velkých výšek, tlak okolního vzduchu klesá, ale tlak v dutině se nemění. Každý , koho někdy bolely zuby ví, jak silně je zub dobře zásoben nervy a jak je zub citlivý. Při stoupání vzniká v dutince zubu přetlak. Tedy špatně vytvořená plomba může vytvářet až šokující bolesti. Od toho je snadná pomoc, je třeba opravit výplň plomby a tím se obtíž zcela řeší.

U vojenských pilotů je situace jiná, záleží na tom, k jakému druhu létání je voják určen. Pro nadzvukové létání jsou kritéria nejpřísnější, přesto by pravděpodobně plomba v zubech neměla být problém. Nicméně kritéria pro zdravotní požadavky vojenských pilotů nejsou zveřejněna a nedikážu Vám přesně odpovědět. Doporučuji to konzultovat na Ústavu leteckého zdravotnictví, který se posuzováním vojenských letců zabývá.
S pozdravem
MUDr. David Melechovský