Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Sluch

Dobry den, 
je mi 41 let, vlastnim zpusobilost 1.tridy, posledni audiogram jsem absolvoval v prosinci 2011 ve veku 37 let. Loni v prosinci (40) let jsem adio na ULZ Praha absolvovat nemusel.
Jak je to ny ni v prosinci 2014, musim na audio?
Dekuji,
Franatisek



Dobrý den, 
pokud Vám v roce 2011 bylo 37, potom podle mých výpočtů v roce 2013 jste měl 39 let. Audiometrické vyšetření nebylo potřebné.
Po 40 roce věku musí být audiometrické vyšetření provedeno každé 2 roky. Pokud by jste po 40 roce neměl audio v posledních 2 letech, mohl by jste mít s tímto medicalem problémy při případné kontrole Úřadem nebo SAFA. Doporučuji audiometrii provést.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
Mohu letat se zanetem vnejsiho zvukovodu nebo ne a musim pockat az ustane bolest? Děkuji



Dobrý den, 

rozhodně doporučuji s létáním vyčkat odeznění zánětu zevního zvukovodu.

Nejčastější příčinou zánětu zevního zvukovodu je nesprávné čistění zvukovodu štětičkou. Při hygieně si uši myjte pouze v dosahu prstů a nepoužívejte štětičku. Při jejím používání zasunujete ušní maz hlouběji do zvukovodu, který se zde potom hromadí, uzavře zvukovod a vznikně zánět. Ušní zvukovod má přirozené samočistící schopnosti a jeho čištění s pomocí štětičky naopak způsobuje tyto problémy.

Důvodem k odložení letu může být zhoršení sluchu na postiženém uchu, bolest, teplota, celkové příznaky zánětu, ale také malé riziko, že se zánět rozšíří na rovnovéžné ústrojí ve vnitřním uchu s rizikem závratí a desorientace v prostoru.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore.
V lednu se chystám podstoupit zdravotní vyšetření pro získání 1. třídy. Jsem zdravý, doktory navštěvuji velmi sporadicky, ale v posledních letech jsem měl problémy se záněty obou uší. V levém i pravém jsem měl záněty středního ucha, v pravém ještě plíseň (pravděpodobně z bazénu) a zánět vnějšího zvukovodu. Myslím, že tyto nemoci se mohly podepsat na mém sluchu a pravé ucho mám poslední dobou takové zalehlé. Po každém léčení mi dával můj ušní lékař poslechnout cosi z kovu tvaru Y, do kterého cvrnkul a vydávalo to velice slabý zvuk. Vždy jsem to slyšel. Mohu se zeptat, jaká kvalita sluchu je pro dopravního pilota potřebná?Popřípadě, jak si svůj sluch otestovat?Mám pocit, že slyším výtečně, ale doktoři mohou tvrdit něco jiného. Mohu si svůj sluch nechat někde vyšetřit ještě před podstoupením vyšetření? Zde jsem se dočetl, že je potřebná přiměřená kvalita sluchu, ovšem to je pro mě moc obecný pojem. Děkuji



Dobrý den, 
opakované středoušní záněty v minulosti opravdu mohu zhoršovat kvalitu sluchu. 

U profesionálního pilota je požadavkem přiměřená kvalita slyšení, která umožňuje komunikaci s řídícím letového provozu a například také odposlechnout identifikační signál radiomajáku. Součástí vyšetření pro 1. třídu zdravotní způsobilosti dopravního a obchodního pilota je povinné audiometrické vyšetření, které se provádí při vstupním vyšetření a dále v předepsaných intervalech. Toto letecké audiometrické vyšetření zjišťuje sluchový práh pouze na frekvencích odpovídajících přibližně výšce lidského hlasu.

Při vstupním vyšetření je požadavek na sluch přesně definován, tónovou audiometrií čistými tóny nesmí být u žadatelů zjištěna na žádném uchu vyšetřovaném samostatně sluchová ztráta větší než 35 dB na žádné z frekvencí 500, 1 000 nebo 2 000 Hz nebo větší než 50 dB na frekvenci 3 000 Hz. Žadatelé o prodloužení platnosti nebo obnovu s větší sluchovou ztrátou musí prokázat uspokojivou funkční sluchovou schopnost. To znamená, že se zde akceptuje i vyšší ztráta sluchu, pokud pilot prokáže palubní funkční sluchovou zkouškou nebo diskriminační řečovou zkouškou schopnost komunikovat a plnit svoje povinnosti za letu. Tyto zkoušky se provádí přímo na palubě letícího letadla. To platí ale pouze pro obnovení 1. třídy, nikoli pro vstupní vyšetření.

Tyto požadavky stavuje letecký předpis Part-MED. Jsou velmi benevolentní. 35 dB je opravdu výrazně hlasitý zvuk. Zákonodárce si totiž byl vědom toho, že radiostanici je možné výrazně zesílit. Dokonce jsou za určitých podmínek akceptovatelné i sluchové pomůcky, naslouchátka. V praxi je proto nedostatečná kvalita sluchu velmi vzácným důvodem k nezískání 1. třídy.

Pokud si chcete ověřit kvalitu svého sluchu, velmi rád Vás vyšetřím audiometrem. Objednejte se prosím.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore, měl bych na vás dotaz v sobotu jsem si při čištění ucha pravděpodobně napíchl bubínek. Na tyčince jsem měl trochu krve. Sluch je v pořádku jen cítím lehkou bolest. Mohu použít nějaký výplach na vyčištění? Na ORL jsem zatím nebyl má cenu tam chodit? A myslíte že mohu ve čtvrtek létat akrobacii, nebo raději ne? Děkuji za odpověď.



Dobrý den, 
poranění bubínku není zcela pravděpodobné, spíše jste se poranil v zevním zvukovodu. Nedoporučuji čistit si uši vatičkou na tyčce, ale pouze prstem. Čištění vatičkou paradoxně zasouvá ušní maz dovnitř, vede k jeho hromadění v zevním zvukovodu s rizikem jeho uzavření a zánětu. Zevní zvukovod má samočistící chopnosti a mytí pouze zevního ústí prstem je dostatečné. Přesto doporučuji navštívít ušního lékaře.
S pozdravem David Melechovský

Dobrý den, 

jaký je vztah leteckých předpisů a obecně létání k pískání v uších?

V posledních měsících u sobě pozoruji projevy tinnitu (pískání v uších, zřídka "pulzujíci" hlubší zvuk)- vždy však pouze v místě, kde je ticho, a když nemám pozornost odvedenou jinam, např. před usnutím. V běžném životě pískání nevnímám a nemám ani žádné problémy kvůli pískání usnout. Zhoršenou kvalitu sluchu u sebe také nepozoruji. 

Může se můj tinnitus vyvinout tak, že nebudu moci létat? Jde mi o oprávnění soukromého pilota nebo plachtaře, ne komerční létání. 

Díky,

Petr H.



Dobrý den, 

pro létání pro radost je potřebná přiměřená kvalita sluchu a bezchybná funkce rovnovážného ústrojí. Pokud jsou tyto okolnosti zachovány, je velmi nepravděpodobné, že by tinnitus mohl bránit Vašemu sportovnímu létání.


Přeji mnoho zdaru ve výcviku
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore,
rád bych se zeptal na zdravotní omezení, je mi 30 let, jsem aktivní sportovec a rád bych vyzkoušel třeba parašutismus nebo paragliding nebo časem třeba i ultralehké letadlo, ale jsem dva roky po myringoplastice - tympanoplastice wulstein 3 levého ucha, vše následkem výbuchu LPG, dnes vše zhojeno, slyším dobře, oční vada žádná, žádné dioptrie, žádné alergie, chřipku jsem měl někdy naposled v 18 letech, jinak zdravý. Může mě operace ucha nějak diskvalifikovat?

Předem děkuji za odpověď
Hezký den



Dobrý den,
pokud slyšíte dobře a nemáte závratě , potom Vaše operace pravděpodobně nebude překážkou v létání. K vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti bude potřebná lékařská zpráva Vašeho otorinolaryngologa.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den,
jen kratky dotaz. Procital jsem si clanky ve Vasi poradne a potreboval bych jeste upresnit sluchove pozadavky: pokud zadam o 1.tridu pro vydani CPL a nemam pristrojovou kvalifikaci, nebudu podstupovat audiometricke vysetreni, ale jen recovou zkousku ? Bude to pro obnovu i v dalsich letech stejne ? Pokud spravne chapu, audiometrickym testem musim projit az v pripade, ze budu zadat o vydani IR. Coz muze znamenat ze budu muset prijit na vysetreni jeste pred koncem platnosti posledniho vysetreni (v tom pripade jen na audio ?).
Dekuji za odpoved.



Dobrý den, 
předpis Part-MED nevyžaduje audiometrické vyšetření pro 1. třídu. Vyžaduje audiometrické vyšetření pro IR (instrument rating, kvalifikace pro létání podle přístrojů podle IFR). Lékař má povinost audiometrické vyšetření požadovat, pokud při řečové zkoušce neuspějete. Já se těmito pravidly ve své praxi řídím, ale vstupní vyšetření 1. třídy zatím provádět jako jediné nemohu, mohu 1. třídu pouze obnovit.
Zda budete podstupovat audometrické vyšetření při vstupním vyšetření, to se musíte zeptat v tom letecko-lékařském centru, kde budete vstupní vyšetření podstupovat. Někdy kolegové považují požadavky předpisu pouze za minimální a sami je rozšiřují.
Srdečně zdravím a přeji úspěch při vyšetření
David Melechovský

Chci zeptat, protoze jsem rikal sve dojmy z me navstevy u vas kamaradum a dostalo se mi nasledujiciho komentare, k tomu audiogramu, ktery jsme nedelali:
"...ale nějak to nechápu. Mě to dělají od začátku, aby se ujistili, že budu rozumět radiokorespondenci, což ve výcviku děláš už od asi 5. hodiny, jak začínáš lítat okruhy, a pak už celej život (pokud nelítáš paraglide nebo rogalo)..."
Tak pry abych si to tedy radeji jeste ujasnil primo s vami.
Dekuji za vas cas.



Dobrý den,
změna nastala 8.4.2012, kdy vstoupilo v platnost nařízení EU 1178/2011, konkrétně Annex IV Part-MED. Ten nově stanovil, že audiometrické vyšetření je povinné pouze pro kvalifikaci IR - instrument rating. Audiometrické vyšetření není povinné ani pro 1. třídu, cituji předpis:

MED.B.080 Otorinolaryngologie
c) Prohlídka
i) Má-li být v případě osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy a osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy do průkazu způsobilosti žadatele doplněna přístrojová kvalifikace, je nutné vyšetření tónovou audiometrií čistými tóny při vstupní prohlídce a dále každých pět let až do dosažení věku 40 let a poté každé dva roky při následných prohlídkách pro prodloužení platnosti nebo obnovu.

Pro létání za VFR je povinný pouze tak zvaný test hovorovou řečí, kdy musíte slyšet běžnou hovorovou řeč Vašeho lékaře, který stojí za Vašimi zády 2 metry od Vás. Takové vyšetření je podstatně jednodušší, levnější a pro létání za VFR dostatečně ověřuje Vaši schopnost vést radiokorespondenci.

Srdečně zdraví

David Melechovský