Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Psychologické potíže

Dobrý den pane doktore.

Chtěla jsem se zeptat, zda pokud člověk pracoval jako dopravní pilot, poté byl léčen s depresí, zda je možné, aby znovu obdržel class 1 medical. Pokud je to možné, prosím napište za jakých podmínek je to možné.

Děkuji

Marketa



Dobrý den, Markéto,

deprese jsou v naší populaci časté a vyskytují se i mezi piloty. Přesto jde o závažné zdravotní potíže, které mohou bezpečnost letu narušit, jak se minulosti již opakovaně stalo.

Příslušné letecké předpisy nám říkají:

"Žadatelé s psychiatrickým stavem, jako jsou například:
1) afektivní poruchy;
se musí podrobit psychiatrickému vyhodnocení s uspokojivým výsledkem dříve, než může být provedeno přiznání způsobilos ti. Posouzení způsobilosti žadatelů o osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy se postoupí úřadu vydávajícímu průkazy způsobilosti;"

"Psychologické vyhodnocení může být vyžadováno jako součást nebo doplněk odborné psychiatrické nebo neurologické prohlídky."

"Zjištěná porucha nálady znamená nezpůsobilost. Po úplném uzdravení a podrobném individuálním posouzení lze zvážit přiznání způsobilosti s přihlédnutím k charakteru a závažnosti poruchy nálady. Je-li schválena stabilní udržovací léčba, bude třeba posoudit způsobilost s omezením pro vícepilotní provoz."

Pokud tedy dopravní pilot prodělá depresi, musí být vyšeřen psychiatrem a psychologem. Pokud tito konstatují, že došlo k úplnému uzdravení z deprese, potom může získat zpět první třídu. Podmínkou je ale souhlas Letecko-lékařské inspekce Úřadu pro civilní letectví. Pokud pacient má udržovací léčbu antidepresivy, potom smí obchodně létat jen ve vícečlenné posádce.

V tomto případě jde o závažné rozhodnutí, které patří do rukou zkušeného psychiatra a psychologa. Ve světle nedávných událostí je na pečlivost posouzení dbán zvláštní zřetel.

Držím panu pilototvi palce
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore, 
myslíte si že po nehodě toho Airbusu germamwimgs se budou v Evropských státech (kromě ČR a SK) zavádět psychotesty na vyšetření pro první třídu zdravotní způsobilosti pilota.

Děkuji.



Dobrý den,

V souvislosti s nehodou letadla společnosti Germanwings neočekávám znovuzavedení psychotestů jako součást vstupního vyšetření pro první třídu zdravotní způsobilosti.

V této poradně jsem se k psychotestům již vyjadřoval, odpověď najdete v historii. Stručně shrnuto, mají nízkou specificitu a nedostatečnou validitu. Jinými slovy nejsou dostatečně výtěžné, aby u pilota spolehlivě odhalily depresi a syndrom vyhoření. V tom se odborníci v našem oboru shodují a znovuzavedení psychotestů není cestou, jak podobným neštěstím předejít. Již dříve byly opuštěny jako nevyhovující nástroj a nejsou v požadavcích předpisu Part-MED pro prvotní vydání první třídy zdravotní způsobilosti.

Po nehodě jsem až na jeden vyjímečný ohlas z České republiky v reakcích médií pozoroval, že laická i odborná veřejnost chápe neúčinnost psychotestů a nezaznamenal jsem volání po jejich znovuzavedení. EASA kontaktovala letecké lékaře a dala jim doporučení, jak vést rozhovor s piloty, ale nedoporučila zavedení psychotestů.

Mým názorem je, že není náhodné, že takováto nehoda postihla právě Lufthansu. Tato společnost je známá silným tlakem na zaměstnance, jejich intenzivním testováním včetně psychotestů a netolerancí k jakýmkoli lidským chybám a nedostatkům u zaměstnanců. Právě takovýto přístup přístup typicky vyvolává syndrom vyhoření a mohl být spolupůsobící příčinou při vzniku syndromu vyhoření u pilota Lubitze podezřelého z vraždy cestujících a posádky. Piloti jsou lidé, nikoli stoje, a je třeba mít určitou toleranci k jejich chybám, ke kterým vždy bude docházet. Letadlo a celý letecký provoz mus být uspořádan tak, aby chyby byly odhaleny a systém byl vulnerabilní vůči chybě.

Podle mého názoru podobným neštěstím může předejít pouze kvalitní personální práce se zaměstnanci. Je nutné s nimi hovořit a zajímat o to, jak žijí, zda mají osobní nebo rodinné problémy a je třeba s nimi vést rozhovor. Pokud si budeme šetřit námahu a pesonální práci se zaměstnancem nahradíme za pochybný psychotest, pokud zaměstnance budeme považovat za čísla ve statistice, potom jsme se nepoučili a podobné nehody se budou opakovat.

S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,
v 11 roku mi psycholog napsal do záznamu, že mám úzkostné poruchy. Momentálně jsem v posledním ročníku střední školy. Chci se zeptat, jestli tyto záznamy můžou mít vliv na to, kdybych chtěl zkusit jít na ATC nebo na profesionálního pilota ? Děkuji



Dobrý den, 

pokud jste v minolsti měl psychické obtíže, potom pro profesionální kvalifikace má být vyžadováno podrobnější psychologicklé a psychiatrické vyhodnocení. Pro posouzení je ale rozhodující současný zdravotní stav. Pokud jste psychick zdráv, není třeba se obávat a zdravotní způsobilost získáte. Přeji mnoho zdaru.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, 

chtěl bych se Vás zeptat, do jaké míry negativně ovlivní lekářský posudek psychické problémy v rodině. Otec trpí schyzofrenií. Nemoc se u něho začala projevovat v pozdějším věku. Myslím, že kolem 55 roku. Díky za informaci



Dobrý den, 

výskyt psychického onemocnění v nejbližší rodině zvyšuje riziko výskytu psychické nemoci i u Vás. Riziko, že i u Vás se vyskytne během celého života schizofrenie, je statisticky 6,5 %. To je z letecko-lékařského hlediska přijatelné riziko.

Při posuzování zdravotní způsobilosti u Vás se však řídíme Vaším zdravotním stavem. Pokud jste nyní psychicky zdráv, jste schopen bezpečně řídit letadlo a nemoc Vašeho otce nezhoršuje bezpečnost vašeho letu. Onemocnění vašeho otce nebude mít vliv na Vaši způsobilost.

Letu zdar!
David Melechovský

Dobrý den pane doktore, jsem sportovní pilot a pilot ul více než 6 let nálet cca 400h a nikdy jsem neměl problém se zvládáním létání a pohybu v prostoru z psychologického hlediska. V posledním měsíci jako by me po vzletu něco přeplo a dostavuje se úzkost až strach a pocit útěku a nutnost přistání. Jde to ale potlačit přichází to v urč. Intervalech. Jinak veškeré úkony a pilotáž zvládám, naopak v případě nutnosti řešit nějakou neobvyklou situaci vše odpadne a soustředění na let je zpět. Je to po letu ale docela vyčerpávající. Nechci ukončit litání vim ze to musí jít zvládnout a překonat. Chci Vás poprosit o radu případně Vaší zkušenost. Děkuji



Dobrý den, 

děkuji Vám za otázku, která je velmi důležitá.

Především musím říci, že se svými obtížemi zdaleka nejste sám. Strach z létání se u zkušených pilotů objevuje poměrně často a jde o vážný problém, se kterým se letečtí lékaři nesetkávají vzácně.

Bohužel existuje více příčin, pro které se strach z létání objevuje u zkušených pilotů. Patří sem specifické fobie z určitého jevu provázejícího let, například klaustrofobie, strach z výšek a podobně. Příčina tohoto jevu je složitá a může se objevit i náhle během života. Příčinou strachu také může být akutní stresující zátěž, kterou ve Vašem životě právě prožíváte. Důvody vůbec nemusí s létáním souviset. 

Další příčinou může být traumatizující stresující zážitek, se kterým jste se při létání setkal, například nehoda, nebezpečná situace, ohrožení života. Dále se strachem můžou projevovat další psychiatrické onemocnění - panické ataky, náhlé zachvácení panikou bez zjevné příčiny. Potíže, které mi píšete, přibližně odpovídají tomuto problému. Strachem z létání se může projevovat i prostá depresivní porucha v souvislosti obtížným životním obdobím.

Subjektivně vnímáte svoje létání jako bezpečné s těmito obtížemi. Obávám se ale, že strach je v letadle něco, co zabilo už mnoho pilotů. Rozhodně to snižuje schopnost koncentrace, omezuje schopnost současně provádět všechny úkoly při pilotáži od řízení až po navigaci a radiokomunikaci. Zvyšuje to riziko chyby.

Rozeznání příčiny problému a jeho léčba může být komplikovaná a vyžaduje osobní kontakt s odborníkem. V zahraničí jsou lékaři prychiatři, kteří se specializují na obdobné obtíže u pilotů. V České republice neznám žádného odborníka, kterého bych Vám mohl doporučit s čistým svědomím. Pravděpodobně bude vyhledat obecně pomoc psychiatra, který by byl ochoten si tento problém nastudovat a zabývat se jím. Je totiž velmi pravděpodobné, že strach z létání není jediným problémem, se kterým se v pslední době potýkáte.

Bohužel Vám neumím nabídnout žádné rychlé, jednoduché a účinné řešení tohoto problému. Rozhodně doporučuji problémem se zabývat tak, aby jste létal dál a s pocitem uspokojení. Při těchto obtížích však minimálně doporučuji obrátit se na svého leteckého lékaře a po domluvě s ním minimálně létat s bepečnostním pilotem.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Vážený pane Doktore, 

můj dotaz se týká vydání Medical Certificate Class 1 a psychotestů. 

Před více než rokem jsem byla na zdravotním vyšetření, abych získala zdravotní osvědčení první třídy. Bohužel jsem neuspěla v psychotestech (z testů na krátkodobou paměť a některé matematické úlohy) a byl mi vydán "pouze" Medical Certificate Class 2. Jen pro zajímavost uvádím, že jsem s již zmíněnými matematickými testy měla problém i přesto, že jsem vystudovala dvě univerzity technického typu, kde byla tato věda na velmi obtížné úrovni. 

Pane Doktore, nyní bych měla zahájit výcvik CPL, kdy bude první třída již nezbytná. S ohledem na nepříjemný zážitek při vyšetření zvažuji možnost zdravotní prohlídky ve Vídni.

Budu moci s takovým průkazem - vydaným v jiné zemi, než je země vydání pilotní licence - pokračovat se CPL v ČR? Jaká by byla administrativa? Musím s vídeňským průkazem rovnou na ÚCL? Nebo najdu řešení u Vás při "předčasném obnovení" zdravotního certifikátu? 

Na závěr svého dotazu bych Vám chtěla poděkovat za trpělivé odpovědi všem tazatelům v on-line poradně a za profesionální a lidský přístup, který ke svým pacientům, fanouškům létání a letectví, chováte. 

S pozdravem

Veronika D.



Dobrý den, Veroniko, 

děkuji Vám za Vaše slova. Jsou příjemná a dávají mi energii pokračovat v této práci.

Pokud jde o psychotesty, svůj názor na ně jsem už v této poradně vyjádřil a můj názor se nezměnil. Můžete ho najít v historii této poradny.

Je Vaším plným právem znovu podstoupit vstupní vyšetření pro první třídu v Aeromedical center ve Vídni. Takto získaná zdravotní způsobilost je zcela rovnoprávně platná a musí být uznávána všemi autoritami a provozovateli. 

Ve Vídni psychotesty nejsou paušální součástí vstupního vyšetření pro 1. třídu. Jak je napsáno v příslušném leteckém předpisu Part-MED., psychologickému vyhodnocení se musí podrobit pouze ti, kteří měli v minulosti psychiatrické onemocnění nebo psychologické obtíže. Vzhledem k Vašemu odmítnutí 1. třídy z psychologických důvod v České republice je pravděpodobné, že ve Vídni budou chtít vyšetřit podrobněji i Váš psychický stav.

Připomínám, že v této souvislosti ale máte několik povinností. Tou nejdůležitější je, že ve Vídni musíte v dotazníku uvést, že jste byla již v minulosti vyšetřena pro 1. třídu, že jste byla odmítnuta a proč se tak stalo. Pokud byste tak neučinila, dopustila byste se nejenom přestupku, ale takto získaná zdravotní způsobilost je podvodná a ÚCL má povinnost ji zrušit.

Dále musíte uvést, že Úřad vydávající průkaz způsobilosti (pilotní průkaz) je Česká republika. V této souvislosti po Vás mohou chtít Vaši minulou letecko-zdravotní dokumentaci. Můžete o ni požádat Letecko-lékařskou inspekci Úřadu pro civilní letectví, nebo zdravotnické zařízení, které Vás posuzovalo doposud. Posuzující centrum ve Vídni musí do první řádky Vašeho medicalu napsat, že Úřad vydávající průkaz způsobilosti je Česká republika.

Výsledek Vašeho vyšetření musí Aeromedical center poslat do Prahy na ÚCL. Letecko-lékařská inspekce Úřadu tak zjistí, že jste byla v Praze odmítnuta a byla posouzena ve Vídni. Inspekce má právo platnost Vašeho medicalu zrušit, pokud by došla k závěru, že lékaři ve Vídni neměli k dispozici důležité informace o Všem zdravotním stavu. Současně má povinnost jej zrušit, pokud dojde k závěru, že rozhodnutí je odborně nesprávné. 

Pokud ve Vídni uvedete odmítnutí z Prahy a vyšetření z Vídně bude obsahovat i psychologické posouzení, je to nepravděpodobné, také vzhledem k excelentní kvalitě Aeromedical center ve Vídni, odborné zdatnosti a kvalitě jejich zdravotní péče .

Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, zda je na překážku pro ověření zdravotního stavu pro pilotní průkaz na GLD či ultralight, pokud jsem někdy byl u psychologa na konzultaci (nikoliv psychiatra).
Předem díky za odpověď.
Pavel



Dobrý den, 
pro posouzení Vašeho zdravotního stavu rozhodně není důležitá minulá návštěva u psychologa. Důležitý je Váš zdravotní stav, duševní i fyzický. Pokud nemáte závaždé psychiatrické obtíže, nemusíte se obávat o svoji zdravotní způsobilost. V průběhu vyšetření si povíme, proč jste u psychologa byl s ohledem na Vaši bezpečnost. Pokud ten důvod nebyl podstatný nebo již pominul, můžete létat naprosto bezpečně.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore, obracím se na Vás s dotazem zda bych byl zdravotně způsobilý pro licence GLD a PPL v případě, že jsem se v minulosti několik týdnů léčil s úzkostnou poruchou? Děkuji Vám za odpověď. S pozdravem David Šobáň



Dobrý den, 
pokud Vaše obtíže již odezněly a cítíte se zdráv, léčba úzkostné poruchy v minulosti s velkou pravděpodobností nebude překážkou pro vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy pilota PPL a GLD. K vyšetření leteckým lékařem si nezapomeňte vzít lékařskou zprávu svého psychiatra.
Se srdečným pozdravem 
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

obracím se na Vás jako na odborníka o radu. Není to profesní dotaz, ale ryze amatérský obyčejného člověka, co hrozně rád stojí na zemi, mám léčenou hypertenzi a panický strach z letu letadlem. Příští rok chceme jet, tedy podle slov přítelkyně letět do Itálie. Prosím Vás, je nějaké vyšetření, které by zjistilo, jak na tom doopravdy jsem a jestli vůbec mohu tento let absolvovat?

Přeji Vám příjemné letní dny.



Dobrý den,

art. hypertenze rozhodně nebrání letu s letadlem. I kapitán Vašeho letadla může mít vysoký krevní tlak. Pokud je správně léčen, je zcela spolehlivý a způsobilý letadlo řídit.

Panický strach z letu je mnohem závažnější okolnost. Jako cestující můžete užít lék tlumící úzkost ( benzodiazepin ), který Vám předepíše Váš praktický lékař. Na zvážení je pomoc psychologa , která je ale drahá a ne vždy spolehlivá. Některé letecké společnosti pořádají "kurzy" pro cestující se strachem z létání. Jejich smyslem je dozvědět se více o letecké technice, principech létání a striktních bezpečnostních pravidlech v letectví. "Sáhnout" si na svůj strach pomáhá ho odbourat.

Držím Vám palce, aby jste svůj strach překonal. Bude to chtít rozhodnost a vytrvalost. Srdečně Vás zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore
Mám trošku hloupý dotaz. Připravuji se na letecký výcvik a rád bych se časem dopracoval až na dopravního pilota. Všude na různých fórech o létání čtu strašáky o zdravotní způsobilosti 1.třídy. Nemám strach ze zdravotních testů, protože jsem si nedávno zaplatil komplexní vyšetření abych věděl, jak na tom jsem. Jediné čeho se trochu bojím jsou psychotesty. Aby jste mě pochopil nejsem hloupý, jen mi ne pokaždé jdou do hlavy klasické ig testy, doplňování obrázků atd. A proto se ptám, kdybych se eventuelně časem rozhodl získat zdravotní způsobilost 1. třídy, jestli se tyhle testy dělají vždycky a nutně. S doktory vesměs nemám moc dobré zkušenosti a proto mě příjemně překvapily tyhle stránky a vy osobně a až se do toho pustím, tak se určitě objednám k vám. Na pár vašich článků už jsem narazil. Děkuji za odpověď.



Dobrý den,

děkuji za dotaz, není vůbec hloupý.

Pokud jde o psychotesty, situace je poděkud komplikovaná. V povědomí veřejnosti zůstávají psychotesty čímsi magicky záhadným, co spolehlivě rozkrývá zákoutí lidské psychiky. Letečtí psychologové dlouho hledali psychotest, který spolehlivě rozezná toho, kdo dokáže dostatčně bezpečně vykonávat zaměstnání pilota nebo alespoň létat pro radost. Pátrání se účastnilo mnoho vědců a psychotesty byly i předmětem vojenského výzkumu. Velké a bohaté země s mnoha letadly, jako jsou Spojené státy nebo Velká Británie, věnovaly nejvíce úsilí hledání těch správných psychotestů. Po mnoha letech vědeckého zkoumání jsou výsledky více než rozpačité. Ukázalo se, že žádný psychotest není dostatečně citlivý a spolehlivý v tom, aby označil ty správné úchazeče o toto zaměstnání.

Právě proto se tyto velké země, které jsou v našem oboru nejvíce pokročilé, rozhodly ukončit psychologické testování pilotů. Rozhodnutí souvisí s tím, že v těchto zemích si pilot platí svůj výcvik většinou sám. Tím nejpřesnějším a nejspolehlivějším psychotestem je dostatečně kvalitní výcvik a dostatečně přísné zkoušky pilota ve výcviku. Pokud uchazeč projde dostatečně kvalitním výcvikem a všemi zkouškami, je s nějvětší pravděpodobností schopen vykonávat svoji práci. Letecký lékař neměl zkoumat, jestli je "inteligence" nebo duševní výkonnost jeho pacienta dostatečná. To by měla být práce leteckých instruktorů a examinátorů, aby poznali, jestli jsou Vaše znalosti a dovednosti v kokpitu dostatečné.

Vyjímkou jsou různá psychiatrická onemocnění, například mentální retardace, demence, poruchy osobnosti, poruchy nálady a chování, neurotická porucha. Jinou vyjímkou mohou být psychologické obtíže způsobené například životní situací pilota. Potom je optimální psychotest, který prověří schopnosti pilota, opět let s letadlem. Profesionálové jdou na přezkoušení do simulátoru, amatéři do malého letadla s examinátorem. Musí prokázat svoje schopnosti v takovém prostředí, který nejvíce odpovídá požadavkům, totiž v kokpitu.

V současné době tedy některé státy ukončily psychologické testování uchazečů (USA, UK, Německo, Rakousko) a některé v něm pokračují (ČR, SR). Vývoj v našem oboru postupuje k jejich rušení. Pravdou je, že letecké předpisy psychotesty nevyžadují. Důsledkem této situace je, že díky jednotným předpisům v Evropské unii cestují uchazeči za vstupním vyšetřením pro 1. třídu do těch zemí, které psychotesty neprovádějí. Takto získaná 1. třída je zcela legální a stejně platná. Myslím, že tento stav je dlouhodobě neudržitelný a také z evropského pohledu nežádoucí. K tomu přistupuje další fakt. Lékař by měl provádět svoji praxi “lege artis”, to znamená podle nejnovějších vědeckých poznatků. Z toho důvodu jsem se já rozhodl, že jediným vhodným psychotestem je let v letadle nebo v simulátoru s examinátorem. Podle toho se řídím ve své lékařské praxi.

Jiná situace je u provozovatelů letecké dopravy. Zaměstnavatel pilota má nezpochybnitelné právo provádět psychotesty u svých potencionálních zaměstnanců. Zde mají psychotesty svůj oprávněný smysl. Všichni žadatelé mají plnou leteckou kvalifikaci a zaměstnavatel si chce vybrat ty nejlepší. Zde vzniká otázka, co vlasně psychotesty měříme. Ale to už je zase jiný problém.

Přeji mnoho zdaru v leteckém výcviku. MUDr. David Melechovský