Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Nekategorizováno

Dobrý den, je nedostatečná funkce štítné žlázy, léčená pomocí hormonů každý den, překážkou pro prodloužení medical 1?



Dobrý den, 
nedostatečná funkce štítné žlázy správně léčená pomocí hormonů není překážkou pro vydání jakéhokoli medicalu. Povinností leteckého lékaře je zkontrolovat správnost léčby a vyžádat si zprávu ošetřujícího endokrinologa včetně laboratorních výsledků hladiny hormonů. Zprávu musí poslat ke kontrole letecko-lékařské inspekci Úřadu pro civilní letectví. Pokud by se ukázalo, že hladina hormonů není ve správném rozmezí, je tato komplikace obvykle dobře řešitelná úpravou léčby. Nepřijatelné jsou projevující se zdravotní obtíže spojené s nesprávně léčenou nebo neléčenou sníženou i zvýšenou funkcí štítné žlázy.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,
už dlouho se chci stát pilotem a tak jsem si logicky začal o této profesi zjišťovat více informací včetně zdravotních požadavků pro tuto profesi.

Na nějakém webu jsem se dočetl, že dědičné choroby jsou závažným problémem, se kterým se nedá stát pilotem.
Chci se tedy zeptat, zda je problém, když moje matka má cukrovku 2. třídy, dostala ji po porodu, zhruba ve třiceti letech. Sám cukrovku nemám (je mi 22), ale pokud vím, cukrovka je dědičná nemoc.

Děkuji za odpověď.



Dobrý den,

cukrovka je skutečně do jisté míry dědičná a je zde zvýšené riziko, že se ve vyšším věku vyskytně i u Vás.

Nicméně na riziku cukrovky 2. typu si podílí i další faktory, například obezita, nedostatek pohybu a další. Riziko cukrovky můžete rozhodujícím způsobem snížit střídmostí ve stravě a zdravým životním stylem.

Cukrovka 2. typu u Vaší matky rozhodně nebude bránit vydání 1. třídy zdravotní způsobilosti dopravního pilota. Kdyby tomu tak bylo, mnoho pilotů bychom neměli .... :-)

Přeji Vám mnoho zdaru ve výcviku na dopravního pilota a srdečně zdravím
David Melechovský

Dobrý den pane Melechovský,

rád bych se Vás zeptal o upřesnění jednoho tvrzení. Rád bych si udělal 1. zdravotní třídu a známý mi tvrdil, že pokud bych šel na vyšetření do XXX a následně bych začal chodit k Vám na každoroční obnovování 1 třídy, tak pokud by to z jakéhokoliv důvodu následující roky nebylo u Vás možné, tak bych musel na XXX projít celou procedurou jako při vstupním vyšetření tzn. psychotesty znova a nebylo by možné pouze prodloužit. Pokud by to tak opravdu bylo, platí to tak samo i pro vyšetření provedené ve Vídni?

Děkuji mnohokráte za odpověď



Dobrý den,

tato otázka je mi kladena překvapivě často. V naší zemi jsou si piloti málo vědomi svých práv a je třeba v tomto směru dělat osvětu.

Rozhodně se nemusíte se obávat. S ničím podobným jsem se dosud nesetkal. Letecký předpis Část-MED jednoznačně definuje, jaká vyšetření jsou pro obnovení zdravotní způsobilosti nezbytná. Tento předpis Vám zaručuje, že můžete obnovit svoji zdravotní způsobilost u jakéhokoli leteckého lékaře v Evropské unii, který má rozšířené pověření pro 1. třídu. Nikdy nemůžete být šikanován jen proto, že jste si vybral jiného lékaře. To by byl kriminální čin. Využívejte svých práv. Můžete být kdykoli vyšetřen u mně nebo ve Vídni nebo třeba v Portugalsku, kdekoli v EU . Záleží pouze na Vašich potřebách. Změna lékaře nesmí být důvodem k rozšiřování požadavků na Vás.

Vstupní vyšetření musíte opakovat pouze v případě, že Vaše zdravotní způsobilost pozbyla platnosti na dobu delší 5 let. Jinak by byl takový požadavek neoprávněný.

Paušální testování psychotesty bez neurologického, psychologického nebo psychiatrického zdravotního důvodu je v rozporu s předpisem Část-MED. Pokud by jste mu byl kdekoli vystaven, stěžujte si na Úřadu pro civilní letectví, případně přímo u Evropské agentury pro bezpečnost letectví, která je pověřena kontrolou nad dodržováním společných evropských nařízení.

Pokud by jste se kdokoli s podobnými praktikami setkal, informujte mě, prosím.

Přeji mnoho zdaru v létání a budu rád, když se potkáme v mé ordinaci.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, pane doktore,
chtěl jsem se zeptat, jestli je možné získat zdravotní způsobilost 2. třídy k výcviku PPL pro soukromé vrtulníky, pokud mám diabetes mellitus 1. stupně. Nemám žádné komplikace způsobené touto nemocí.
Předem děkuji za odpověď a přeji pěkný den.
Jiří



Dobrý den, Jiří,

diabetes mellitus 1. typu je nutné léčit inzulínem. Riziko hypoglykémie v letadle je příliš vysoké. V tomto případě jsou předpisy zcela jednoznačné a nepřipouští výjimku. S inzulínem jako pilot létat nelze.

Je mi líto, že pro Vás nemám lepší zprávu.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,

pokud mám Medical class 1 získaný ve Vídni, bylo by možné ho u vás prodloužit?
Pokud ano, vydali by jste mi Český průkaz?
Děkuji za odpověď



Dobrý den,

Osvědčení zdravotní způsobilosti vydané podle předpisu Part-MED je platné v celé Evropské unii. Osvědčení vydané ve Vídni je stejně platné, jako jakékoli jiné. Obnovit Vám jej mohu kdykoli bez problémů. Neexistují české nebo rakouské průkazy, ale pouze evropské.

Zkontrolujte si ale, jaký údaj máte v medicalu uvedený v poli č. I "Authority that issued or is to issue the pilot licence" . Pokud je zde napsáno Česká republika, potom Úřadem vydávajícím Váš pilotní průkaz je Česká republika a můžete s tímto medicalem žádat vydání pilotního průkazu v České republice. Pokud je zde ale napsáno Austria, potom musíte požádat letecko-lékařské centrum, které Vám medical vydalo, o opravu medicalu. Musí odeslat protokoly o vyšetření na Úřad pro civilní letectvé v České republice a vyznačit do pole č. I "Česká republika".

Občas se setkávám s tím, že letecko-lékařská centra ve Vídni tuto chybu dělají, ve většíně případů je to bez problému.

Úřad, který Vám vydává pilotní průkaz musí mít k dispozici protokoly ze vstupního vyšetření. Na kterém úřadě tyto protokoly leží je uvedeno právě v uvedeném poli č. I.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, 
je mi 15 let, jsem studentkou gymnázia a chtěla bych se stát pilotem. Mám bezlepkovou dietu. Všechny poslední vyšetření mám v pořádku, dietu dodržuji a nedělá mi to problémy. Je bezlepková dieta, celiakie překážkou pro výcvik pilotů ? Děkuji za odpověď.
Alexandra



Dobrá den, 
pokud dodržujete dietu a nemáte problémy nebo komplikace nemoci, potom celiakie není překážkou pro získání zdravotní způsobilosti pilotky.
Přeji mnoho úspěchů při leteckém výcviku, srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
Právě jsem úspěšně absolvoval na Vaše doporučení prohlídku zdravotní způsobilosti 1. třídy v Košicích. Vše proběhlo úplně vpohodě hlavně bez psychotestů, na žádném oddělení jsem nečekal déle než pár minut (všude jsem měl prioritu před ostatními pacienty- což bylo velmi příjemné) a zhruba za 6 hodin jsem byl hotový s veškerým všetřením a s medical 1 v kapse!
Všem kdo se uchází o medical 1 můžu jen doporučit a Vám bych velmi rád poděkoval za doporučení a ušetření nervů a snad i peněz jelikož jsem platil za toto vyšetření 281 euro ( cca 7 500 kc ).
Rád bych k Vám chodit na pravidelné prohlídky - stačí přijít za rok nebo se u vás mám zastavit se zprávou od doktora z Košic a s průkazem medical 1. 
Děkuji Jan 



Dobrý den,

děkuji za zprávu, rád tyto zkušenosti předávám dalším pilotům.
Gratuluji k získání první třídy. K obnovení stačí přijít za rok.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, celkem vážně zvažuji, že bych pracoval jako dopravní pilot. Ale čeká mě chirurgický zákrok a nevím, jestli by nemohl být příčinou problémů u zdravotních testů. Nevím, jak přesně se ta operace jmenuje, ale jedná se o rozříznutí spodní čelisti, posunutí asi o centimetr směrem ven a následné spojení obou částí kosti titanovými destičkami. Tyto destičky jsou trvalé, nebudou mi je vyndávat. V angličtině jsem tuto operaci našel pod zkratkou BSSO. Je mi 17 let, jsem zdravý, neočekávají se jakékoli komplikace nebo dočasné či trvalé následky. Myslíte, že by tento zákrok mohl mít vliv na splnění 1. stupně zdravotní způsobilosti. Děkuji za odpověď. Tomáš



Dobrý den, 

z hlediska bezpečnosti letu je podstatná Vaše chopnost artikulovat a komunikovat. Rány po operaci by měly být zahojené. Jinak nepředppokládám žádné potíže, které by měla Vaše operace způsobit při získávání 1. třídy zdravotní způsobilosti.

Přeji rychlé uzdravení a držím place při leteckém výcviku.
Srdečně zdraví
david Melechovský

Dobrý den,
pokud bych si udělal Medical class 1 v Rakousku, mohu si ho prodloužit v České republice? 
Mockrát děkuji za odpověď!



Dobrý den, 
u nás můžeme prodloužit všechny medicaly vydané v kterékoli zemi Evropské unii.
Se srdečným pozdravem
David Melehovský

Dobry den pane doktore, lze prosim v letadle (pri kratsich letech v hladine 150 az 180 - typicky napr. prelet centralni casti Alp) pouzit pro dodavku kysliku pilotovi i kyslikove generatory jako napr. O2Pack (treba tento http://www.oxyobchod.cz/produkt-22-o2-pack) nebo je nutne mit kyslik "z lahve"

diky moc



Dobrý den,

kyslíkový systém je zařízení, na kterém závisí Váš život. Důsledky jeho selhání doporučuji si vyzkoušet v barokomoře. Osobně s tím mám zkušenost. Díky nevhodné netěsnící masce jsem byl ve FL 180 vystaven velmi nepříjemné hypoxii. Naštěstí jsem letadlo neřídil a byl jen cestujícím.

Kromě toho, že to nařizuje předpis, tak také obava o vlastní život by mi nedovolila použít jiný systém, než certifikovaný. Nabídka přenosných systémů na trhuje je kolem 600 USD. Jeho konstrukce není triviální a je to na dlouhou přednášku. Mnoho pilotů již zemřelo na selhání systému amatérské konstrukce, viz databáze NTSB.

Rozhodně nedoporučuji experimentovat s amatérskou konstrukcí.

S pozdravem
David Melechovský