Vyhledej dotaz
|
|
Dobrý den, mám na vás takový dotaz. Myslíte si že
člověk s alergii nebo spiš s mini astmatem (doktor říká že mám alergii na roztoče,srst a trávu) má možnost dostat opravnění zdravotní způsobilosti k letu 1.tř. Užívám (seretide dyskus 50/100 ). Nikdy jsem neměl žádný záchvat nebo něco podobného.
Dobrý den, Marku,
popsané druhy alergie obvykle nebývají problémem pro získání 1. třídy. Pokud jste v minulosti neprodělal anafylaktický šok, celkový otok nebo jiné dramatické projevy alergie, není se třeba obávat. Kontrolovány budou především výsledky spirometrie, které musí být "s uspokojivým výsledkem". Protože astma je záchvatovité onemocnění, obvykle se na spirometrii neprojevuje a lze očekávat normální výsledek. Pokud jste nikdy jsem neměl žádný záchvat nebo něco podobného, nerozumím, proč Vám byl Seretide ordinován. Užívání Seretide samo o sobe není diskvalifikující. Astmatické záchvaty jsou pochopitelně pro pilota problém.
Držím Vám palce a dejte mi, prosím, vědět výsledek vyšetření.
Zdraví David Melechhovský
Dobry den pan doktor.
Bolel ma zub, konkretne stolicka, sedmicka. Isiel som na zubnu pohotovost a zubar mi z neho vytiahol nerv a nechal otvoreny. Zub ma uz neboli a nemam s nim ziadne problemy, no je stale otvoreny a na zablombovanie som objednany az po termine na ULZ. Mam zaujem o Medical Class 1. Myslite ze to moze byt problem?
Este sa chcem opytat. Dal som si spravit vypis z karty a doktorka mi napisala ze som sledovnay u imunoalergologa a stav mam stabilizovany. Len ako si pametam, u alergologa som bol raz, pred siestimy rokmi, povedal ze alergiu mam na pel a roztoce. No ziadne tabletky a ani kvapky som nikdy neuzival a ani nepocitujem problemy v lete. Na jar ked to zacne kvitnut obcas kychnem ale to je asi tak vsetko. Moze to byt problem s vydanim Class 1?
Dakujem velmi pekne.
Odpověď:
Dobrý den,
s Vaším zubem nepředpokládám žádný problém pro 1. třídu.
Alergie obvykle není diskvalifiku, že v průběhující pro získání první třídy Zdravotní způsobilosti. Pro vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy bude potřebná zpráva ošetřujícího alergologa. Intenzita a druh alergie je podstatná. Pokud je pilot alergický na vosí bodnutí a za letu jej bodně vosa ukrytá v kokpitu, pilot může padnout do bezvědomí. To je logicky problém. Pyly a roztoče nejsou problém, pokud alergie nemá dramatické projevy. K léčbě alergie byl nově schválen lék Claritine.
S pozdravem David Melechovský
Dobry den,
je mi 41 let, vlastnim zpusobilost 1.tridy, posledni audiogram jsem absolvoval v prosinci 2011 ve veku 37 let. Loni v prosinci (40) let jsem adio na ULZ Praha absolvovat nemusel.
Jak je to ny ni v prosinci 2014, musim na audio?
Dekuji,
Franatisek
Dobrý den,
pokud Vám v roce 2011 bylo 37, potom podle mých výpočtů v roce 2013 jste měl 39 let. Audiometrické vyšetření nebylo potřebné.
Po 40 roce věku musí být audiometrické vyšetření provedeno každé 2 roky. Pokud by jste po 40 roce neměl audio v posledních 2 letech, mohl by jste mít s tímto medicalem problémy při případné kontrole Úřadem nebo SAFA. Doporučuji audiometrii provést.
Srdečně zdraví David Melechovský
Dobry den,
pred mesiacom mi bola diagnostikovana Crohnova choroba boli mi nasadene lieky prednison, pentasa a imuran. Koncom oktobra budem vysadzat prednison a nastupim na biologicku liecbu (remicade). Je mozne aj s touto chorobou dostat zdravotnu sposobilost 1. triedy?
Dobrý den,
Crohnova choroba se obšas vyskytuje i u pilotů. Předpis Part-MED po pilotech požaduje, aby nemoc byla stabilizovaná. Cituji předpis Part-MRD.: "Přiznání způsobilosti může být zváženo po úspěšné léčbě nebo úplném zotavení po chirurgickém zákroku a pod podmínkou gastroenterologického vyhodnocení s uspokojivým výsledkem."
To znamená, že by jste něměl mít průjmy, bolesti břicha, krev ve stolici a teploty. Vyšetření střeva ( např. koloskopické vyšetření) musí ukázat, že choroba je zklidněna. Léky Pentáza a Imuran nejsou pro pilota problém. Prednizon je pro pilota nepřijatelný, ale obvykle se užívá jen při akutním vzplanutí choroby. Prodělaná biologická léčba v minulosti není problémem.
Léčba Crohnovy nemoci a zvláště léčba biologická je dnes velmi účinná a v naprosté věstšině případů se podaří ji stabilizovat v souladu s požadavkem jmenovaného předpisu. Proto tato nemoc Vám velmi pravděpodobně nebude bránit v povolání dopravního pilota. Nicméně není vhodné usilovat o 1. třídu, dokud se choroba neuklidní a dokud užíváte Prednison.
Přeji Vám mnoho zdaru ve výcviku na dopravního pilota. David Melechovský
Dobrý den pane doktore, obracím se na Vás s dotazem týkající se mého zraku,jsem krátozraký a hodnoty u pravého oka sféra dioptrie 1,5, cylindr 1 DP, osa 50 u levého oka sféra dioptrie 3,25, cylindr Dp 1, osa 165. Dokážete mi na základě těchto informací odpovědět zda bych se mohl věnovat létání minimálně na sportovní úrovni, popřípadě jako obchodní pilot vrtulníku? Děkuji za odpověď. S pozdravem David
Dobrý den,
hodnoty refrakčních vad Vašich očí, které jste mi poslal, nebrání v získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. a také 1. třídy. Přeji Vám úspěšnou kariéru pilota vrtulníku.
David Melechovský
Dobrý den pane doktore,
Prošla jsem výběrovým řízením pro CC a deka me zdravotní prohlídka. Před 2 měsíci jsem prodělala spontalni pneumothorax, který se ale zcela zahojil již po 4 dnech a to konzervativní metodou. Mám vůbec šanci na toto povoláni ??
Děkuji za odpověď .
EJ
Dobrý den,
po prvním spontánním pneumotoraxu je pravidlem, že by členové posádek neměli létat 6 týdnů po jeho vyléčení.
Pro posouzení Vaší zdravotní způsobilosti by mělo být vyžadován vyšetření plicním lékařem a hodnosty spirometrického vyšetření by měly být normální. Současně je nezbytné doložit s pomocí RTG snímků starších nebo nových, případně CT vyšetření, že nemáte nejaké onemocnění, který by způsobilo opakovaný vzník pneumotoraxu.
Pokud tyto vyšetření neukáží zvýšené riziko opakovaná takové příhody, předpisy pro posuzování zdravotní způsobilosti Vám umožňují věnovat se práci palubní průvodčí i pilotky.
Srdečně zdraví David Melechovský
Dobrý den, pane doktore
Na ZŠ jsem v testech barvocitu (barevné puntíky Ishihara) vždy rozeznala pouze několik málo symbolů (např. 2-3 z 10). Lze při takové poruše barvocitu vůbec získat způsobilost 2. třídy alespoň pro létání ve dne nebo to mám rovnou vzdát?
Děkuji
Helena, 27 let
Dobrý den, Heleno.
Musím ale konstatovat, že máte v tomto velkou smůlu. Poruchy barvocitu jsou u žen nepoměrně vzácnější (0,5%), něž u mužů (8%). Pokud máte pouze poruchu barvocitu, není zde žádný důvod vzdávat létání. Létání je krásné, ušlechtilé a létat je správné. Budete moci určitě létat ve dne za vidu (VFR).
Požadavek leteckého předpisu je správně přečíst prvních 15 obrázků z Ishiharových tabulek. Pokud by se Vám to nepodařilo, může se provést podrobnější vyšetření barvocitu. Existuje několik různých testů, které se pro toto používají. Musíte správně seřadit barevné knoflíky podle jejich odstínu. Jiné si představte si je jako semafor. Vy musíte správně rozhodnout, jakou barvu semafor ukazuje. Při těchto testech je Váš barvocit jednoznačně spolehlivě změřen. Výsledek není subjektivní a spolehlivě ověří Váš barvocit.
Dobré je konstatovat, že ani dopravní pilot nemusí mít 100 % barvocit. Stačí, když bezpečně rozeznává základní barvy. Pokud ani v těchto podrobnějších testech neuspějete, létání v noci a za IFR Vám předpisy neumožní. Rozhodně Vám to ale neznemožňuje létat ve dne. Pokud se spokojíte s létáním ve dne za vidu, podrobnější vyšetření nebude nezbytné.
Srdečně zdraví David Melechovský
Dobrý den,
požadovaná vyšetření pro získání 1. třídy určuje nařízení EU 1178/2011, annex č.IV Část-MED. Tento předpis nepožaduje psychotesty při prvotním vyšetření pro získání 1. třídy zdravotní způsobilosti ani při žádném jiném vyšetření.
Psychologické vyhdnocení může být vyžadováno při neurologických a psychiatrických obtížích. Paušální testování psychotesty bez neurologického nebo psychiatrického zdravotního důvodu je v rozporu s předpisem Část-MED.
Přesto se tento požadavek v některých zemích v rozporu s předpisy udržoval z dob dávno minulých. EASA tyto praktiky kritizovala, ale přímo proti nim nezakročila. Podle mých informací jsou nyní psychotesty vyžadovány už jen v České republice a v Polsku. Nejsou vyžadovány na Slovensku, v Rakousku, Německu, Velké Británii a dalších zemích.
S pozdravem
David Melechovský
Dobrý den pane doktore
Mám trošku hloupý dotaz. Připravuji se na letecký výcvik a rád bych se časem dopracoval až na dopravního pilota. Všude na různých fórech o létání čtu strašáky o zdravotní způsobilosti 1.třídy. Nemám strach ze zdravotních testů, protože jsem si nedávno zaplatil komplexní vyšetření abych věděl, jak na tom jsem. Jediné čeho se trochu bojím jsou psychotesty. Aby jste mě pochopil nejsem hloupý, jen mi ne pokaždé jdou do hlavy klasické ig testy, doplňování obrázků atd. A proto se ptám, kdybych se eventuelně časem rozhodl získat zdravotní způsobilost 1. třídy, jestli se tyhle testy dělají vždycky a nutně. S doktory vesměs nemám moc dobré zkušenosti a proto mě příjemně překvapily tyhle stránky a vy osobně a až se do toho pustím, tak se určitě objednám k vám. Na pár vašich článků už jsem narazil. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
děkuji za dotaz, není vůbec hloupý.
Pokud jde o psychotesty, situace je poděkud komplikovaná. V povědomí veřejnosti zůstávají psychotesty čímsi magicky záhadným, co spolehlivě rozkrývá zákoutí lidské psychiky. Letečtí psychologové dlouho hledali psychotest, který spolehlivě rozezná toho, kdo dokáže dostatčně bezpečně vykonávat zaměstnání pilota nebo alespoň létat pro radost. Pátrání se účastnilo mnoho vědců a psychotesty byly i předmětem vojenského výzkumu. Velké a bohaté země s mnoha letadly, jako jsou Spojené státy nebo Velká Británie, věnovaly nejvíce úsilí hledání těch správných psychotestů. Po mnoha letech vědeckého zkoumání jsou výsledky více než rozpačité. Ukázalo se, že žádný psychotest není dostatečně citlivý a spolehlivý v tom, aby označil ty správné úchazeče o toto zaměstnání.
Právě proto se tyto velké země, které jsou v našem oboru nejvíce pokročilé, rozhodly ukončit psychologické testování pilotů. Rozhodnutí souvisí s tím, že v těchto zemích si pilot platí svůj výcvik většinou sám. Tím nejpřesnějším a nejspolehlivějším psychotestem je dostatečně kvalitní výcvik a dostatečně přísné zkoušky pilota ve výcviku. Pokud uchazeč projde dostatečně kvalitním výcvikem a všemi zkouškami, je s nějvětší pravděpodobností schopen vykonávat svoji práci. Letecký lékař neměl zkoumat, jestli je "inteligence" nebo duševní výkonnost jeho pacienta dostatečná. To by měla být práce leteckých instruktorů a examinátorů, aby poznali, jestli jsou Vaše znalosti a dovednosti v kokpitu dostatečné.
Vyjímkou jsou různá psychiatrická onemocnění, například mentální retardace, demence, poruchy osobnosti, poruchy nálady a chování, neurotická porucha. Jinou vyjímkou mohou být psychologické obtíže způsobené například životní situací pilota. Potom je optimální psychotest, který prověří schopnosti pilota, opět let s letadlem. Profesionálové jdou na přezkoušení do simulátoru, amatéři do malého letadla s examinátorem. Musí prokázat svoje schopnosti v takovém prostředí, který nejvíce odpovídá požadavkům, totiž v kokpitu.
V současné době tedy některé státy ukončily psychologické testování uchazečů (USA, UK, Německo, Rakousko) a některé v něm pokračují (ČR, SR). Vývoj v našem oboru postupuje k jejich rušení. Pravdou je, že letecké předpisy psychotesty nevyžadují. Důsledkem této situace je, že díky jednotným předpisům v Evropské unii cestují uchazeči za vstupním vyšetřením pro 1. třídu do těch zemí, které psychotesty neprovádějí. Takto získaná 1. třída je zcela legální a stejně platná. Myslím, že tento stav je dlouhodobě neudržitelný a také z evropského pohledu nežádoucí. K tomu přistupuje další fakt. Lékař by měl provádět svoji praxi “lege artis”, to znamená podle nejnovějších vědeckých poznatků. Z toho důvodu jsem se já rozhodl, že jediným vhodným psychotestem je let v letadle nebo v simulátoru s examinátorem. Podle toho se řídím ve své lékařské praxi.
Jiná situace je u provozovatelů letecké dopravy. Zaměstnavatel pilota má nezpochybnitelné právo provádět psychotesty u svých potencionálních zaměstnanců. Zde mají psychotesty svůj oprávněný smysl. Všichni žadatelé mají plnou leteckou kvalifikaci a zaměstnavatel si chce vybrat ty nejlepší. Zde vzniká otázka, co vlasně psychotesty měříme. Ale to už je zase jiný problém.
Přeji mnoho zdaru v leteckém výcviku. MUDr. David Melechovský
Dobrý den,
je mi 15 let a chtěla bych se stát dopravní pilotkou nebo biznis pilotkou ale mam pokrivenie chrbtice ( skoliozu) vychýlenou o 18 stupnu a nosím kontaktní šošovky cez které vidím dobrě. Mužu se i tak stát pilotem ? Do prědu se ospravedlnuju za pravopis ale jsem Slováčka a moc neumím Česky.
Dobrý den,
skolióza není překážkou pro vykonávání práce dopravního pilota. Pokud máte bolesti zad, je dobré se zamyslet na tím, že povolání pilota je sedavé zaměstnání a Vaše obtíže se mohou zhoršit.
Brýle a kontaktní čočky nejsou také překážkou pro získání kvalifikace profesionálního pilota, rozhodující je kvalita videní v brýlích. Při vstupním vyšetzření pro 1. třídu se provádí vyšetření očním specialistou, který posoudí kvalitu Vašeho zraku.
Srdečně zdraví
David Melechovský
Dobrý den pane doktore,
vlastním Medical 2. třídy a chci se zeptat, zda-li je možné nějak rozšířit Class 2 o nějaká vyšetření k získání Class 1 nebo je nutné podstoupit celkové vyšetření?
S pozdravem Honza
Dobrý den, Honzo,
pro získání první třídy zdravotní způsobilosti bohužel musíte podstoupit celé vyšetření znovu. Důvodem jsou jiná kritéria, kterými se výsledky vyšetření hodnotí. Nejde tedy jen o doplnění dalších vyšetření.
Pro získání první třídy Vás může vyšetřit pouze letecko-lékařské centrum , ale můžete si vybrat kterékoli v Evropské Unii. V České republice máme jedno, další jsou ve všech evropských zemích. Pokud by jste se chtěl podrobněji poradit, zavolejte mi.
Srdečně zdraví David Melechovský
Dobrý deň, aj keď tu už padla podobná otázka( nenašiel som odpoveď) chcel by som sa spýtať či mi pre získanie 1. triedy lekárskej spôsobilosti bude vadiť že mám plomby na zuboch? Dakujem.
Dobrý den, zubní výplně (plomby) ani jinak ošetřený chrup s pomocí implantátů nebrání vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy.
S pozdravem David Melechovský
Kontakty
On-line objednání v Praze a Ostravě
E-mail: melechovsky@leteckylekar.cz
Telefon: +420 603 423 470
Facebook: Melechovsky
WhatsApp: +420 603 423 470
Ordinační hodiny
Praha
Pondělí až čtvrtek: 08.00 - 18.00
Ostrava
Pátek: 10.00 - 18.30