FAQs - Pohybové ústrojí

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli můžu absolvovat výcvik pro sportovní létání s bionickou protézou na levé noze.
Děkuji P.



Dobrý den, 
létání s protézou je možné. Je možné dokonce létat bez dolních končetin, protože i v České republice jsou letadla s ručním řízením určená například paraplegikům.
V praxi je obvykle nutné vyzkoušet Vás v přímo v kokpitu, zda jste schopen letadlo ovládat. Provádí se to tak, že poletíte s examinátorem určeným Úřadem pro civilní letectví. Musíte mu ukázat, že jste schopen ovládat všechny nezbytné řídící prvky v dostatečném rozsahu. 
Pokud by se to nedařilo, bylo by nutné pro Vás letadlo upravit. Taková úprava může být poněkud zdlouhavá, protože musí bát zase schválena Úřadem. To může chvíli trvat, ale rozhodně je to uskutečnitelné.
Cesta do kokpitu pro Vás bude trochu zdlouhavější, ale rozhodně je schůdná. Doporučuji se tomu věnovat a vítězství Vás nemine. Rád Vám při tom pomohu, kontaktujte mě , prosím.
Se srdečným pozdravem David Melechovský

Dobrý den,
měl bych zájem o první třídu zdravotní způsobilosti, ošem ve věku asi 14-15 let jsem měl problémy se zády, šlo o bodavou bolest a byl jsem vyšetřován pro podezření že s ledvinami je něco špatně nicméně se ukázalo že šlo pouze o nedostatek pohybu ale zůstalo mi to ve zprávě... také mám zkřivenou levou nosní přepážku nosu ( bohužel nevím jak se zmíněná přepážka nazývá v lékařské terminologii) ale později jsem prošel úspěšně vyšetřením ve vojenské nemocnici nýbrž jsem vystudoval vojenskou školu... chtěl jsem se zeptat zdali by uvedené potíže mohli vyústit v celkový status neschopen... popřípadě jestli nevíte jestli by tyto potíže ovlivnili studium na vojenského pilota při UO.
předem děkuji za odpověď na vyčerpávající dotaz

s pozdravem Jiří



Dobrý den, Jiří,

vybočenou nosní přepážku máme téměř všichni. A také nás všechny občas zabolí záda. Je nepravděpodobné , že by Vaše zdravotní obtíže mohly ohrozit Vaši kariéru vojenského letce. Nicméně já bohužel nemám oprávnění k posuzování vojenských rekrutů.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,

pracuji jako letecký instruktor FI(A), jsem držitelem CPL(A), IR, VFR, TOW a MEP. Po půlroční pauze, kdy jsem nelétal, jsem měl nehodu a přišel jsem o prst na levé ruce (ukazovák) - jsem pravák.

Mohu nadále pokračovat jako profesionální pilot nebo neprojdu a budu muset s létáním přestat. Měl bych pak šanci alepsoň na 2. třídu zdravotní způsobilosti, abych mohl ještě létat soukromě?

Děkuji moc a přeji hezký den.... V.P.



Dobrý den,
nový předpis Part-FCL k tomu říká: "Žadatelé nesmějí mít žádnou vadu kostí, kloubů, svalů nebo šlach, vrozenou nebo získanou, která by mohla narušit bezpečný výkon práv udělených příslušným průkazem (příslušnými průkazy) způsobilosti. Žadatelé musí mít uspokojivou funkční použitelnost svalové a kosterní soustavy umožňující bezpečný výkon práv udělených příslušným průkazem (příslušnými průkazy) způsobilosti. Způsobilost žadatelů se posoudí po konzultaci s úřadem vydávajícím průkazy způsobilosti. "
To v praxi znamená, že o tam, zda je Vaše vada přípustná, musí rozhodnout Úřad. Vaše způsobilost je na individuálním posouzení úřadu.
Já osobně bych si troufal odhadnout, že rozhodnutí bude vyžadovat určitý čas, než se naučíte kompenzovat ztrátu ukazováku prostředníkem. Ukazovák je důležitý prst pro spínání spínačů, přepínačů, tlačítek atd. Podle mého názoru potom je možné Vaší zdravotní způsobilost obnovit. Úřad Vám může stanovit omezení, například „platné pouze jako kvalifikovaný druhý pilot nebo s kvalifikovaným druhým pilotem“. Této možnosti využívá často v podobných případech.
Z praxe mám ale zkušenosti, že Osvědčení zdravotní způsobilosti získávají mnohem závažněji postižení piloti. Myslím, že pro Vás všechno dobře dopadne a nepřijdete o žádnou z Vašich kvalifikací.
Držím Vám palce a budu rád, když mi dáte vědět výsledek řízení.
Zdraví David Melechovský

Dobrý den mám dotaz, chtěl bych si příští rok udělat pilotní průkaz na ulla nebo motorový větroň, je mi 36 let, ale jsem 1/2 roku po totální edoprotéze kyčelního kloubu obou nohou, žádné zdravotní problémy nemám a chodím normálně do práce (lehce fyzicky namáhavá práce. Je toto překážkou?



Dobrý den, 
u jakýchkoliv následků po zraněních, postihujících kosti, klouby, svaly nebo šlachy a u některých anatomických defektů bude nutné funkční posouzení zdatnosti. Pokud je Vaše zdatnost přiměřená, nic nebrání Vaší kariéře pilota ultralightu nebo kluzáku. Funkční zdatností se myslí hybnost v dostatečném rozsahu umožňující pilotáž a svalová síla umožňující například vybrat vývrtku. Pokud by v tomto ohledu vznikly pochyby, je možné požádat o tak zvanou letecko-lékařskou zkoušku. V praxi probíhá tak, že si Vás zkušený examinátor Úřadu pro civilní letectví vezme do letadla a vy mu předvedete, že jste schopen ovládat letadlo.
S pozdravem David Melechovský

Dobrý den
Rad by som sa opytal či by som prešiel zdravotnou prehliadkou 1.triedy ked nemožem od narodenie na lavej ruke v lakti uplne vystriet ruku



Dobrý den, 
nejvíce záleží na míře postižení pohybů v loketním kloubu. Lehká postižení zjevně nebudou překážkou pro bezpečné ovládání letadla a těžká omezení až nehybnost v kloubu zjevně bude bránit bezpečné pilotáži. Pokud lékař posoudí vaše omezení hybnosti jako mírné a nevýznamné, potom dostanete 1. třídu bez problému. Při těžším postižení se provede letová zkouška. V konkrétním typu letadla, se kterým chcete létat, nebo v leteckém simulátoru, se ověří, že jste schopen bezpečně ovládat všechny řídící prvky včetně nouzových situací. Pokud se to podaří, nic nebude bránit vaší kariéře dopravního pilota.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
je mi 22let a před měsícem jsem se rozhodla absolvovat pilotní výcvik, pro získání pilotní licence PPL. Ovšem nyní, mi lékař neočekávaně diagnostikoval Otosklerózu, tak bych se chtěla zeptat, jaké jsou mé vyhlídky pro získání zdravotního osvědčení 2.třídy a to v případě neabsolvování i absolvování chirurgické operace, která bude dřív nebo později nevyhnutelná. Děkuji předem za odpověď



Dobrý den, 

pro pilota je důležitá definovaná citlivost sluchu, která mu umožňuje radiokomunikaci. Velmi nebezpečným příznakem otosklerózy jsou závratě. Pilot se závratí může mít závažné problémy s udržením letadla ve správné poloze a také různorodé potíže s letovými manévry, jako je třeba přistání.

K vydání Osvědčení bude potřebné vyšetření audiologem, audiometrické vyšetření, tympanometrie a případně také vyšetření rovnovážného ústrojí. Po případné operaci bude potřebná určitá doba rekonvalescence a kontrolní vyšetření lékařem ORL. Pokud kvalita Vašeho sluchu umožňuje radiokomunikaci a nemáte závratě, potom Vaše nemoc nebude bránit rekreačnímu létání.

Držím palce
David Melechovský

Dobry den, 

je roztrousena skleroza v stabilizovanem stavu, lecena, bez jakychkoli projevu prekazkou ziskani 1.class medical? popripade je mozne ziskat alespon rozsirenou tridu 2 pro PPL(A)?

za odpoved predem dekuji.



Dobrý den, 
roztroušená skleroza bohužel patří mezi nemoci, jejíž příznaky jsou s létáním neslučitelné. Mezi tyto příznaky patří postižení zraku, postižení řeči, psychotické projevy, epileptické záchvaty, svalové křeče a mnoho dalších. 

Létat pro radost lze s druhou třídou, pokud se prokáže, že nemoc je 6 měsíců stabilní bez jakýchkoli projevů, ovšem pouze s bezpečnostním pilotem. Létání bez omezení v sóle je možné, pokud příznaky nemoci zmizí na 2 roky. Léčba s pomocí kortikoidů není akceptovatelná. Za úvahu také stojí, že každé zhoršení nemoci nebo nové vzplanutí znamená ztrátu způsobilosti včetně peněz investovaných do výcviku.

První třídu pro profesionální létání nelze s roztroušenou sklerózou získat z pochopitelných důvodů.

Je mi líto, že nemám lepší zprávy.

Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobry den, chtel bych se Vas zeptat zda je mozne ziskat osvedceni prvni tridy, kdyz mam mirnou skoliozu. Zadne bolesti nemam. 
Predem dekuji za odpoved a budu rad za kazdou radu.



Dobrý den, 
mírná skolioza není překážkou pro vydání Osvědčení zdravotní způsobilsoti jakékoli třídy.

V případě těžké skoliozy, bolestí zad a podobně je dráha profesionálního pilota na zvážení. Pilot na pracovišti sedí dlouhé hodiny ve strnulé poloze s omezenými možnostmi pohybu. To vede k obtížím, které mohou znamenat předčasné ukončení kariéry a ztrátu investice do výcviku.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
je mi 15 let a chtěla bych se stát dopravní pilotkou nebo biznis pilotkou ale mam pokrivenie chrbtice ( skoliozu) vychýlenou o 18 stupnu a nosím kontaktní šošovky cez které vidím dobrě. Mužu se i tak stát pilotem ? Do prědu se ospravedlnuju za pravopis ale jsem Slováčka a moc neumím Česky.



Dobrý den, 

skolióza není překážkou pro vykonávání práce dopravního pilota. Pokud máte bolesti zad, je dobré se zamyslet na tím, že povolání pilota je sedavé zaměstnání a Vaše obtíže se mohou zhoršit.

Brýle a kontaktní čočky nejsou také překážkou pro získání kvalifikace profesionálního pilota, rozhodující je kvalita videní v brýlích. Při vstupním vyšetzření pro 1. třídu se provádí vyšetření očním specialistou, který posoudí kvalitu Vašeho zraku.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, prosím o odpověď jaká konkrétní vyšetření se provádějí při vstupní prohlídce u zájemců o práci stawarda (stewardky) ? Lze těmito testy projít s lehkou skoliozou páteře-popř. do jaké míry je to přípustné ? Vadí blok Tawarova raménka, pokud je pacient bez medikace, bez nutných kontrol a bez omezení ? Není problémem lehká plochá klenba chodidla? Aktivně sportuji bez jakýchkoli problémů.
Děkuji za odpověď.



Dobrý den, 
nově se ke vstupní prohlídce 2. třídy pro palubního průvodčí můžete objednat přímo je mně, rád Vás vyšetřím a vydám Vám potřebné osvědčení. Lehká skolioza není překážkou. U blokády Tawarova raménka záleží na tom, které raménko je postiženo a zda je blokáda kompletní. Pouze u kompletní blokády levého raménka je nutné vyšetření specialistou kardiologem, který vyloučí závažnou příčinu této arytmie. Nekompletní blokáda a blokáda pravého raménka Tawarova nebývá překážkou. Plochá klenba není překážkou.
Přeji mnoho zdaru v práci stevardky. Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den pane doktore, ráda bych se stala profesionální pilotkou, ale nevím, jestli mě uznají jako zdravou - mám mírnou skoliózu a alergii na trávy, roztoče, plísně a pyl. Jiné potíže nemám, skoliózu mám takříkajíc "jen v papírech", záda mě nebolí a to ani při sportu či zvedání těžkých břemen. Alergie se také nijak neprojevují, astmatem netrpím, jen alergickou rýmou. Léky jsem brala pouze v dětství. 
Děkuji moc za odpověď a přeji hezký zbytek dne.



Dobrý den, 
lehká skolióza a alergie neovlivňuje bezpečnost Vašeho letu a nemůže být překážkou pro Vaší kariéru dopravní pilotky. U alegie jsou důležité její projevy. Pokud jste neměla závažné příznaky alergie jako je bezvědomí, atmatický záchvat, dušnost, otok obličeje a dýchacích cest, potom ani alergie není obvykle překážkou pro profesionální létání. O užívání vhodných léků na alergii se poraďte se svým leteckým lékařem, protže některé z nich tlumí pozornost a jsou pro piloty nevhodné.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, 
je překážka,když jsem měl zlomenou češku a mám šrouby v noze,udělat si pilotní průkaz na kluzáka?



Dobrý den, 
pokud je hybost v kolenním kloubu obnovena tak, aby jste mohl letadlo bezpečně ovládat, osteosyntetický materiál v čéšce nebude bránit výcviku na kluzácích.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore.
Je mi 19 let a jdu studovat pilota na vysokou školu. Chci si udělat PPL a k tomu medical class 1.
Momomentálně létám na větroni.
Moje otázka, po narozeni jsem měl vadu noh. Říká se tomu pry ekvinovaly. Měl jsem menši operaci nohou. Od té doby jsem neměl nejmenší problémy s chůzi apod... a nohy mi fungujou jako každému normalnímu člověku. Myslíte, že by to mohl být problém? 
děkuji moc.



Dobrý den, 
nemusíte se obávat. Pokud jste po ortopedické operaci pro pes equinus, hybnost nohy se obnovila, svalová síla je přiměřená a nemáte výrazné pohybové omezení, Vaše nemoc a operace nebude bránit vydání Lékařského posudku o zdravotní způsobilosti 1. třídy. 
Přeji mnoho zdaru ve studiu a v létání.
Zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

je vyhřezlá ploténka (cca 1cm) podle Vás důvod k zastavení studia PPL? Původně jsem chtěla jít až do ATPL, ale netuším, zda se s tím dá profesionálně létat. Auto řídím bez obtíží i na delších trasách. 

Děkuji předem za Vaši odpověď.



Dobrý den, 
vyhřezlá ploténka je dnes problém většinou operačně řešitelný. Pokud se operuje včas a nedojde k postižení hybnosti končeniny nebo výraznému snížení její citlivosti, není překážkou v pokračování letecké kariéry. V období akutní bolesti nebo postižení je nutné samozřejmě nelétat.

Na druhou stranu povolání pilota je pro tuto diagnózu rizikové,. Pilot po většinu dne sedí ve strnulé nepřirozené poloze, což vede k postupnému zhoršování obtíží. Je na Vás toto uvážit. 

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
před 3lety jsem absolvoval chirurgický zákrok kvůli vyhřezlé meziobratlové proténce. Po řádné rehabilitaci nemám od té doby žádné zdravotní obtíže a necítím se nijak pohybově omezen. Je tato operace překážkou pro získaní zdravotního osvědčení 2.třídy PPL(A) případně 1.třídy CPL(A)?
Děkuji pěkně za odpověď. JB



Dobrý den, 
chirurgický zákrok kvůli vyhřezlé meziobratlové ploténce nebrání získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. a 2. třídy. Postižený nervový kořen a svaly v jeho inervaci musí být funkční bez postižení. V opačném případě bude potřebné posouzení neurologem a případně letecko-lékařská zkouška. V praxi probíhá tak, že si Vás zkušený examinátor Úřadu pro civilní letectví vezme do letadla a vy mu předvedete, že jste schopen ovládat letadlo.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,pane doktore mám vyhrzlé dvě ploténky 2cm a čeká mně letos už třetí operace,rád bych si začal dělat pilotní zkoušky na PPL ale nevím jestli bych prošel zdravotní test nebo ne a jestli mi to bude dělat problém v letadle totiž nevydržím moc dlouho protože s e pak nemohu narovnat,bude možné projít třeba až po té operaci,děkuji vám mnohokrát za odpověd s pozdavem Jaroslav



Dobrý den, 
pro bezpečnou pilotáž je potřebná pouze přiměřená pohyblivost těla, dolních končetin a schopnost ovládat nožní řízení. Sám také cítíte, že s bolestmi zad není létání optimální. Pokud se ale operace povede a dobře zahojí, nebude nic bránit Vašemu létání. Potíže s ploténkami obvykle jsou pro létání obvykle jen dočasný problém, který lze vyřešit.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, než se vydám do celého procesu získání pilotní licence, ocenil bych Váš názor na to, zda Bechterevova nemoc (ve 4 stupni) je či není překážkou pro získání Osvědčení o zdravotní způsobilosti úroveň 2. 
Je mi 45, 1 dioptrie na jednom oku, jinak kromě Bechtěreva žádné potíže, tlak a vše OK,  mírný sport také zvládnu. 
Díky za informaci!

 

Dobrý den,
 
u Bechtěrevovy choroby při létání je především podstatné, zda jste schopen za letu sledovat provoz ostatních letadel kolem sebe, sledovat konce přídel při pojíždění a pod. V případě výrazného omezení hybnosti krční páteře lze udělat jednoduchý test na letišti přímo v letadle. Bechtěrevovu nemoc také někdy provází onemocnění oka (iridocyklitidy ) a srdce (chlopenní vady). V takovém případě je nutné ověřit stav těchto orgánů u specialisty.
 
V naprosté většině případů jsou ale pacienti úspěšní a mohou létat.
 
V případě zájmi se ke mně objednejte.
 
Srdečně zdraví

David Melechovský

 

Contacts

On-line appointment booking in Prague and Ostrava

E-mail: melechovsky@leteckylekar.cz

Phone: +420 603 423 470

Facebook: Melechovsky

WhatsApp: +420 603 423 470

Office hours

Prague

Monday to Thursday: 08.00 - 18.00

Ostrava

Friday: 10.00 - 18.30