FAQs - Srdeční choroby

Dobrý deň,

mám 25 rokov a plánujem začať modulový kurz profesionálneho pilota.
Pár dní po tom, ako som sa pre to rozhodol som začal mať zvláštne pocity na hrudi, ktoré by sa dali popísať ako svrbenie, tlak, palpitácie a podobne. Tieto pocity však ani v najvyššom stupni nijak neovplyvňujú moju činnosť a úsudok. V práci sa ani nijak extra neprejavujú a to mám pomerne zodpovednú a stresujúcu prácu. Prejavujú sa hlavne večer. Samozrejme som to hneď konzultoval s praktickým lekárom, ktorý ma poslal na EKG a ergometriu. Obidve vyšetrenia boli negatívne, a keďže nemám pri záťaži problémy, poruchu srdca vylúčil a dal mi papier s cvikmi na chrbát. Pocity trochu ustúpili, avšak nezmizli a už ma to dosť trápi. Navyše sa obávam, že tieto pocity sú skôr psychosomatického pôvodu. Nezostane mi nič iné ako to riešiť u psychológa, ale bojím sa, že by som kvôli tomu nemusel dostať Zdravotnú spôsobilosž 1. stupňa. Ako je brané takéto vyšetrenie, prípadná psychoterapia, ktorá nie je zameraná na mentálnu poruchu? Opakujem, že tieto pocity ma trápia asi ako problém v rodine, ktorý by som tiež mohol riešiť u psychológa (a veľa pilotov určite aj rieši), ale nepríde mi to ako dôvod na diskvalifikáciu z letectva.
Ďakujem za odpoveď.
S pozdravom,

Pavol



Dobrý den, Pavle,

není zde žádný důvod panikařit a také nevidím žádný důvod Vás vyřazovat z letectva. Jde také ale o Vaše zdraví a proto je potřeba obtíže dobře vyšetřit , protože příznaky totoho typu mohou být závažné. Nevím nic o Vašem BMI, rodinné a osobní anamnéze atd., proto moje odpověď musí být obecná.

Jak klíčové v tomto případě vidím Holter-EKG vyšetření. Je možné jej provádět i několik dnů místo obvyklých 24 hodin. Důležité je získat záznam z období, kdy jste obtíže měl. Další postup už čistě plyne z výsledku tohoto vyšetření. Pokud se prokáže, že jde pouze o bušení srdce způsobené urychlením srdeční frakvence psychickým stresem bez nebezpečné arytmie, není to dále problém pro kardiologa.

Samotné vyšetření psychologem nemůže být důvodem pro to, aby jste měl problémy s létáním. Důležitý je spíše jeho závěr psychologa. Ovlivňují Vaše psychické potíže Vaši výkonost a schopnost pilotáže? Na takovou otázku je třeba hledat odpověď.

Samozřejmě, že těžké psychické obtíže provázené například depresí jsou nebezpečné pro bezpečnost letu. Deprese snižuje schopnost soustředit se, pamatovat si, rozhodovat se atd. Události v rodině jsou vyvolávajícím faktorem. Téměř vždy potíže mizí s vyřešením těchto problémů. Zde je kořen
a cesta ven. Snažte se vyřešit své rodinné obtíže. Psychologicá péče je jen pomocná.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Vážený pane doktore,je mi 63 let a před dvěma lety jsem V IKEMU byl operován a mám dva biapasy.Při katetrizaci bylo zjištěno jedno zúžení ,které nešlo opravit stentem .Infarkt jsem neměl pouze se mi při zátěži hůř dýchalo.Nyní jsem pravidelně kontrolován /termín kontroly pro dobrý zdravotní stav 9 měsíců/.Chci si udělat pilotní průkaz pro ULL letadla.Náš letecký lékař udělal dotaz na Ústavu letecké medicíny a byly nařízena prohlídka u nich.Je tento postup nutný?



Dobrý den, 
letecký předpis L1, který hovoří o zdravotních záležitostech pilotů ultralehkých letadel, říká:
6.3.2.5.1 Žadatel, který podstoupil koronární bypas nebo angioplastiku (s nebo bez stentu) nebo jiný srdeční invazivní zákrok, nebo který má anamnézu srdečního infarktu nebo který trpí jiným srdečním postižením, které může vyvolat zdravotní
selhání, musí být posouzen jako nezpůsobilý kromě případů, kdy stav žadatelova srdce byl vyšetřen a zhodnocen v souladu s nejlepší lékařskou praxí a byl posouzen tak, že pravděpodobně nenaruší bezpečný výkon práv vyplývajících z průkazu způsobilosti a kvalifikace žadatele.

Podle toho ,co mi píšete, jste dušný. Byla zjištěna stenoza jednoho bypassu. Vyjímka tedy pravděpodobně nebude možná. Váš letecký lékař si byl vědom toho, že záchvat anginy pectoris, hůře infarkt myokardu, je pro pilota smrtící příhoda. S takovými obtížemi nelze zvládnout přistávací manévr. Letadlo bude zničeno a na zemi může dojít k další ztrátám na životech a majetku. V letadle může dojít také k náhlé záteži, která vyžaduje okamžitou energickou reakci. Pilot v takové chvíli nemůže být dušný.

V těchto situacích je ÚCL oprávněn vydat definitivní rozhodnutí a vy máte plné právo se zde odvolat proti rozhodnutí Vašeho leteckého lékaře. Promyslete , prosím, do detailu situace při létání, možné důsledky a zda je pro Vás s Vaší srdeční nemocí létání vhodný koníček.

Je mi líto, že pro Vás nemám lepší zprávu.
Zdraví Vás
David Melechovský

Zdravim Vas pan doktor,
dostal som na Vas referencie a tak si Vas dovolujem oslovit a poprosit radu. Do augusta minuleho roku som bol aktivnym dopravnym pilotom. Koncom oktobra som dostal infarkt pri ktorom sa zablokovala jedna z mensich ciev. Srdce ale zostalo neposkodene nakolko dodavku krvi nahradili kolateralne cievy. Samozrejme je mi jasne, ze na dialku nie je mozne posudit zdravotny stav, len som sa chcel opytat na Vas nazor, ci je mozne pokracovat v aktivnej leteckej aktivite aj po uvedenom zdravotnom hendikepe.
Dakujem



Dobrý den, pane kapitáne,
Váš dotaz je jednoduchý a srozumitelný, ale odpověď je komplikovaná. Nejlepší by bylo si o tom pohovořit osobně, pokud máte nějaké lékařské zprávy, vezměnte je s sebou.

V zásadě lze říci, že proběhlý infarkt srdeční už není jednoznačnou definitivní překážkou v létání. Riziko recidivy s katastrofálními následky je ale velké, proto podmínky návratu do kokpitu jsou vcelku pochopitelně náročné. Nesmíte mít žádné bolesti na hrudi a používat léky na ně. Výkonnost srdce musí zůstat zachovaná, to se měří na ultrazvuku. Nesmíte mít žádné aneuryzma na srdci nebo postiženou nehybnou část srdečního svalu. Musíte znovu prodělat katetrizační koronarografii, kde jsou přesně definované požadavky na průchodnost srdečních cév. Musíe prodělat perfuzní scintigrafii rsdce bez známky nedokrevnosti srdečního svalu.

Pokud by byl výsledek všech vyšetření příznivý, připadá v úvahu jen a pouze zdravotní způsobilost ve vícečetné posádce. Rád si s Vámi o tom pohovořím, pokud mě navštívíte a případně prodiskutuji Vaše výsledky vyšetření. Počítejte ale s tím, že obnovení zdravotní způsobilosti po infarktu je komplikovaná procedura, která bude vyžadovat více lékařských vyšetření a času.
Srdečně zdraví David Melechovský

Vážený pane doktore,
prosím o informativní stanovisko k následujícímu problému. Můj kolega (48let) je aktivním pilotem ULL s příslušnou zdravotní způsobilostí pro tento druh létajících zařízení. Před cca měsícem byl postižen "slabším" infarktem (bohužel nevím jakého typu) - po prvních příznacích se do nemocnice dopravil sám v čase cca 2-3 hod,kde mu byl tento tzv. "slabší" infarkt diagnostikován. Následně byla provedena angioplastika a zaveden stent. Pobyt v nemocnici cca 5 dnů, v současné době v domácím léčení plní rehabilitační program (zvyšování zátěže) a je bez dalších problémů. Jsem si vědom, že se jedná o laický popis situace, ale i tak prosím o Váš názor, zda v případě, že nenastanou žádné jiné zdravotní komplikace, existuje ještě šance na obnovení průkazu zdravotní způsobilosti 2.třídy pro ULL, nebo je létání na ULL z důvodu výše popsaných událostí, tj. neudělení zdravotní způsobilosti, navždy vyloučeno.
Děkuji. S pozdravem
Ing. K.



Odpověď:
Dobrý den,
ani infarkt srdečního svalu dnes již není dejinitivně diskvalifikující pro létání.
V průběhu vyšetření je potřeba posoudit stav a výkon srdečního svalu, stav věnčitých tepen a úspěšnost použité léčby. Obvykle bývá potřebné více různých vyšetření včetně ergometrie, ultrazvuju srdce, Holter-EKG, případně perfuzní sken rdce nebo koronarografie. Závěrečné rozhodnutí může vydat pouze Úřad pro civilní letectví.
Zdraví Vás 
David Melechovský

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli můžu získat zdravotní způsobilost pro dopravního pilota, když mam malou nedomykavost chlopně. Děkuji



Dobrý den, 
piloti mohou mít drobné vady srdečních chlopní a neomezuje to jejich zdravotní způsobilost. Nutné je ultrazvukové vyšetření srdce kardiologem, které prokáže, že vada není závažná. 
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, je překážkou pro létání kompletní blokáda pravého raménka Tawarova? Na EKG mi to bylo zjištěno, na dalším EKG mi zase řekli že je to spíše nekompetní blokáda...Mohu s tím mít časem problémy? Děkuji za odpověď.



Dobrý den, 
nekompletní blokáda pravého raménka Tawarova není nemoc a nemá vliv na Vaši zdravotní způsobilost.

U nově vzniklé nebo poprvé zjištěné kompletní blokády pravého raménka Tawarova je nutné ověřit, že její příčinou není skrytá nemoc srdce. Letecký lékař musí doporučit kardilogické vyšetření, které takovou srdeční nemoc vyloučí. Ve velké většině případů je ale kompletní blokády pravého raménka Tawarova neškodná a sama o sobě nemůže ovlivnit zdravotní způsobilost pilota. 
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, může být problém, když mám nekompletní blokádu pravého raménka Tawarova a chci si udělat pilotní výcvik? Zajímalo by mě, jak moc mě to může omezovat. Tento problém mi byl zjištěn nedavno, prý je to nejspíš vrozené, ale nijak závažné.



Dobrý den, 
nekompletní blokáda pravého raménka Tawarova není nemoc. Je to jen jakási pseudodiagnóza , která je definována charakteristickými změnami na EKG. Tyto změny pro Vás nepředstavují žádné zdravotní riziko. Proto tento nález nemá žádný vliv na získání Osvědčení zdravotní způsobilosti kterékoli třídy.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, je mi 36 let a rád bych se zeptal jestli můžu dělat pikoťák, když jsem byl ve třech letech na operaci se srdcem. Můj zdravotní stav je ok. A žádné zdravotní omezení nemám a léky brát nemusím. Jsem i tak od mala sportovně založený. Asi bude rozhodující EKG, mám pravdu? Nebo už jsem odepsanej jenom pro chůzi po té naší kouli? :) Tak se ptám jestli tam nějaká šance je třebas jen pro ULL-(A), popřípadě PPL-(A). Děkuji za odpověď



Dobrý den, 
operace srdce v dětství sama o sobě není a nemůže být důvodem, proč by jste neměl létat. Důležité je ale , avy Váš letecký lékař věděl, jakkou operaci jste prodělal a s jakým výsledkem. Nezapomeňte přinést k vyšetření nějakou zdravotní dokumentaci. Pravděpodobně bude také potřebné čerstvé kontrolní vyšetření kardiologem, pokud nejste někde v trvalé péči. Pokud je činnost srdce dostatečná a spolehlivá, není důvod Vám bránit v létání.
Přeji letu zdar !
David Melechovský

Dobrý de pane doktore,
chtěl bych se zeptat, jestli pro zdravotní způsobilost 1. třídy vadí šelest na srdci.
Děkuji za odpověď.



Dobrý den,

šelest na srdci je příznak, kterému musí letecký lékař věnovat pozornost. U pacienta musí být provedeno vyšetření kardiologem, které obsahuje také ultrazvuk srdce. Musíme ověřit, že výkon srdce je dostatečný a šelest není příznakem závažného postižení srdce.

Pokud nemáte v běžném životě potíže se srdcem a nemáte žádné příznaky selhávání srdce, je velmi pravděpodobné, že Váš šelest není významný. V takové případě je velmi pravděpodobné, že šelest nebude bránit Vašemu létání.

Šelesty na srdci jsou u pilotů poměrně časté a v naprosté většině případů létají bez omezení. Jednou za čas po Vás bude letecký lékař chtít kontrolní vyšetření srdce ultrazvukem.

Srdečně zdraví David Melechovský

dobry den pan doktor som byvaly profi sportovec a pri pravidelnych prehliadkach a zatazovych testoch mi bola zistena malicka srdcova arytmia ktora ale pri zatazi mizne..je mozne s touto "poruchou" prejst cez 1st medical?



Dobrý den, 
nenapsal jste mi jaký typ arytmie máte a to je pro výsledek rozhodující. Pošlete mi lékařské zprávy a vyšetření, které máte k dispozici a budu Vám schopen odpovědět přesněji.
Přejí Vám, by Vaše prohlídka dopadla příznivě. David Melechovský

Dobrý den pane doktore,
chystám se na zdravotní prohlídku 1. třídy a rád bych se zeptal, zda je překážkou pro získání způsobilosti mírná tachykardie. Moje obvodní lékařka mi sdělila, že je to zapříčiněno tím, že jsem u lékaře nervózní, jiné potíže, s tímto spojené, nemám. Rád bych se ještě zeptal, zda se dělají alergologické testy, v dětství jsem trpěl alergií na traviny, tato alergie se projevovala asi 2 měsíce trvající letní rýmou. Momentálně žádné potíže nepociťuji. A poslední otázka... Mám už dlouho zvýšený bilirubin na hodnotě 30, jinak jaterní testy jsou v pořádku. Byl by tohle problém?
Předem děkuji za odpověď.



Dobrý den, Lukáši,

tachykardie je u mladých motivovaných mužů častá z rozrušení a nejde o nemoc.

Stejně tak alergie a Gilbertova nemoc provázená zvýšením bilirubinu v krvi nejsou překážkou pro získání 1. třídy zdravotní způsobilosti dopravního pilota.

Držím Vám palce u vyšetření a mnoho zdaru v kariéře dopravního pilota. 

Srdečně zdraví David Melechovský, letecký lékař

Dobrý deň,

chcem sa spýtať, či je WPW sy prekážkou pre získanie MC 2.triedy. Prejavuje sa niekoľkosekundovými palpitáciami max dvakrát ročne, bez synkop a vždy len po niekoľkodňovej sústavnej stresovej záťaži (asi mesiac trvajúce pracovné vypätie). 

Za odpoveď Vám vopred veľmi ďakuje a pozdravuje

Kristína



Dobrý den, Kristíno,

nenapsala jste mi, s jakým letadlem chcete létat. WPW syndrom (Wolff-Parkinson-Whiteův syndrom) je onemocnění srdečního rytmu. Ačkoli 82 procent pacientů s tímto onemocněním zůstává bez příznaků, zbytek má v průběhu života některý z příznaků arytmie s rizikem akutního srdečního selhání. Taková příhoda by při sólovém letu vedla neodvratně ke katastrofě.

Konečné posouzení zamozřejmě je na Úřadu pro civilní letectvé. Nicméně riziko této nemoci za řízením letadla je vysoké. Po důkladném vyšetření nemoci (ergometrie, ultrazvuk srdce, Holterovský monitor) a pokud jste nikdy neměla příznaky srdedčního selhávání , lze za určitých okolností vydat Osvědčení s omezením "Pouze s bezpečnostním pilotem". Tedy by jste nesměla létat nikdy sama, ale pouze s dalším kvalifikovaným pilotem. Nevím, jestli by jste chtěla za takových okolností do výcviku investovat.

Na druhou stranu tuto arytmii je možné léčit zákrokem na srdci s pomocí katetrizace. Výsledky léčby jsou výborné a spolehlivé, arytmii spolehlivě řeší a lze potom bezpečně létat.

Držím Vám palce. 
MUDr. David Melechovský

Dobrý den, rád bych se stal dopravním pilotem (ATPL), před 2 lety mi však byla diagnostikována AV blokáda 2. stupně. Neberu na to žádné léky, údajně nemám žádná omezení. Nemám nařízené ani další kontroly, žiji zcela normálně. Má otázka ale zní, zdali je možné získat oprávnění létat i s touto diagnostikou. Předem děkuji za odpověď.

 

Dobrý den,
 
AV blokáda 2. stupně existuje dvojího typu.
 
Typ Mobitz typ I (Wenkebachova perioda) je u mladých lidí častý a obvykle se nejedná o nemoc, nebývá problém. Podstatně závažnější je A-V blok II°, Mobitz typ II.Jeho příčinou je obvykle závažné postižení srdce.
 
Bude vyžadováno podrobnější vyšetření srdce, ale pokud je jinak srdce zdrávo, blok sám o sobě není překážkou pro vydání 1. třídy, pokud je jinak srdce zdravé.
 
Srdečně zdraví

David Melechovský

Contacts

On-line appointment booking in Prague and Ostrava

E-mail: melechovsky@leteckylekar.cz

Phone: +420 603 423 470

Facebook: Melechovsky

WhatsApp: +420 603 423 470

Office hours

Prague

Monday to Thursday: 08.00 - 18.00

Ostrava

Friday: 10.00 - 18.30