Dotazy - Plicní onemocnění

Dobrý den,

je překážkou pro obnovu med. I přítomnost chronické obstrukční plicní nemoci? Dekuji


Dobrý den,
 
chonická obstrukční nemoc snižuje okysličení krve v plicích, což snižuje toleranci výšek. Hypoxie, především nedokysličení mozku, hrozí už i v nižších výškách, než v obvyklých 3 kilometrech.
 
CHOPN dále omezuje fyzickou výkonnost.
 
Pokud je nemoc lehká, dobře pod kontrolou, očekávějte při vstupním vyšetření, že bude vyžadována lékařská zpráva Vašeho pneumologa. Dále bude provedena spirometrie, RTG plic, vyšetření saturace krve a případně další testy.
 
Příslušný letecký předpis říká, že "Žadatelé s chronickou obstrukční plicní nemocí by měli být posouzeni jako nezpůsobilí. Žadatelé s jen lehčím postižením plicní funkce mohou být posouzeni jako způsobilí.".
 
Výsledek posouzení bude záležet na těchto testech. Pokud je vaše nemoc lehká, dobře pod kontrolou léčbou, málo rozvinutá a nehrozí její zhoršování, potom nebude překážkou pro vydání 1. třídy.
 
Držím Vám place
Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den,

je mi 43 let a rád bych začal létat na kluzácích. Chtěl bych se předběžně zeptat na možnost získat zdravotní způsobilost 2 stupně.
Jsem 10 let po bilobektomii pro typický karcinoid pravého bronchu. Je v mém případě udělení způsobilosti vyloučeno?

Děkuji
Hezký den

S pozdravem Tomáš



Dobrý den, 

odstranění části plíce pro karcinoid velmi pravděpodobně nebude bránit Vašemu létání s kluzáky. 

Musíme po Vás pouze chtít zprávu Vašeho pneumologa se spirometrií a kopií vyšetření RTG, CT atd., které jste v minulosti prodělal. Z jeho zprávy musí plynout, že nádor byl úplně odstraněn, nemáte recidivu a nemáte karcinoidový syndom způsobený hormonální aktivitou nádoru. 

Mělo by také být ověřeno, že odstranění části plíce u Vás nezpůsobuje dušnost a nevýkonnost. Například pokud vyjdete dvě patra po schodech bez těžké dušnosti, velmi pravděpodobně také zvládnete pilotáž kluzáku.

Předpokládám, že jste vyléčen, všechny tyto požadavky hravě splníte a nic nebude bránit létání s kluzákem.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore, 
Prošla jsem výběrovým řízením pro CC a deka me zdravotní prohlídka. Před 2 měsíci jsem prodělala spontalni pneumothorax, který se ale zcela zahojil již po 4 dnech a to konzervativní metodou. Mám vůbec šanci na toto povoláni ?? 
Děkuji za odpověď . 

EJ



Dobrý den, 
po prvním spontánním pneumotoraxu je pravidlem, že by členové posádek neměli létat 6 týdnů po jeho vyléčení. 
Pro posouzení Vaší zdravotní způsobilosti by mělo být vyžadován vyšetření plicním lékařem a hodnosty spirometrického vyšetření by měly být normální. Současně je nezbytné doložit s pomocí RTG snímků starších nebo nových, případně CT vyšetření, že nemáte nejaké onemocnění, který by způsobilo opakovaný vzník pneumotoraxu.
Pokud tyto vyšetření neukáží zvýšené riziko opakovaná takové příhody, předpisy pro posuzování zdravotní způsobilosti Vám umožňují věnovat se práci palubní průvodčí i pilotky.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den, chtel bych se zeptat jestli by bylo mozne absoulovat kurz nadechoveho potapeni po pneumothoraxu, ktery byl resen operacni cestou pred 6 lety. Od te doby zadne problemy nejsou.



Dobrý den, 

pneumotorax v minulosti nemusí představovat překážku pro potápění, ale vyžaduje bližší pozornost. Je nutné posoudit, co bylo příčinou pneumotoraxu, zda tato příčina stále trvá (například emfyzematické buly), kolikrát k němu došlo, jaká operace byla zvolena. Je nutné provést RTG a spirometrické vyšetření, pokud již neproběhlo v posledním roce.

Důvodem k této opatrnosti je opakování příhody za podmínek přetlaku a s omezenopu možností náhlého ukončení ponoru. Taková příhoda by mohla ohrozit Váš život.
Srdečně zdraví¨David Melechovský

Dobrý den, mám za sebou 3 spontánní pneumotoraxy, přičemž při posledním jsem absolvovala torakospii (před 14 lety), při které měly být odstraněny buly, které měly být příčinou oněch opakujících se problémů. Po této operaci problémy zmizely. Od té doby jsem nelétala v letadle, protože jsem se bála. Chtěla bych se zeptat, jestli je po tak dlouhé době bezpečné létat. Děkuji. Lenka

 


 

Dobrý den,
 
nenapsala jste mi, jestli létáte jako člen posádky nebo cestující.
 
Nicméně pokud jste měla emfyzematozní buly, nelze nikdy spolehlivě zajistit, že všechny byly ošetřeny. Proto pro Vás bude vždy létání se zvýšeným rizikem a nikdy nelze konstatovat , že je ptostředí letadla pro Vás bezpečné.
 
Nicméně pokud jste po operaci 14 let a nebyly na RTG identifikovány žádné další buly, potom může být riziko akceptovatelné. Zde není možná žádná přesná cifra k vyčíslení rizika nebo jednoznačnější odpověď. Jako vhodné považuji poradit se s plicním lékařem, zda skutečně na CT nejsou patrny žádné buly.
 
Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den,

V poradně jsem nenašel žádný dotaz týkající se spontánního pneumotoraxu a možnosti získat osvědčení zdravotní způsobilosti druhé a následně třetí třídy, proto se chci zeptat. Uvažuji nad leteckým výcvikem PPL a následně bych chtěl pokračovat až k získání licence ATPL. V 17 letech jsem prodělal spontánní pneumotorax na obou stranách plic a obě tyhle strany byly operovány procedurou VATS. Od operace jsem žádné problémy neměl. V současné době mi je 24 let. Předem děkuji za odpověď. 

S pozdravem
Petr



Dobrý den, 
při vstupním vyšetření první třídy je nutné se zajímat o příčinu vzniku a o podrobnosti léčby pneumotoraxu. Především je nutné ověřit, že nemáte bulózní emfyzém, plicní cysty, chronickou obstrukční plicní nemoc a další vzácnější onemocnění. Takové nemoci výrazně zvyšují riziko recidivy pneumotoraxu. Náhlý vznik pneumotoraxu za letu je ohrožením bezpečnosti letu. 
Pokud se vyloučí přítomnost těchto nemocí, velmi pravděpodobně nebudou vaše obtíže v minulosti překážkou pro vydání první třídy. Při vstupním vyšetření tedy očekávajte podrobnější zájem o Vaše plíce a vezměte si s sebou věškerou dostupnou zdravotní dokumentaci z minula.
Držím palce u vstupního vyšetření, srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, pane doktore, chtěl jsem se zeptat, jestli mohu létat na bezmotorovém paraglidu a rogalu když jsem měl v minulosti spontánní pneumothorax, ale ten mám již 2 roky odoperovaný a potíže nemám. Děkuju.
Pavel



Dobrý den,
pokud jste prodělal v minulosti pneumotorax, je závazným postupem Úřadu pro civilní letectví "Požadavky na zdravotní způsobilost 2. třídy" požadováno vyšetření plicním lékařem. Vydání 2. třídy je vhodné nejdříve 6 týdnů po zhojení pneumotoraxu, nutné je RTG vyšetření plic a spirometrické vyšetření jako součást vyšetření pneumologem.
Pokud byl pneumotorax operován, akceptovatelnou operací je operace plicních bul, parietální pleurektomie a VATS pleurektomie. Problémem by byla chemická pleurodéza, ta se v Čechách myslím neprovádí.
K vyšetření leteckým lékařem tedy bude potřebné zajistit plicní vyšetření obsahující RTG plic a spirometrii. Nezapomeňte s sebou vzít také propouštěcí zprávu z operace.
Je to trochu otravné a zdlouhavé, ale v naprosté většině případů se to úspěšně podaří zdárně dokončit. Přeji mnoho zdaru.
Srdečně zdraví david Melechovský

Dobry den, Rad bych se zeptal jake jsou moznosti pomoci pri astmatickem zachvatu v letadle, kdy nepomahaji dychatka. Predem dekuji za odpoved

 
Dobrý den, pane kolego.
 
Astmatický záchvat dušnosti za letu je nebezpečím pro pilota i cestující, to oba vnímáme.
 
S astmatem plic se létat smí, ale Vás letecký lékař měl zajistit správnou léčbu astmatu tak, aby onemocnění bylo stabilizované a bez záchvatů. K tomu máme celou řadu prostředků a různých léků. Drtivá většina z nich je pro létání přijatelná.
 
Takže předně doporučuji, aby jste zatím nelétat.
 
Navštivte svého plneumologa / alergologa, sdělte m své obtíže a požádejte je o úpravu léčby. To se dnes daří prakticky vždy, i když to někdy může chvíli trvat. Dobře léčený a stabilizovaný astmatik nemá záchvaty dušnosti.
 
Poté se domluvte se svým leteckým lékařem a ukažte mu zprávy od pneumologa. Umíme Vám poradit, kdy bude Vaše létání bezpečné.
 
Pokud Vás v letadle zastihne záchvat, je každá rada drahá. Je dobré mít u ruky lék Ventolin nebo podobný. Pokud ani to nepomůže, je to velice nebezpečná situace a lepší rada proste není, než uzavřít okénka větrání, omezit fyzickou zátěž, klesat, předat řízení kopilotovi a pokusit se co nejdříve přistát. Opakovat let potom lze až po stabilizaci onemocnění. Lepší rada není.
 
Přeji mnoho zdaru
David Melechovský
 

 

Dobrý den, pane doktore, 

Uvažuji o kurzu dopravního pilota, avšak mám lékařem stanovenou diagnózu Spánková apnoe, kde mám 22 zástav za minutu a proto předepsaný dychalcí přístroj CPAP ResMed. Při užívání přístroje mám 0,5 zástav za noc. 
 
Je toto překážka k úspěšnému projití lékařskou prohlídkou pro dopravního pilota? 
 
Děkuji za odpověď
 
 
Dobrý den,
 
Spánková apnoe nebrání vydání 1. třídy pokud správně léčena. Při vstupní vyšetření po Vás budou chtít zprávu ze spánkové laboratoře včetně polysomnografického vyšetření a dále zhodnocení loggeru z Vašeho přístroje. Dále po Vás bude vyžadováno preventivní kardiologické vyhodnocení navíc. Pokud bude z nálezů zřejmé, že přístroj je trvale užíván a hodnoty z loggeru jsou přijatelné, potom nic nebude bránit vydání Osvědčení.
 
Případné Osvědčení bude mít zcela jistě omezení ve smyslu povinnosti předkládat pravidelné výstupy z loggeru, mohou Vám dát i zkrácení platnosti průkazu, povinnost létat ve vícečetné posádce v obchodních letech  a pod. To už záleží na aktuálním stavu Vaší nemoci a rozhodnutí Letecko-lékařské inspekce Úřadu pro civilní letectví.
 
Držíme Vám palce
 
David Melechovský

Kontakty

On-line objednání v Praze a Ostravě

E-mail: melechovsky@leteckylekar.cz

Telefon: +420 603 423 470

Facebook: Melechovsky

WhatsApp: +420 603 423 470

Ordinační hodiny

Praha

Pondělí až čtvrtek: 08.00 - 18.00

Ostrava

Pátek: 10.00 - 18.30