Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Dobrý den, mám dotaz. Testuje se barvocit při vstupním vyšetření i při prodloužení? Děkuji za odpověď



Dobrý den, 
barvocit se obvykle testuje jen při vstupním vyšetření. Další vyšetření už jen pokud jsou k tomu nějaké zdravotní důvody, například stav po otravě nebo cukrovka.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Vážený pán doktor, 

dovoľte mi najprv sa Vám poďakovať nielen za Vaše jasné a zrozumiteľné odpovede, ale aj - a to najmä - za ľahko pochopiteľné vysvetlenie Vám predloženému problému. Vďaka Vašimmu vysvetleniam medicína prestáva byť záhadná a stáva sa osožnou i pre bežného smrteľníka.

A keďže až na základe Vašich článkoch o hypoxii (najmä "Hypoxie při létání ve velkých výškách" ) som pochopil moje nereagovanie na kritickú situáciu na dialnici a stoický kľud počas nej, poprosím Vás o Váš názor, či je možné, aby aj "pozemšťan" s priemerným minútovým tepom 54 za 24 hodín (najnižší 45/min., najvyšší 65/min., váha 72 kg, muž)sa môže dostať pod vplyv hypoxie počas kľudnej jazdy autom po dialnici za slnečného dňa? 

Ďakujem za odpoveď a želám Vám, aby Vás Vaša práca ešte dlho interesovala.

S úctou

Jan U.



Dobrý den,
nejsem si jistý, zdali jsem správně porozuměl Vaší otázce.
Pokud jste zdráv, hypoxie nemůže nastat ve výšce pod 3000 metrů. Na zemi je to u zdravého a dýchajícího člověka nemožné. Hypoxie je spojená s poklesem celkového tlaku a s ním také s poklesem parciálního tlaku kyslíku ve vzduchu.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
rád bych se zeptal, která instituce v čr analyzuje letecké nehody z hlediska přítomnosti alkoholu nebo drog v těle pilota ?
Děkuji



Dobrý den, 
letecké nehody vyšetřuje Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Alkohol je vyšetřován ve spolupráci s Vojenským ústavem soudního lékařství.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,
je mi 22let a před měsícem jsem se rozhodla absolvovat pilotní výcvik, pro získání pilotní licence PPL. Ovšem nyní, mi lékař neočekávaně diagnostikoval Otosklerózu, tak bych se chtěla zeptat, jaké jsou mé vyhlídky pro získání zdravotního osvědčení 2.třídy a to v případě neabsolvování i absolvování chirurgické operace, která bude dřív nebo později nevyhnutelná. Děkuji předem za odpověď



Dobrý den, 

pro pilota je důležitá definovaná citlivost sluchu, která mu umožňuje radiokomunikaci. Velmi nebezpečným příznakem otosklerózy jsou závratě. Pilot se závratí může mít závažné problémy s udržením letadla ve správné poloze a také různorodé potíže s letovými manévry, jako je třeba přistání.

K vydání Osvědčení bude potřebné vyšetření audiologem, audiometrické vyšetření, tympanometrie a případně také vyšetření rovnovážného ústrojí. Po případné operaci bude potřebná určitá doba rekonvalescence a kontrolní vyšetření lékařem ORL. Pokud kvalita Vašeho sluchu umožňuje radiokomunikaci a nemáte závratě, potom Vaše nemoc nebude bránit rekreačnímu létání.

Držím palce
David Melechovský

Dobrý den,
v 11 roku mi psycholog napsal do záznamu, že mám úzkostné poruchy. Momentálně jsem v posledním ročníku střední školy. Chci se zeptat, jestli tyto záznamy můžou mít vliv na to, kdybych chtěl zkusit jít na ATC nebo na profesionálního pilota ? Děkuji



Dobrý den, 

pokud jste v minolsti měl psychické obtíže, potom pro profesionální kvalifikace má být vyžadováno podrobnější psychologicklé a psychiatrické vyhodnocení. Pro posouzení je ale rozhodující současný zdravotní stav. Pokud jste psychick zdráv, není třeba se obávat a zdravotní způsobilost získáte. Přeji mnoho zdaru.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Hezký den pane doktore,
chtěl bych se zeptat, zda li pro vydání osvědčení první třídy může být překážkou nadváha (BMI 25,5). Děkuji za Vaši odpověď. Radek



Dobrý den, 
Vaše BMI patří 25 v mojí ordinaci k těm nejskvělejším. I když jste na hranici mírné nadváhy, pořád jste na tom lépe, než 75% mých pacientů, profesionálních pilotů. Takže hlavu vzhůru a hajdy pro první třídu.

Dnes již není v předpise požadavkem žádné omezení BMI. Obezita ale způsobuje mnoho závažných onemocnění, jako jsou kardiovaskulární choroby, spánková apnoe, cukrovka a mnoho dalších. Pokud pilot chce létat spokojeně až do vysokého věku, měl by se obezitě vyhýbat.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, 

chtěl bych se Vás zeptat, do jaké míry negativně ovlivní lekářský posudek psychické problémy v rodině. Otec trpí schyzofrenií. Nemoc se u něho začala projevovat v pozdějším věku. Myslím, že kolem 55 roku. Díky za informaci



Dobrý den, 

výskyt psychického onemocnění v nejbližší rodině zvyšuje riziko výskytu psychické nemoci i u Vás. Riziko, že i u Vás se vyskytne během celého života schizofrenie, je statisticky 6,5 %. To je z letecko-lékařského hlediska přijatelné riziko.

Při posuzování zdravotní způsobilosti u Vás se však řídíme Vaším zdravotním stavem. Pokud jste nyní psychicky zdráv, jste schopen bezpečně řídit letadlo a nemoc Vašeho otce nezhoršuje bezpečnost vašeho letu. Onemocnění vašeho otce nebude mít vliv na Vaši způsobilost.

Letu zdar!
David Melechovský

Dobrý den,

chtěl jsem se zeptat, zda by při zkouškách na Medical 1, byl problém v tom, že jsem v dětství prodělal toxoplazmózu a také jsem absolvoval celkem 4 operace, kdy jsem měl zlomenou klíční kost a ruku. Všechny kovy byly extrahovaný. 

Předem díky za odpověď



Dobrý den, 

vyléčená toxoplazmóza nebude mít vliv na vaši způsobilost stát se dopravním pilotem. Stejně tak zahojené zlomeniny vás neomezí, když Vás už v pohyblivosti neomezují.
Přeji mnoho zdaru v kariéře dopravního pilota.
Srdečně zdravá David Melechovský

Dobrý den pane doktore, 

můžete mi prosím poradit ohledně zdravotního stavu, v dětství jsem trpěl alergiemi, které jsem léčil vakcínami, dnes bych měl brát pouze léky (Xyzal nebo jiná antihistaminika), občas v sezóně si kýchnu pokud neberu výše zmíněná léčiva, po alikaci antihistaminky je vše v pořádku. Dále jsem zjistil při běhu mám zhoršený pocit dýchaní, nicméně astma mi nikdy diagnostikováno nebylo a při zvedaní těžkých vah v posilovně kdy tepovou frekvenci dostávám hodně vysoko se potíže s dechem neobjevují. Otázka tedy je zda by mohly být tyto potíže překážkou k získání osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy? 

A dále zda mi prosím poradíte jak postupovat co se lékařských prohlídek týče. Rád bych se dostal na obchodního pilota, samozřejmě musím prvně začít na PPL výcviku, ale nerad bych se po investování nemalých finančních prostředků dozveděl, že kvůli výše uvedeným zdravotnímcproblémům neprojdu přes lékařské osvědčení prvního stupně. Je možné si tedy udělat rovnou první stupeň? Nebo je jiná alternativa? 

Děkuji za Váš čas a Vaší odpověď

Přeji pěkný den
S pozdravem, 

Michal



Dobrý den, Michale,

u alergie je důležitá intenzita projevů. Pokud měl pacient v minulosti těžké projevy alergie spojené například s bězvědomím, potom je takový záchvat za letu s cestujícími samozřejmě enormním nebezpečím. Pokud se alergie projevuje rýmou, jistě to nebezečím při létání není. Léky na alergii ( antihistaminika ) mají často tlumící efekt, proto je jeji užívání pro piloty omezováno. V současné době je akceptován z těchto léků Aerius a Claritin 1 tableta denně.

Pokud míváte dechové obtíže, je to závažný příznak a měl by jste se léčit i z důvodu Vašeho zdraví, nejen kvůli létání. Pokud máte potíže jen při námaze, je zde riziko, že se obtíže budou postupně zhoršovat. Většina léků na astma není při létání problém, problém jsou astmatické záchvaty spojené s dechovou tísní u pilota. Pokud je astma dobře léčené a stabilní , není to pro létání problém. Pokud má pilot záchvaty dušnosti, zcela jistě to nezjemňuje jeho pilotáž. Doporučuji kontaktovat alergologa - pneumologa.

Na poslední otázku je obtížná odpověď a ve výsledku se budete muset sám rozhodnout pro jednu z variant. Pokud budete dělat integrovaný výcvik dopravního pilota, ve škole po Vás budou chtít Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy při zahájení výcviku. Pokud budete dělat modulový výcvik, potřebujete 1. třídu při zahájení výcviku obchodního pilota. Pokud by Vaším jediným cílem v letectví je pracovat jako pilot, zcela jistě je vhodnézískat 1. třídu hned na začátku. Pokud rád létáte pro radost a o výcviku obchodního pilota perspektivně uvažujete, potom stačí získat 1. třídu až před zahájením výcviku obchodního pilota.

Tedy pokud by jste bral výcvik soukromého pilota bez následného výcviku obchodního pilota jako zmařenou investici, potom je zcela jistě vhodné získat 1. třídu úplně na začátku.

Přeji mnoho zdaru při létání!
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý deň,

mám 25 rokov a plánujem začať modulový kurz profesionálneho pilota.
Pár dní po tom, ako som sa pre to rozhodol som začal mať zvláštne pocity na hrudi, ktoré by sa dali popísať ako svrbenie, tlak, palpitácie a podobne. Tieto pocity však ani v najvyššom stupni nijak neovplyvňujú moju činnosť a úsudok. V práci sa ani nijak extra neprejavujú a to mám pomerne zodpovednú a stresujúcu prácu. Prejavujú sa hlavne večer. Samozrejme som to hneď konzultoval s praktickým lekárom, ktorý ma poslal na EKG a ergometriu. Obidve vyšetrenia boli negatívne, a keďže nemám pri záťaži problémy, poruchu srdca vylúčil a dal mi papier s cvikmi na chrbát. Pocity trochu ustúpili, avšak nezmizli a už ma to dosť trápi. Navyše sa obávam, že tieto pocity sú skôr psychosomatického pôvodu. Nezostane mi nič iné ako to riešiť u psychológa, ale bojím sa, že by som kvôli tomu nemusel dostať Zdravotnú spôsobilosž 1. stupňa. Ako je brané takéto vyšetrenie, prípadná psychoterapia, ktorá nie je zameraná na mentálnu poruchu? Opakujem, že tieto pocity ma trápia asi ako problém v rodine, ktorý by som tiež mohol riešiť u psychológa (a veľa pilotov určite aj rieši), ale nepríde mi to ako dôvod na diskvalifikáciu z letectva.
Ďakujem za odpoveď.
S pozdravom,

Pavol



Dobrý den, Pavle,

není zde žádný důvod panikařit a také nevidím žádný důvod Vás vyřazovat z letectva. Jde také ale o Vaše zdraví a proto je potřeba obtíže dobře vyšetřit , protože příznaky totoho typu mohou být závažné. Nevím nic o Vašem BMI, rodinné a osobní anamnéze atd., proto moje odpověď musí být obecná.

Jak klíčové v tomto případě vidím Holter-EKG vyšetření. Je možné jej provádět i několik dnů místo obvyklých 24 hodin. Důležité je získat záznam z období, kdy jste obtíže měl. Další postup už čistě plyne z výsledku tohoto vyšetření. Pokud se prokáže, že jde pouze o bušení srdce způsobené urychlením srdeční frakvence psychickým stresem bez nebezpečné arytmie, není to dále problém pro kardiologa.

Samotné vyšetření psychologem nemůže být důvodem pro to, aby jste měl problémy s létáním. Důležitý je spíše jeho závěr psychologa. Ovlivňují Vaše psychické potíže Vaši výkonost a schopnost pilotáže? Na takovou otázku je třeba hledat odpověď.

Samozřejmě, že těžké psychické obtíže provázené například depresí jsou nebezpečné pro bezpečnost letu. Deprese snižuje schopnost soustředit se, pamatovat si, rozhodovat se atd. Události v rodině jsou vyvolávajícím faktorem. Téměř vždy potíže mizí s vyřešením těchto problémů. Zde je kořen
a cesta ven. Snažte se vyřešit své rodinné obtíže. Psychologicá péče je jen pomocná.

Srdečně zdraví
David Melechovský