Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Dobrý den, 

jaký je vztah leteckých předpisů a obecně létání k pískání v uších?

V posledních měsících u sobě pozoruji projevy tinnitu (pískání v uších, zřídka "pulzujíci" hlubší zvuk)- vždy však pouze v místě, kde je ticho, a když nemám pozornost odvedenou jinam, např. před usnutím. V běžném životě pískání nevnímám a nemám ani žádné problémy kvůli pískání usnout. Zhoršenou kvalitu sluchu u sebe také nepozoruji. 

Může se můj tinnitus vyvinout tak, že nebudu moci létat? Jde mi o oprávnění soukromého pilota nebo plachtaře, ne komerční létání. 

Díky,

Petr H.



Dobrý den, 

pro létání pro radost je potřebná přiměřená kvalita sluchu a bezchybná funkce rovnovážného ústrojí. Pokud jsou tyto okolnosti zachovány, je velmi nepravděpodobné, že by tinnitus mohl bránit Vašemu sportovnímu létání.


Přeji mnoho zdaru ve výcviku
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
vím, že se zabýváte pouze způsobilostí 1. a 2. třídy, nicméně bych se chtěl zeptat ohledně 3. třídy a medikamentu Symbicort k léčení astmatu. Je povoleno ho pro práci ŘLP užívat vzhledem k tomu, že obsahuje kortikoidy k inhalaci a možný vliv například na stresové situace apod.?

Děkuji za odpověď



Dobrý den,

předpis vyžaduje : Žadatelé s astmatem provázeným význačnými příznaky, nebo které pravděpodobně přivodí nezpůsobilost, musí být posouzeni jako nezpůsobilí.
Použití léků pro kontrolu astmatu znamená nezpůsobilost kromě případů, kdy jejich užívání je slučitelné s bezpečným výkonem práv vyplývajících z průkazu způsobilosti a kvalifikace žadatele.

Obecně jsou inhalační kortikoidy akceptovány do dávky 800 mikrogramů na den. Kortikoidy v tabletách nejsou přijatelné. Bude vyžadována spirometrie. FEV1/FVC nad 70% . Ve sporných případech se provádí zátěžová spirometrie.

V praxi lze konstatovat, že astma je v moderní medicíně problém řešitelný a nebývá trvalou překážkou pro letecké kvalifikace.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,měla bych podobný dotaz jako slečna ohledně palubní průvodčí a zdravotní prohlídce. byla jsem taky vybrána a za 15 dní jdu na druhý pohovor. Bohužel mám podobný dotaz, mám 6 vpravo nahoře vytrhnutou a budu čekat ještě 2 měsíce na implantát. ihned tam dát nejde. Samozřejmě vůbec díra nejde vidět, a problémy s řečí také ůbec nemám. I nyní se ještě živím tím že přednáším. děkuji za odpověd.



Dobrý den, 

letecký lékař by si měl klást otázku, zda stav Vašeho chrupu ovlivňuje bezpečnost letu letadla a Vaši výkonnost v posádce dopravního letadla. Jste schopna artikulovat, nemáte rozsáhlé záněty v dutině ústní nebo bolesti zubů při změně tlaku vzduchu v kabině letadla? Potom zcela jistě jste schopna vykonávat práci palubní průvodčí.
Přeji mnoho zdaru v práci palubní průvodčí, David Melechovský

Dobrý den,

platí osvědčení o zdrav. způsobilosti 1.třídy ze zahraničí /Anglie/ i v ČR?
Lze jej u nás eventuelně prodloužit?
Díky za odpověď.



Dobrý den, 
osvědčení zdravotní způsobilosti vydané ve Spojeném království podle předpisů JAR-FCL3 nebo Part-MED jsou v České republice platné, stejně tak platí ve všech zemích Evropské unie.

Prodloužit Vám mohu jakékoli Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. nebo 2. třídy vydané kdekoli v Evropské unii.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dale bych se chtela zeptat jestli je mozne se k vam objednat na vysetreni (palubni pruvodci). U Travel service rikali ze maji s nejakym uradem smlouvu, ale ze berou i vysetreni od poverenych lekaru, ale musi byt v souladu s pozadavky EU. Dekuji



Dobrý den, 

jsem oprávněn Vám vydat Lékařskou zprávu pro palubní průvodčí , kterou musí uznávat všechny autority v Evropské unii. Po dohodě s jejím vedením Vám letecká společnost Travel Service nejen uzná zdravotní způsobilost ode mně, ale také od Vás nebude vyžadovat žádné další zdravotní prohlídky nebo vyšetření. 
Srdečna zdraví David Melechovsky

Dobry den, moc dekuji za moznost se Vas zeptat. Byla jsem pozvana na druhe kolo prijimaciho rizeni na pozici Stewardka pro Travel service. Hledala jsem na netu podrobnosti ohledne lekarske prohlidky, ale bohuzel nic nenasla. Mela bych tedy 2 dotazy. 1) nosim kontaktni cocky. 1,5 dioptrie. Je tohle prekazkou? 2) cetla jsem ze soucasti je i zubarska prohlidka. Mam zuby naprosto v poradku, jen uz 2 roky mam sedmicku nahore naseknutou a mam jen pul zubu. Vnitrni pulka zubu chybi. Zub je jiz mrtvy, byl mi doporuceny implantat, ale z financnich duvodu jsem jej odlozila. Nicmene funguju i s timhle, pulka zubu je pevne uchycena, esteticky neni nic videt(dira je z vnitrni casti), kousu na nem, 2 roky bez bolesti, a naprosto mi to v beznem zivote nevadi. Kazdy zubar samozrejme doporuci, vytrhnout a implantat. Ted uz ale do 2 mesicu tuhle proceduru nestihnu. Jinak mam zuby naprosto v poradku bez kazu. Vim ze vam to muze pripadat smesne, ale nevim jak moc je zubarska prohlidka pecliva a na co je kladen duraz. Nerada bych si zaplatila tuto lek.prohlidku a neuspela diky tomu. Dekuju moc.



Dobrý den, 

brýle s 1.5 dioptriemi nejsou problém u pilota ani u palubního průvodčí. Než o počet dioptrií jde více o kvalitu vidění v brýlích, ale požadavky nejsou náročné, nemusíte mít obavy.

Vaše otázka na stav chrupu určitě není směšná. Pacienti se na to často ptají. Z dob hluboké minulosti přežívají fámy o přehaných požadavcích na stav chrupu u létajícího personálu. Problém by byly pouze rozsáhlé záněty v dutině ústní a podobně. Za určitých okolností mohou při změně tlaku vzduchu v kabině letadla zuby bolet a vyžadují péči stomatologa.
Držím Vám palce při výběrovém řízení
David Melechovský

Dobrý de pane doktore,
chtěl bych se zeptat, jestli pro zdravotní způsobilost 1. třídy vadí šelest na srdci.
Děkuji za odpověď.



Dobrý den,

šelest na srdci je příznak, kterému musí letecký lékař věnovat pozornost. U pacienta musí být provedeno vyšetření kardiologem, které obsahuje také ultrazvuk srdce. Musíme ověřit, že výkon srdce je dostatečný a šelest není příznakem závažného postižení srdce.

Pokud nemáte v běžném životě potíže se srdcem a nemáte žádné příznaky selhávání srdce, je velmi pravděpodobné, že Váš šelest není významný. V takové případě je velmi pravděpodobné, že šelest nebude bránit Vašemu létání.

Šelesty na srdci jsou u pilotů poměrně časté a v naprosté většině případů létají bez omezení. Jednou za čas po Vás bude letecký lékař chtít kontrolní vyšetření srdce ultrazvukem.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
je mi 14 let a rád bych za rok nastoupil někam do aeroklubu... Chtěl bych získat licenci PPL(A).
A v budoucnu mám zájem o práci palubního průvodčího. JENŽE mám poruchu barvocitu, na bližším vyšetření jsem ještě nebyl.(až v 15 ti)Je možné získat 2. třídu i přes tuto vadu? Jaké je nutné osvědčení pro práci palubního průvodčího?

S pozdravem Filip



Dobrý den, Filipe,

při první prohlídce vyšetříme podrobněji Váš barvocit. Některé poruchy jsou méně závažné a umožňují létat bez omezení. Některé jsou závažnější a i s nimi je možné získat průkaz soukromého pilota PPL, mohou ale způsobit omezení vašeho létání pouze ve dne. Nemohl by jste létat v noci a podle přístrojů. 
Pro palubní průvodčí jsou požadavky ještě méně náročné, i když i palubní průvodčí musí být schopen rozeznávat základní barvy.

Až přijde čas, objednejte se k vyšetření. Nebojte se ale, protože i se závažnou poruchou barvocitu si můžete ve dne zalétat s malým letadlem.

Srdečně zdraví David Melechovský

Zdravim Vas pan doktor,
dostal som na Vas referencie a tak si Vas dovolujem oslovit a poprosit radu. Do augusta minuleho roku som bol aktivnym dopravnym pilotom. Koncom oktobra som dostal infarkt pri ktorom sa zablokovala jedna z mensich ciev. Srdce ale zostalo neposkodene nakolko dodavku krvi nahradili kolateralne cievy. Samozrejme je mi jasne, ze na dialku nie je mozne posudit zdravotny stav, len som sa chcel opytat na Vas nazor, ci je mozne pokracovat v aktivnej leteckej aktivite aj po uvedenom zdravotnom hendikepe.
Dakujem



Dobrý den, pane kapitáne,
Váš dotaz je jednoduchý a srozumitelný, ale odpověď je komplikovaná. Nejlepší by bylo si o tom pohovořit osobně, pokud máte nějaké lékařské zprávy, vezměnte je s sebou.

V zásadě lze říci, že proběhlý infarkt srdeční už není jednoznačnou definitivní překážkou v létání. Riziko recidivy s katastrofálními následky je ale velké, proto podmínky návratu do kokpitu jsou vcelku pochopitelně náročné. Nesmíte mít žádné bolesti na hrudi a používat léky na ně. Výkonnost srdce musí zůstat zachovaná, to se měří na ultrazvuku. Nesmíte mít žádné aneuryzma na srdci nebo postiženou nehybnou část srdečního svalu. Musíte znovu prodělat katetrizační koronarografii, kde jsou přesně definované požadavky na průchodnost srdečních cév. Musíe prodělat perfuzní scintigrafii rsdce bez známky nedokrevnosti srdečního svalu.

Pokud by byl výsledek všech vyšetření příznivý, připadá v úvahu jen a pouze zdravotní způsobilost ve vícečetné posádce. Rád si s Vámi o tom pohovořím, pokud mě navštívíte a případně prodiskutuji Vaše výsledky vyšetření. Počítejte ale s tím, že obnovení zdravotní způsobilosti po infarktu je komplikovaná procedura, která bude vyžadovat více lékařských vyšetření a času.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
pozapomněl jsem si obnovit Medical 2. třídy. Termín provedení rozšířeného vyšetření je podle údajů v Medical 1.1.2014. Co s tím lze dělat?
Děkuji



Dobrý den, 
Váš medical Vám mohu bez problémů obnovit. Pro druhou třífu jej mohu obnovit kdykoli, pro první třídu pokud nepropadla na dobu delší , než je pět let. Můžete se ke mně bez obav objednat, pouze s propadlým medicalem nelétejte.
Srdečně zdraví David Melechovský