Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Vážený pán doktor,

zaujímal by ma Váš názor na posudzovanie tupozrakosti pre vydanie zdr. spôsobilosti 1. triedy podľa súčasných predpisov (nar. 1178/2011). Podľa tohto nariadenia je každý prípad, kedy uchádzač jedným okom nie je schopný dosiahnuť ostrosť 6/9 posúdený ako "neštandardné videnie" a teda je mu zamietnuté vydanie 1. triedy. Avšak v prípade, že uchádzač už je držiteľom 1. triedy a neštandardné videnie získal, je možné mu po ďalšom schválení úradom zdr. spôsobilosť predĺžiť aj keď nedosahuje ostrosť 6/9. V praxi to teda znamená, že ak si dopravný pilot poraní jedno oko a bude ním vidieť len napr. na 50%, stále mu može byť predĺžená 1. trieda a môže "bezpečne" lietať. Avšak ak má človek vrodenú tupozrakosť, nemá žiadnu šancu získať 1. triedu, keďže by predstavoval "nebezpečenstvo". Nemyslíte, že v tomto prípade by k uchádzačovi bolo spravodlivejšie, ak by bol jeho stav posudzovaný individuálne a nie len podľa tabuľkových hodnôt?

Poučky v učebniciach uvádzaju, že človek s tupozrakosťou by mal byť v podstate polo-slepý, nemal by mať žiadne priestorové videnie a mal by mať problémy s bežnými činnosťami ako napr. riadenie auta. Môj prípad je taký, že mám jedno oko tupozraké, no som držiteľom zdr. spôsobilosti 2. triedy, dokončil som PPL(A) s doložkou pre nočné lety VFR a bez akýchkoľvek problémov bezpečne lietam. Nemám problém s odhadom vzdialenosti a výšky ani s priestorovým videnim a oboma očami súčasne vidím do diaľky aj do blízka veľmi dobre. Chcel by som pokračovať až do úrovne ATPL, avšak tupozrakým okom 6/9 určite nedosiahnem. Chcel by som Vás preto poprosiť o radu, aké sú moje možnosti pre získanie zdr. sp. 1. triedy. Viem, že v rámci FAA je možné tupozrakosť riešiť prostredníctvom SODA (statement of demonstrated ability). Je reálne že by niečo podobné bolo možné aj v Európe?

Ďakujem veľmi pekne za Váš čas a odpoveď.

S pozdravom,
Viktor



Dobrý den, Viktore, 

máte pravdu, že požadavkem při vstupním vyšetření 1. třídy je vidění 0,7, tedy 6/9. Musíte každým okem zvlášť přečíst řádek označený číslem 9 na Snellenově optotypu ze 6 metrů . Oběma očima potom také musíte přečíst řádek označený číslem 6.

Tupozrakost zhoršuje vidění postiženého oka. V praxi tak požadavkům na dopravního pilota obvykle vyhoví pouze ten, u něhož byla tato nemoc brzo v dětství rozpoznána a úspěšně léčena. Žadatelé s rozvinutou tupozrakostí obvykle požadavkům na dopravního pilota nevyhoví. Protože se tito pacienti o svoje postižení nijak nezasloužili, je to pro ně nespravedlivé a diskriminující, to je naprostá pravda. Proč tomu tak, to zde asi nemusím rozebírat. Hodí se tu také poznamenat, že pro rekreační létání tupozrakost problém není.

Patří k základním principům letecké medicíny, že požadavky při vstupním vyšetření jsou vždy náročnější, než při pozdějším obnovování zdravotní způsobilosti. Pro tento postup je tu několik dobrých důvodů:

Za prvé – do svého výcviku dopravní pilot a jeho provozovatel investujete asi dva a půl milionu korun. Pokud by se nelišily požadavky při vstupním vyšetření a při obnovení, potom by ti, kteří prošli „ s odřenýma ušima“, měli následující problém. Každé i sebemenší zhoršení zraku by znamenalo ztrátu peněz i času, který byl investován do vašeho vzdělání. Rozdíl mezi požadavky při vstupním vyšetření a při obnovení představuje jistou „rezervu do budoucna“.

Nižší požadavky pro obnovení zdravotní způsobilosti, vydané i například s omezení „jen ve vícečetné posádce“ apod., to je cesta pro kvalifikované a zkušené piloty, kteří by jinak přišli o své zaměstnání a o své povolání. Umožní jim to dál využívat svých zkušeností a znalostí, i když jen s určitým omezením, které si vynucuje bezpečnost letu. Investovat do vzdělání pilota, jehož zdraví je již na začátku kariery hraniční pro bezpečnost letu, je krajně nerozumné rozhodnutí. Chápejte to i tak, že letecký předpis tímto způsobem chrání provozovatele před investicí do pilota, jehož zdravotní stav je na hranici bezpečnosti.

Máte pravdu, že při pozdějším obnovení zdravotní způsobilosti je možné akceptovat i pilota, který nevyhovuje požadavkům pro vstupní vyšetření. Všimněte si ale, že je to možné pouze s omezením pro vícepilotní provoz. Pilot má jedno oko zdravé a nedostatek druhého slabšího oka tak z hlediska bezpečnosti „vyvažují“ zdravé oči kopilota.

Za druhé – tento argument opět není spravedlivý ani férový, ale je z reálného života. Žadatelů o práci dopravního pilota je velký nadbytek. Proto předpis umožňuje získat průkaz obchodního a dopravního pilota těm zdravějším a výkonnějším. Můžeme si o tom myslet, co chceme. Ale ve všech civilizovaných i necivilizovaných zemích je tomu přesně tak.

Mimochodem, tyto požadavky nepochází z nařízení 1178/2011a tedy ani z Evropské unie. Sem byly pouze převzaty. Tyto požadavky jsou definovány v Annexu č. 1 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví (u nás předpis L1, článek 6.3.3.2). Platí tedy ve všech zemích ICAO po celém světě.

Píšete, že „človek s tupozrakosťou by mal byť v podstate polo-slepý, nemal by mať žiadne priestorové videnie a mal by mať problémy s bežnými činnosťami ako napr. riadenie auta.“ Není to pravda. Tak jednoduché to není a oční lékařství opravdu není tak hloupě povrchní. Celý problém je mnohem složitější a vysvětlení těchto jevů dalece přesahuje možnosti této odpovědi. Píšete, že“ Nemám problém s odhadom vzdialenosti a výšky ani s priestorovým videnim a oboma očami súčasne vidím do diaľky aj do blízka veľmi dobre.“ Není tomu tak zcela, ale i kdyby bylo, je třeba domyslet souvislosti. Sportovní pilot může být jednooký. Jednookého pilota může oslepit například aura migrény na zdravém oku. Nebo může dojít k poranění zdravého oka uvolněným předmětem v kabině při turbulenci. Jednooký pilot se potom stává slepým. Ve všeobecném letectví je toto riziko přijatelné malé. V dopravním létání ne. Je třeba se smířit s myšlenkou, že v dopravním letectví je požadována vyšší úroveň bezpečnosti, než ve všeobecném letectví. 

Je i líto, že v Evropě nemáme žádnou možnost v tomto směru Vám pomoci. Buďte ujištěn, že ani FAA nevydá SODA, pokud žadatel nesplní stejné požadavky. Prosím, zkuste se nad tím zamyslet nezaujatě vlastním postižením, pokud je to možné. Povolání pilota nepatří mezi lidská práva a svět k pilotům v tomto není spravedlivý. Je snadné se dopátrat toho, že důvodem je ohled k cestujícím a jejich bezpečnosti.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
mám na Vás 2 otázky, které se týkají zraku. Chystám se za rok na ULZ, kde chci získat zdravotní způsobilost 1. třídy.
Na jednom oku mám 0,75D na dálku a na druhém 0D.Vidím perfektně, ale přesto budu muset nosit brýle. Jak je všeobecně známo, se stářím se zhoršuje zrak a kolem 40 let věku už hodně lidí začíná nosit brýle na blízko i na dálku. Chci se zeptat, jak se u pilota řeší, že je krátko i dalekozraký?Existují brýle, které jsou zároveň spojky i rozptylky?
2. Jak přísná jsou pravidla při testu barvocitu?Jde mi o Ishiharův test. Je pár obrázků, ve kterých číslo moc nebo vůbec nevidím. Řekněme 2 obrázky z 50. Při prohlídce na řidičský průkaz jsem prošel levou zadní, ale při prohlídce na ULZ mi jich dají asi víc a bojím se, že selžu. Je nějaká šance, dostat 1. třídu, když selžu v tomto testu?Třeba, že by mě testovali i jinak, jak moc je můj problém závažný?
Děkuji



Dobrý den, 

není možné být současně krátkozraký a dalekozraký na stejném oku. Kolem 40-roku se obvykle nedostavuje dalekozdrakost, ale presbyopie. Máme pro ní krásný český název - vetchozrakost. Její problém nevzniká v nesprávné lomivosti čočky v poměru k velikosti oka. Problém je způsoben snižující se poddajností čočky k zaostřování do blízka s přibývajícím věkem. Pokud pilot potřebuje jedny brýle na dálku a jiné na blízko, potom se to řeší bifokálními nebo multifokálními brýlemi. 

Na dálku máte ale brýle velmi slabé a je možné, že vyhovíte požadavkům i bez brýlí.

Nyní k vyšetření barvocitu. Při vstupním vyšetření musíte správě přečíst 15 náhodných Ishiharových tabulek. Při neúspěchu se provádí podrobnější vyšetření barvocitu. Podrobně je to popsáno o dva dotazy níže.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,

čeká mě zdravotní prohlídka na Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy. Měla jsem pravděpodobně alergickou reakci na léky, ale na alergologii alergii neprokázali. Jak velká je to komplikace?
Předem děkuji za odpověď.



Dobrý den,
v tomto případě záleží na projevech Vaší alergie. Pokud projevem jsou nebyly stavy bezvědomí, dušnost, otoky v oblasti obličeje a podobně, je třeba se o Vaší alegii zajímat podrobněji.

Pokud jsou projevy alergie méně závažné, například charakteru kožní vyrážky, nebudou bránit výkonu povolání pilota.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

Mám dotaz jestli když v testech barvocitu nerozeznám jeden prvek znamená to že nemůžu projít na 1.třída zdravotní způsobilosti?



Dobrý den, pane Miroslave, 

neporozuměl jsem termínu "nerozeznám jeden prvek". Požadavek je správně přečíst prvních 15 obrázků z Ishiharových tabulek. Pokud by se Vám to nepodařilo, provede se podrobnější vyšetření. Existuje několik různých testů, které se pro toto používají. Musíte správně seřadit barevné knoflíky podle jejich odstínu. Jiné si představte si je jako semafor. Vy musíte správně rozhodnout, jakou barvu semafor ukazuje. Pilot musí bezpečně odlišovat základní barvy, které se v letectví používají jako signální ( noční světla na letišti, barvy použité na EFISu).

Při těchto testech je Váš barvocit jednoznačně spolehlivě změřen. Výsledek není subjektivní a jednozačně určený. 

Důležité je konstatovat, že ani dopravní pilot nemusí mít 100 % barvocit. Stačí, když bezpečně rozeznává základní barvy.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, 
ráda bych se Vás zeptala, jak je to s oční prohlídkou pro kvalifikaci CPL(A). V dokumentech, které se mi povedlo najít se říká, že při vstupní prhlídce pro 1. třídu je zapotřebí úplá oční prohlídka, ale nepovedlo se mi zjistit, jakým způsobem toto vyšetření probíhá. 
Zároveň bych se chtěla zeptat jak se liší požadavy na zrak u 1. a 2. třídy.
S pozdravem,
Zora



Dobrý den,
oční vyšetření při vstupní prohlídce pro 1. třídu je definováno v předpise "Přijatelné způsoby průkazu a poradenský materiál k Části-MED ", který najdete v Odkazech na mých webových stránkách. Oční vyšetření je popsáno v kapitole AMC1 MED.B.070 Zraková soustava:

Úplná oční prohlídka očním specialistou je nutná při vstupní prohlídce. Všechny nenormální a sporné nálezy by měly být postoupeny oftalmologovi. Součástí prohlídky by mělo být vyšetření:
(1) anamnézy;
(2) zrakové ostrosti – do blízka, na střední vzdálenost a do dálky (nekorigované a v případě nutnosti s nejlepší optickou korekcí);
(3) zevního oka, anatomie, médií (štěrbinová lampa) a očního pozadí;
(4) pohyblivosti očí;
(5) binokulárního vidění;
(6) barevného vidění;
(7) zrakových polí;
(8) tonometrie při klinické indikaci; a
(9) refrakce u dalekozrakých žadatelů s hypermetropií větší než +2 dioptrie při vstupní prohlídce a objektivní refrakce v cykloplegii u osob mladších než 25 let.

Jak se liší požadavy na zrak u 1. a 2. třídy? To je příliš široce položená otázka. Jsou zde rozdílné požadavky na ostrost zraku, barevné vidění, tolerance různých očních chorob. Je třeba se zeptat na konkrétní oční nemoc nebo problém.

Se srdečným pozdravem David Melechovský

Vážený pane Doktore, 

můj dotaz se týká vydání Medical Certificate Class 1 a psychotestů. 

Před více než rokem jsem byla na zdravotním vyšetření, abych získala zdravotní osvědčení první třídy. Bohužel jsem neuspěla v psychotestech (z testů na krátkodobou paměť a některé matematické úlohy) a byl mi vydán "pouze" Medical Certificate Class 2. Jen pro zajímavost uvádím, že jsem s již zmíněnými matematickými testy měla problém i přesto, že jsem vystudovala dvě univerzity technického typu, kde byla tato věda na velmi obtížné úrovni. 

Pane Doktore, nyní bych měla zahájit výcvik CPL, kdy bude první třída již nezbytná. S ohledem na nepříjemný zážitek při vyšetření zvažuji možnost zdravotní prohlídky ve Vídni.

Budu moci s takovým průkazem - vydaným v jiné zemi, než je země vydání pilotní licence - pokračovat se CPL v ČR? Jaká by byla administrativa? Musím s vídeňským průkazem rovnou na ÚCL? Nebo najdu řešení u Vás při "předčasném obnovení" zdravotního certifikátu? 

Na závěr svého dotazu bych Vám chtěla poděkovat za trpělivé odpovědi všem tazatelům v on-line poradně a za profesionální a lidský přístup, který ke svým pacientům, fanouškům létání a letectví, chováte. 

S pozdravem

Veronika D.



Dobrý den, Veroniko, 

děkuji Vám za Vaše slova. Jsou příjemná a dávají mi energii pokračovat v této práci.

Pokud jde o psychotesty, svůj názor na ně jsem už v této poradně vyjádřil a můj názor se nezměnil. Můžete ho najít v historii této poradny.

Je Vaším plným právem znovu podstoupit vstupní vyšetření pro první třídu v Aeromedical center ve Vídni. Takto získaná zdravotní způsobilost je zcela rovnoprávně platná a musí být uznávána všemi autoritami a provozovateli. 

Ve Vídni psychotesty nejsou paušální součástí vstupního vyšetření pro 1. třídu. Jak je napsáno v příslušném leteckém předpisu Part-MED., psychologickému vyhodnocení se musí podrobit pouze ti, kteří měli v minulosti psychiatrické onemocnění nebo psychologické obtíže. Vzhledem k Vašemu odmítnutí 1. třídy z psychologických důvod v České republice je pravděpodobné, že ve Vídni budou chtít vyšetřit podrobněji i Váš psychický stav.

Připomínám, že v této souvislosti ale máte několik povinností. Tou nejdůležitější je, že ve Vídni musíte v dotazníku uvést, že jste byla již v minulosti vyšetřena pro 1. třídu, že jste byla odmítnuta a proč se tak stalo. Pokud byste tak neučinila, dopustila byste se nejenom přestupku, ale takto získaná zdravotní způsobilost je podvodná a ÚCL má povinnost ji zrušit.

Dále musíte uvést, že Úřad vydávající průkaz způsobilosti (pilotní průkaz) je Česká republika. V této souvislosti po Vás mohou chtít Vaši minulou letecko-zdravotní dokumentaci. Můžete o ni požádat Letecko-lékařskou inspekci Úřadu pro civilní letectví, nebo zdravotnické zařízení, které Vás posuzovalo doposud. Posuzující centrum ve Vídni musí do první řádky Vašeho medicalu napsat, že Úřad vydávající průkaz způsobilosti je Česká republika.

Výsledek Vašeho vyšetření musí Aeromedical center poslat do Prahy na ÚCL. Letecko-lékařská inspekce Úřadu tak zjistí, že jste byla v Praze odmítnuta a byla posouzena ve Vídni. Inspekce má právo platnost Vašeho medicalu zrušit, pokud by došla k závěru, že lékaři ve Vídni neměli k dispozici důležité informace o Všem zdravotním stavu. Současně má povinnost jej zrušit, pokud dojde k závěru, že rozhodnutí je odborně nesprávné. 

Pokud ve Vídni uvedete odmítnutí z Prahy a vyšetření z Vídně bude obsahovat i psychologické posouzení, je to nepravděpodobné, také vzhledem k excelentní kvalitě Aeromedical center ve Vídni, odborné zdatnosti a kvalitě jejich zdravotní péče .

Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den, pane doktore, 

je pro získání medical class 1 překážkou Crohnova choroba ? Nemoc je u mě cca třetím rokem v remisi, bez příznaků. Pravidelně užívám pouze přípravek Pentasa.

Díky za odpověď.



Dobrý den, 
požadavky u Crohnovy choroby a ostatních kolitid jsou vceli prosté. Cituji letecký předpis Part-MED: "Žadatelé se zjištěnou diagnózou nebo anamnézou chronického zánětu střev by mohli být posouzeni jako způsobilí, pokud je zánět střeva prokazatelně v remisi a stabilní a k jeho kontrole není nutné podávat steroidy." 
Lék Pentasa nepní pro bezpečnost Vašeho letu rizikem. Pokud jste třetí rok v remisi, nebude Vaše nemoc bránit vydání 1. třídy. Ke zvážení stojí myšlenka, že pokud se Vaše nemoc výrazně zhorší a stane se aktivní, budete nucený přerušit aktivní kariéru dopravního pilota.Nicméně léčba Crohnovy choroby výrazně pokročila a výsledky jsou statisticky velmi dobré.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, mohl bych vykonávat funkci palubního průvodčního i přesto, že mi dělá problém Isiharův test na barvocit? Je mi zatím jenom 14let. Vím, že je možné získat pilotní licenci PPL i přes tuto poruchu, ale podmínky pro práci "letušáka" jsou mi nejasné. A pak mám bohužel jednu hypofunkční ledvinu pracující na 5-10% Dialýzu nemám. Ani žádnou jinou operaci či zákrok. Vím, že by to bylo nepřijatelné. Až přijde čas tak budu chtít létat ma kluzácích a proto půjdu na podrobné vyšetření, ale teď se ptám na ten barvocit a na tu ledvinu. (Vím, že porucha barvocitu je ruzná a že více bych zjistil az na vyšetření ) Filip



Dobrý den, 

na první otázku dává letecký předpis jednoznačnou a přesně definovanou odpověď: "Palubní průvodčí by měli být schopni správně rozeznat 9 z prvních 15 tabulek 24tabulkové edice Ishiharových pseudoizochromatických tabulek. Nebo mohou palubní průvodčí prokázat, že dokáží bezpečně rozeznávat barvy." To znamená, že je do značné míry barvocit vyžadován. I když si o tom můžeme myslet, co chceme, požadavek je přesně určen. Soukromý pilot může létat i s poměrně těžkou poruchou barvocitu, i když pouze ve dne, nikoli v noci.

Jedna nefunkční ledvina není problém pro způsobilost jakékoli třídy, když ta druhá dostatečně funguje. Tady Vám žádné potíže nehrozí.
Přeji mnoho zdaru v budoucí letecké kariéře! David Melechovský

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda se může stát pilotem i člověk u kterého byla zjištěna Leidenská mutace a který má poúrazový šedý zákal a ochrnutou zornici v pravém oku. Brýle nenosí a při lékařských kontrolách čte 6/6. Úraz se stal před 7 lety a synovi je nyní 21 let. Děkuji za odpověd'.



Dobrý den,

v tuto chvíli Úřad pro civilní letectví v České republice nedávno informoval letecké lékaře o svém rozhodnutí: pro první třídu je Leidenská mutace nepřijatelná. Pro druhou třídu bude vydáno omezení s maximální dobou letu 3 hodiny. Je možné, že toto rozhodnutí se v budoucnosti změní.
Pokud jde o úraz oka, důležité bude vyšetření očním lékařem. Pokud postižené oko čte 6/6, je to normální vidění. Pro druhou třídu to nebude problém, pokud nepostižené oko je zdravé bez jiných postižení. Pro první třídu je obtížné na základě Vašich informací odpovědět, nejsou dostatečné. Rozhodující bude podrobný nález očního lékaře.
Přeji mnoho zdaru při vyšetření. Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore, měl bych na vás dotaz v sobotu jsem si při čištění ucha pravděpodobně napíchl bubínek. Na tyčince jsem měl trochu krve. Sluch je v pořádku jen cítím lehkou bolest. Mohu použít nějaký výplach na vyčištění? Na ORL jsem zatím nebyl má cenu tam chodit? A myslíte že mohu ve čtvrtek létat akrobacii, nebo raději ne? Děkuji za odpověď.



Dobrý den, 
poranění bubínku není zcela pravděpodobné, spíše jste se poranil v zevním zvukovodu. Nedoporučuji čistit si uši vatičkou na tyčce, ale pouze prstem. Čištění vatičkou paradoxně zasouvá ušní maz dovnitř, vede k jeho hromadění v zevním zvukovodu s rizikem jeho uzavření a zánětu. Zevní zvukovod má samočistící chopnosti a mytí pouze zevního ústí prstem je dostatečné. Přesto doporučuji navštívít ušního lékaře.
S pozdravem David Melechovský