Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Dobrý den pane doktore.
V lednu se chystám podstoupit zdravotní vyšetření pro získání 1. třídy. Jsem zdravý, doktory navštěvuji velmi sporadicky, ale v posledních letech jsem měl problémy se záněty obou uší. V levém i pravém jsem měl záněty středního ucha, v pravém ještě plíseň (pravděpodobně z bazénu) a zánět vnějšího zvukovodu. Myslím, že tyto nemoci se mohly podepsat na mém sluchu a pravé ucho mám poslední dobou takové zalehlé. Po každém léčení mi dával můj ušní lékař poslechnout cosi z kovu tvaru Y, do kterého cvrnkul a vydávalo to velice slabý zvuk. Vždy jsem to slyšel. Mohu se zeptat, jaká kvalita sluchu je pro dopravního pilota potřebná?Popřípadě, jak si svůj sluch otestovat?Mám pocit, že slyším výtečně, ale doktoři mohou tvrdit něco jiného. Mohu si svůj sluch nechat někde vyšetřit ještě před podstoupením vyšetření? Zde jsem se dočetl, že je potřebná přiměřená kvalita sluchu, ovšem to je pro mě moc obecný pojem. Děkuji



Dobrý den, 
opakované středoušní záněty v minulosti opravdu mohu zhoršovat kvalitu sluchu. 

U profesionálního pilota je požadavkem přiměřená kvalita slyšení, která umožňuje komunikaci s řídícím letového provozu a například také odposlechnout identifikační signál radiomajáku. Součástí vyšetření pro 1. třídu zdravotní způsobilosti dopravního a obchodního pilota je povinné audiometrické vyšetření, které se provádí při vstupním vyšetření a dále v předepsaných intervalech. Toto letecké audiometrické vyšetření zjišťuje sluchový práh pouze na frekvencích odpovídajících přibližně výšce lidského hlasu.

Při vstupním vyšetření je požadavek na sluch přesně definován, tónovou audiometrií čistými tóny nesmí být u žadatelů zjištěna na žádném uchu vyšetřovaném samostatně sluchová ztráta větší než 35 dB na žádné z frekvencí 500, 1 000 nebo 2 000 Hz nebo větší než 50 dB na frekvenci 3 000 Hz. Žadatelé o prodloužení platnosti nebo obnovu s větší sluchovou ztrátou musí prokázat uspokojivou funkční sluchovou schopnost. To znamená, že se zde akceptuje i vyšší ztráta sluchu, pokud pilot prokáže palubní funkční sluchovou zkouškou nebo diskriminační řečovou zkouškou schopnost komunikovat a plnit svoje povinnosti za letu. Tyto zkoušky se provádí přímo na palubě letícího letadla. To platí ale pouze pro obnovení 1. třídy, nikoli pro vstupní vyšetření.

Tyto požadavky stavuje letecký předpis Part-MED. Jsou velmi benevolentní. 35 dB je opravdu výrazně hlasitý zvuk. Zákonodárce si totiž byl vědom toho, že radiostanici je možné výrazně zesílit. Dokonce jsou za určitých podmínek akceptovatelné i sluchové pomůcky, naslouchátka. V praxi je proto nedostatečná kvalita sluchu velmi vzácným důvodem k nezískání 1. třídy.

Pokud si chcete ověřit kvalitu svého sluchu, velmi rád Vás vyšetřím audiometrem. Objednejte se prosím.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
v nejbližší době bych Vás chtěl navštívit kvůli vyšetření na druhou třídu zdravotní způsobilosti. Jelikož jsem věděl, že vidím hůř na jedno oko na dálku, nechal jsem se vyšetřit. Doktor mi napsal 0,75 na levé a 0,5 dioptrie na pravé. Řekl mi, že záleží na mě jestli budu chtít brýle, či nikoliv.
Myslíte z Vašich zkušeností, že tyto dioptrie nebudou překážkou pro získání 2. třídy? Myslím tím bez brýlí. 
Děkuji za odpověď a Váš čas
S pozdravemv Lukáš



Dobrý den,

Váš zrak bde vyhovovat pro druhou třídu i bez brýlí. Pokud však tuto vadu zraku lze korigovat brýlemi, doporučuji létat s nimi, i když je nebudete mít zapsané v medicalu a nebude to Vaše povinnost.

Nejde pouze o splnění požadavků předpisu. Důležité je i jak rychle rozeznáte letadlo letící proti Váma ajak budete umět letadlo podrovnávat při přistání. V těchto úkonech je kvalita zraku rozhodující a Vaše korekční vada Vás bude zbytečně hendikepovat.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

Kdy je podle letckých doktorů nejlépe začít létat ať už s malými letadly a nebo kluzáky(myslím od kolika let)?



Dobrý den, 

létat je možné bezpěčně od věku, kdy je pilot dostatečně mentálně vyspělý k tomu, aby si uvědomoval důsledky svého jednání. To může být u každého v jiném věku. Na druhou stranu pilotáž letadla nevyžaduje mnohaleté studium a životní zkušenosti. Navíc mladý člověk má lepší schopnosti učit se a také motorické dovednosti jsou na prahu dospělosti nejlepší.

Předpisy říkají, že na kluzácích musíte dosáhnout věku nejméně 15 let v roce zahájení výcviku. Pro soukromého pilota motorovýh letadel můžete být zařazen do výcviku v kalendářním roce, v němž dosáhne věku 16 let. Pilotní průkaz je možné získat v 17 letech.

Praxe ukazuje, že tyto věkové hranice jsou dobře nastavené, protože tito mladí piloti nemají více nehod, než ti starší.

Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

Od kolika let se může jít na zdravotní prohlídku 1. třídy, když součástí prohlídky je EKG, které doktoři radí od 18.let.? A jestli náhodou nevíte kde se v Rakousku nachází jejich Ústav leteckého zdravotnictví?

S pozdravem Miroslav



Dobrý den, 
věk pro získání 1. třídy zdravotní způsobilosti není nijak omezen. Věk je omezující pouze pro zahájení pilotního výcviku a získání pilotního průkazu. Protože 1. třídu je nutné obnovovat každý rok, nemá valný smysl na prohlídku chodit předčasně. K vyšetření se objednejte před zahájením příslušného výcviku. 2. třídu potřebujete před zahájením výcviku soukromého pilota, 1. třídu před zahájením výcviku obchodního pilota, případně před zahájením integrovaného výcvikového kurzu.
V Rakousku žádný Ústav leteckého zdravotnictví nemají a myslím, že jim nechybí. Mají zde Aeromedical center, kde provádí vstupní vyšetření 1. třídy. Informace najdete na jejich webových stránkách http://www.amc-austrian.com/ .
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,

Skrze vyhledávač jsem se snažil na této poradně najít dotaz, abych nepsal nový, ale nenašel jsem.

Na krku se mi udělal taková boulička, zatím jsem pouze vyhledával na internetu, ale chystám se za lékařem. V případě, že by bylo nutné chirurgické odstranění, prý se jedná o zákrok pod lokálním umrtvením, jaké omezení z toho plyne pro létání. 

Nemám zkušenosti vůbec s hojením a chováním se k místo po zákroku.

Díky a zase někdy osobně, pěkný den :)



Dobrý den, 
po lokální anestezii se doporučuje nelétat 12 hodin. 
Pokud se jednalo o odstranění nádorku v podkoží nebo uzliny, potom můžete po 12 hodinách bezpečně létat. Pokud se jednalo o rozsáhlejší operaci, zavolejte mi a poradím Vám.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
je mi 15 let a chtěla bych se stát dopravní pilotkou nebo biznis pilotkou ale mam pokrivenie chrbtice ( skoliozu) vychýlenou o 18 stupnu a nosím kontaktní šošovky cez které vidím dobrě. Mužu se i tak stát pilotem ? Do prědu se ospravedlnuju za pravopis ale jsem Slováčka a moc neumím Česky.



Dobrý den, 

skolióza není překážkou pro vykonávání práce dopravního pilota. Pokud máte bolesti zad, je dobré se zamyslet na tím, že povolání pilota je sedavé zaměstnání a Vaše obtíže se mohou zhoršit.

Brýle a kontaktní čočky nejsou také překážkou pro získání kvalifikace profesionálního pilota, rozhodující je kvalita videní v brýlích. Při vstupním vyšetzření pro 1. třídu se provádí vyšetření očním specialistou, který posoudí kvalitu Vašeho zraku.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobry den, 

je roztrousena skleroza v stabilizovanem stavu, lecena, bez jakychkoli projevu prekazkou ziskani 1.class medical? popripade je mozne ziskat alespon rozsirenou tridu 2 pro PPL(A)?

za odpoved predem dekuji.



Dobrý den, 
roztroušená skleroza bohužel patří mezi nemoci, jejíž příznaky jsou s létáním neslučitelné. Mezi tyto příznaky patří postižení zraku, postižení řeči, psychotické projevy, epileptické záchvaty, svalové křeče a mnoho dalších. 

Létat pro radost lze s druhou třídou, pokud se prokáže, že nemoc je 6 měsíců stabilní bez jakýchkoli projevů, ovšem pouze s bezpečnostním pilotem. Létání bez omezení v sóle je možné, pokud příznaky nemoci zmizí na 2 roky. Léčba s pomocí kortikoidů není akceptovatelná. Za úvahu také stojí, že každé zhoršení nemoci nebo nové vzplanutí znamená ztrátu způsobilosti včetně peněz investovaných do výcviku.

První třídu pro profesionální létání nelze s roztroušenou sklerózou získat z pochopitelných důvodů.

Je mi líto, že nemám lepší zprávy.

Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,
vlastním Medical 2. třídy a chci se zeptat, zda-li je možné nějak rozšířit Class 2 o nějaká vyšetření k získání Class 1 nebo je nutné podstoupit celkové vyšetření?

S pozdravem Honza



Dobrý den, Honzo,

pro získání první třídy zdravotní způsobilosti bohužel musíte podstoupit celé vyšetření znovu. Důvodem jsou jiná kritéria, kterými se výsledky vyšetření hodnotí. Nejde tedy jen o doplnění dalších vyšetření.

Pro získání první třídy Vás může vyšetřit pouze letecko-lékařské centrum , ale můžete si vybrat kterékoli v Evropské Unii. V České republice máme jedno, další jsou ve všech evropských zemích. Pokud by jste se chtěl podrobněji poradit, zavolejte mi.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den,
Pane doktore, mam zajem o motorovy paraglidink. Na intrnetovych strankach jsem se dozvedel, ze pro bezmotorovy paragliding je potreba pouze vysetreni u sveho praktickeho lekare. Pro motorovy paragliding je zapotrebi absolvovat zdravotni prohlidku u leteckeho lekare.. z tohoto duvodu pane doktore se na Vas obracim s dotazem, zda je mozne ziskat zdravotni zpusobilost vzhledem k tomu ze mam ocni vadu na pravem oku.. tupozrakost.. a zda ma pro mne vlastne cenu toto vysetreni absolvovat.. tupozrakost mam na pravem oku s tim ze s druhym okem vidim perfektne.. u lekare prectu vsechny radky.. na pravem slabem oku prectu u lekare 4-5 ty radek s pismeny, jinak jsem zdravy.. ziji bez omezeni. Na internetovych strankach jsem pouze nasel odkaz na zdravotni zpusobilost pilota druhe tridy, kde se pise, ze neni pripustna funkcni ocni vada.. zda se to vztahuje i pro motorovy paragliding v tento moment opravdu nevim a jsem z toho zmateny.. muzete mi prosim Vas pane doktore v tomto smeru poradit..



Dobrý den, Pavle, 

pro sólové létání s bezmotorovým paraglide nebo rogalem Vám skutečně stačí vyšetření praktickým lékařem. Pro motorový paraglide nebo létání v tandemu Vás může vyšetřit pouze letecký lékař.

Tupozrakost pro rekreační létání obvykle nepředstavuje zásadní problém. Pokud postižené oko nepřečte na Snellenově optotypu řádek označený číslem 10 z 5 metrů, potom je nutné vyšetření očním specialistou. Důvodem k vyšetření není ověřit funkci postiženého oka. Pravým důvodem je ověření dobrého vidění a zdraví lepšího oka. Rekreační pilot může být i jednooký a může létat s přijatelnou mírou rizika. Musíme si být ale zcela jisti, že toto jedno zdravé oko vidí velmi dobře, třeba i s použitím brýlí, a nemá jiný zdravotní problém. To by měl vyšetřit oční lékař vybavený potřebními přístroji.

Myslím, že se nemusíte obávat a statečně se vydejte k leteckému lékaři. Přeji Vám mnoho zdaru v paraglidingu.

Srdečně zdraví David Melechovský

Vážený pane doktore,
snad jednoduchý dotaz. Nosím kontaktní čočky -4,25 D na obě oči. Je to problém pro získání lékařské prohlídky pro licenci na kluzáky GLD?
Děkuji a přeji Vám příjemný den
S pozdravem
Ing. Ondřej Kozub
Chotěboř



Dobrý den, 
pro získání 2. třídy zdravotní způsobilosti nejsou stanoveny žádné limity počtu dioptrií na Vašich brýlích.
Rozhodující je pouze kvalita Vašeho vidění ve Vašich brýlích. To znamená, že není rozhodující, kolik máte dioptrií, ale jak ve svých brýlích vidíte.
Se srdečným pozdravem David Melechovský