Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Dobrý den, měl bych na Vás dotaz ohledně Medical Class 1. Jak moc se apeluje na stav chrupu ? Zuby mám od dětství zažloutlé a s úbytkem skloviny. Samozřejmě to ničemu nepřekáží, nicméně bych rád věděl, jak to vidí tabulky a předpis.

Děkuji předem za odpověď a přeji hezký den.



Dobrý den,
pilot musí být schopen radiokorespondence. Proto je vyžadováno, aby měl ústech takový počet zubů, aby byl schopen srozumitelně hovořit. Počet a kvalita zubů nemá vliv na bezpečnost letu. Vyjímkou by byly pouze rozsáhlé záněty v dutině ústní a podobně.
Srdečně zdraví 
David Melechovský

Dobrý den pane doktore, jsem sportovní pilot a pilot ul více než 6 let nálet cca 400h a nikdy jsem neměl problém se zvládáním létání a pohybu v prostoru z psychologického hlediska. V posledním měsíci jako by me po vzletu něco přeplo a dostavuje se úzkost až strach a pocit útěku a nutnost přistání. Jde to ale potlačit přichází to v urč. Intervalech. Jinak veškeré úkony a pilotáž zvládám, naopak v případě nutnosti řešit nějakou neobvyklou situaci vše odpadne a soustředění na let je zpět. Je to po letu ale docela vyčerpávající. Nechci ukončit litání vim ze to musí jít zvládnout a překonat. Chci Vás poprosit o radu případně Vaší zkušenost. Děkuji



Dobrý den, 

děkuji Vám za otázku, která je velmi důležitá.

Především musím říci, že se svými obtížemi zdaleka nejste sám. Strach z létání se u zkušených pilotů objevuje poměrně často a jde o vážný problém, se kterým se letečtí lékaři nesetkávají vzácně.

Bohužel existuje více příčin, pro které se strach z létání objevuje u zkušených pilotů. Patří sem specifické fobie z určitého jevu provázejícího let, například klaustrofobie, strach z výšek a podobně. Příčina tohoto jevu je složitá a může se objevit i náhle během života. Příčinou strachu také může být akutní stresující zátěž, kterou ve Vašem životě právě prožíváte. Důvody vůbec nemusí s létáním souviset. 

Další příčinou může být traumatizující stresující zážitek, se kterým jste se při létání setkal, například nehoda, nebezpečná situace, ohrožení života. Dále se strachem můžou projevovat další psychiatrické onemocnění - panické ataky, náhlé zachvácení panikou bez zjevné příčiny. Potíže, které mi píšete, přibližně odpovídají tomuto problému. Strachem z létání se může projevovat i prostá depresivní porucha v souvislosti obtížným životním obdobím.

Subjektivně vnímáte svoje létání jako bezpečné s těmito obtížemi. Obávám se ale, že strach je v letadle něco, co zabilo už mnoho pilotů. Rozhodně to snižuje schopnost koncentrace, omezuje schopnost současně provádět všechny úkoly při pilotáži od řízení až po navigaci a radiokomunikaci. Zvyšuje to riziko chyby.

Rozeznání příčiny problému a jeho léčba může být komplikovaná a vyžaduje osobní kontakt s odborníkem. V zahraničí jsou lékaři prychiatři, kteří se specializují na obdobné obtíže u pilotů. V České republice neznám žádného odborníka, kterého bych Vám mohl doporučit s čistým svědomím. Pravděpodobně bude vyhledat obecně pomoc psychiatra, který by byl ochoten si tento problém nastudovat a zabývat se jím. Je totiž velmi pravděpodobné, že strach z létání není jediným problémem, se kterým se v pslední době potýkáte.

Bohužel Vám neumím nabídnout žádné rychlé, jednoduché a účinné řešení tohoto problému. Rozhodně doporučuji problémem se zabývat tak, aby jste létal dál a s pocitem uspokojení. Při těchto obtížích však minimálně doporučuji obrátit se na svého leteckého lékaře a po domluvě s ním minimálně létat s bepečnostním pilotem.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobry den,

da se nekde najit seznam schvalenych leku? Spada mezi ty schvalene i Xados? Dekuji



Dobrý den, 

ofickální seznam léků není udržován a jeho znalost patří ke vzdělání leteckého lékaře. Ten by měl posoudit, zda použití konkrétního léku odpovídá požadavkům předpisu.

Xados dosud akceptován Úřadem pro civilníé letectví nebyl, ale prevděpodobně brzo bude. Zatím byl pro alergii schválen pouze Claritine a Aerius.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,

jsem držitelem Osvědčení zdravotní způsobilosti první třídy a chtěl bych se zeptat jestli i v takovémto případě je nutné mít svého praktického lékaře. Protože stejně vždy je vše nutné konzultovat s leteckým lékařem, popřípadě by mě zajímalo jestli nějak funguje spolupráce mezi praktickými lékaři a těmi leteckými, abych nemusel při každé nemoci/zranění chodit po dvou doktorech. Pokud k tomu máte nějaké bližší informace, byl bych za ně vděčný.

Děkuji předem a přeji hezký den



Dobrý den, Matesi, 

toto je velmi důležitá otázka a já Vám za ni děkuji.

Cílem práce leteckého lékaře je odhadnout riziko Vašeho náhlého selhání při řízení letadla spojeného s rizikem letecké nehody. Současně máme povinnost vyšetřit Váš zdrak a sluch tak, aby neomezoval bezpečnost letu. Proto se letecký lékař zaměřuje na některé konkrétní nemoci, které náhlé selhání způsobují, například srdeční nemoci, onemocnění mozku atd. Dále letecký lékař spojuje znalosti medicíny se znalostí leteckého prostředí a požadavků na piloty. Musíme se tedy v leteckém prostředí pohybovat a mít s ním zkušenosti.

Uvedu Vám konkrétní příklady. Je od nás požadována detailnější znalost kardiologie, očního lékařstvé, otorinolaryngologie . Musím třeba umět vyhodnotit riziko fibrilace srdečních síní na riziko náhlého selhání. Takové znalosti jsou poměrně speciální a od praktických lékařů je v tomto oboru nelze žádat. Naproti tomu se ale vůbec nezabýváme třeba očkováním, prevencí nádorů prostaty, prsů, tlustého střeva, indikováním lázeňské péče, léčbou běžných virových onemocnění a podobně.

Jsme tedy poměrce úzce zaměřeni na určitou část Vašich zdravotních obtíží a máme jiný cíl, než Váš praktický lékař. Jsou od nás požadovány jiné znalosti a jiná vyšetření. Proto rozhodně doporučuji mít praktického lékaře a chodit na preventivní prohlídky, které Vám zdravotní pojišťovny hradí na rozdíl od mé péče.

Spolupráce leteckého lékaře s praktickým lékařem vzniká, pokud Vážněji onemocníte. Potom jste povinen svého leteckého lékaře informovat o své nemoci a požádat jej o radu. Pokud nemoc může mít vliv na bezpečnost letu, měl by si letecký lékař vyžádat lékařskou zprávu ošetřujícího lékaře, což může být i praktický lékař. Dále by měl posoudit, zda je nemoc slučitelná s bezpečným létáním, zda je adekvátně léčena zda léky nemají nežádoucí vedlejší účinky.

Uvedu Vám opět typický příklad. Když pilot onemocní vysokým krevním tlakem, takovou nemoc zvládne většinou praktický lékař léčit samostatně. Měl by provést potřebná vyšetření srdce, očního pozadí, ledvin, krevní testy. Naordinuje léky a zkontroluje jejich účinnost. Je toho hodně, co musí udělat. Důležité je tedy, že k praktickému lékaři to máte blízko, znáte se s ním a důvěřujete mu.

Letecký lékař by si v takovém případě měl vyžádat zprávu praktického lékaře o provedených vyšetřeních a měl by zkontrolovat nejenom krevní tlak, ale zda například praktický lékař nepřehlídnul poškození zraku hypertenzí. Měl by zkontrolovat, že použité léky jsou kaceptované v letectví, protože nezpůsobují závratě a omdlívání. Některé léky proti vysokému tlaku snižují toleranci přetížení, což praktický lékař nemusí vědět. Měl by ověřit, že léky berete alespoň pět dní a nemáte závratě nebo hypotenzi, aby jste nezkolaboval v letadle.

Leteckých lékařů je nepoměrně méně, než praktických lékařů, a určitě to k němu máte dál, než k praktickému lékaři. Pilot by se měl léčit tam, kde to má blízko, kde důvěřuje svému lékaři a nemá důvod mu zastírat své obtíže.

Víte, je třeba se zamyslet i nad praktickou stránkou věci. Když zakážeme létat pilotům s antidepresivy, výsledkem jsou létající depresivní piloti. Kdybychom zakázali létat pilotům s antihypertenzivy, piloti budou dál létat s hypertenzí. Víme, že piloti nám z pochopitelných důvodů snaží i třeba neúmyslně a v dobré víře snaží bagatelizovat své zdravotní obtíže. Sám jsem pilot a dobře rozumím jejich obavám. Zlehčování obtíží mými pacienty patří k mému povolání a sotva se lze na kolegy piloty zlobit. Výsledkem mojí léčby by ale byla neadekvátní léčba. Proto je můj názor, že letecký lékař by se neměl plést do léčby. 

Upřímně řečeno jsem se už setkal v praxi už s více takovými tragickými případy, kdy se letecký lékař pletl do léčby. To je v České republuce trochu historický fenomén. Pilot například bagatelizoval a zlehčoval své obtíže tak dlouho, až si z dobře léčitelné hypertenze vyrobil závažné srdeční selhání a ischemickou chorobu srdeční. Proto si myslím, že práce leteckého a ošetřujícího lékaře by mělůa být důsledně oddělována. Je to v zájmu zdraví našich pacientů a ve výsledku to prodlužuje leteckou kariéru.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den, mam dotaz ohledne třídy 3 na ultralight. Mam zvyseny krevni tlak kolem 140/70 130/70. Pred zhubnutim 16 kg, jsem mel o neco vyssi. Zatoven mam na obe oci 1 dioptrie. Bude to vadit k ziskani 3 tridy?
Dekuji za odpoved.



Dobrý den, 

krevni tlak 140/70 a 130/70 je naprosto normální tlak. Letecké předpisy akceptují až 160/95, i když internisty doporučený maximální tlak je 140/80. Nemusíte mít obavy, nemáte hypertenzi.

3. třída je určena řídícím letového provozu. Vy potřebujete Osvědčení zdravozní způsobilosti pro SLZ. Stejně tak 1 dioptrie není překážkou pro létání.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den, chtel bych se zeptat jestli by bylo mozne absoulovat kurz nadechoveho potapeni po pneumothoraxu, ktery byl resen operacni cestou pred 6 lety. Od te doby zadne problemy nejsou.



Dobrý den, 

pneumotorax v minulosti nemusí představovat překážku pro potápění, ale vyžaduje bližší pozornost. Je nutné posoudit, co bylo příčinou pneumotoraxu, zda tato příčina stále trvá (například emfyzematické buly), kolikrát k němu došlo, jaká operace byla zvolena. Je nutné provést RTG a spirometrické vyšetření, pokud již neproběhlo v posledním roce.

Důvodem k této opatrnosti je opakování příhody za podmínek přetlaku a s omezenopu možností náhlého ukončení ponoru. Taková příhoda by mohla ohrozit Váš život.
Srdečně zdraví¨David Melechovský

Zdravím Vás pane doktore, velmi se ve svých 30 letech zajímám o dráhu pilota dopravního letounu. Jelikož jsem na úplném začátku a základním požadavkem je perfektní zdravotní stav, mimo jiné, obracím se na Vás s amatérským dotazem: v dětství ( asi ve 12 letech ) jsem měl nehodu na horském kole, kdy jsem utrpěl náraz do hlavy. Z pečlivosti mých rodičů mi bylo provedeno EEG, kde byl zjištěn nález - následně jsem se léčil v PHA na epilepsii ( spíše příznaky ), neboť jsem nikdy neměl žádný záchvat, kdy bych omdlel a ztratil vědomí a měl doprovodné křeče, pouze forma ,,tiků očí´´. V 19 letech léčba ukončena, vysazen lék Orfiril, který jsem bral 1/2 ráno a 1/2 večer, EEG v pořádku, od té doby mám řidičské oprávnění vč. profesního průkazu. Tedy přes 11 let bez problémů a léčby, dodnes díky bohu žádné léky na nic neužívám, nicméně můj dotaz spíše skrývá strach z toho, zda to může mít vliv při posuzování zdrav. způsobilosti na 2. či 1. class? Sice jsem zde našel jeden článek ohledně epilepsie, ale je to zase jiný individuální případ. Předem děkuji za odpověď a připojuji se ke všem, kteří chválí Vás i Vaše stránky, je to opravdu velmi přínosné. Dále pokud by jste pro mě měl pozitivní zprávu, je možné u Vás získat vstupní prohlídku pro získání pilotního průkazu PPL?



Dobrý den, Davide.

Upřímě řečeno jsou informace, které jste mi napsal, podstatné a nutné se jimi zabývat. Je snadné si domyslet , co by znamenal epileptický záchvat u pilota. Proto jsou všichni letečtí lékaři velmi opatrní v těchto případech. Vy by jste potřeboval ale smysluplnou odpověď. Abych ji mohl podat, potřebuji prozkoumat Vaši zdravotní dokumentaci.

Předpis nám pro první třídu říká toto:

Epilepsie
(1) Diagnóza epilepsie znamená nezpůsobilost, pokud neexistují jednoznačné důkazy pro syndrom benigní dětské epilepsie, spojené s velmi nízkým výskytem recidiv, a vysazenou léčbou po dobu více než 10 let. Jeden nebo více záchvatů po 5. roce znamenají nezpůsobilost. V případě akutního symptomatického záchvatu křečí, u něhož lze předpokládat velmi nízké riziko recidivy, lze zvážit přiznání způsobilosti po neurologickém přezkoumání.
(2) Žadateli může být úřadem vydávajícím průkazy způsobilosti přiznána způsobilost s omezením pro vícepilotní provoz, pokud:
(i) má v anamnéze jediný afebrilní epileptiformní křečový záchvat;
(ii) nejméně 10 let po vysazení léčby nedošlo k recidivě;
(iii) neexistují důkazy o přetrvávající predispozici k epilepsii.

Pro druhou třídu toto:

Žadatel může být posouzen jako způsobilý, jestliže:
(1) má v anamnéze jediný afebrilní epileptiformní křečový záchvat s velmi nízkým uvažovaným rizikem recidivy;
(2) nejméně 10 let po vysazení léčby nedošlo k recidivě;
(3) neexistují důkazy o přetrvávající predispozici k epilepsii.
(b) Stavy se silným sklonem k mozkové dysfunkci

Pokud bychom byli schopni prokázat všechna fakta , která jste mi napslal do dotazu, určitá naděje by tu pro první třídu byla, ovšem jen a pouze pro vícepilotní provoz, nikoli například pro práci instruktora nebo pilota práškovacího letadla. Pro druhou třídu by to bylo snadnější a nadějnější.

První třídu zatím vydávat nemohu. Pro druhou třídu bych od Vás vyžadoval Vaši minulou zdravotní dokumentaci, čerstvé neurologické vyšetření a EEG.

V každém případě odpověď je komplikovaná a vyžaduje znalost detailů. Pokud by jste si chtěl přijít o tom popovídat, rád se Vám budu věnovat.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Vážený pane doktore,
absolvuji kurs PPL(A). Při nácviku manévrů jako zatáčky 60 stupňů, vybrání pádu, vývrtky ... se mi dělá nevolno. Je obecně možné se nějakým způsobem ... tréninkem ... těchto pocit nevolnosti zbavit ??
Děkuji za radu.



Dobrý den, Martine,

vaše obtíže nejsou vyjímečné, spíše naopak . Dobré je, že s pokračujícím výcvikem se to bude postupně zlepšovat.

Těmto obtížím říkáme kinetóza a o ní jsem napsal článek, najdete jej zde : http://www.leteckylekar.cz/kapitoly-z-letecke-mediciny/47-kinetoza-letadlova-nemoc.html .

Najdete tam odpověď na všechny svoje otázky. Pokud by jste měl další, ozvěte se.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, pane doktore
Na ZŠ jsem v testech barvocitu (barevné puntíky Ishihara) vždy rozeznala pouze několik málo symbolů (např. 2-3 z 10). Lze při takové poruše barvocitu vůbec získat způsobilost 2. třídy alespoň pro létání ve dne nebo to mám rovnou vzdát?
Děkuji
Helena, 27 let



Dobrý den, Heleno. 

Musím ale konstatovat, že máte v tomto velkou smůlu. Poruchy barvocitu jsou u žen nepoměrně vzácnější (0,5%), něž u mužů (8%). Pokud máte pouze poruchu barvocitu, není zde žádný důvod vzdávat létání. Létání je krásné, ušlechtilé a létat je správné. Budete moci určitě létat ve dne za vidu (VFR). 

Požadavek leteckého předpisu je správně přečíst prvních 15 obrázků z Ishiharových tabulek. Pokud by se Vám to nepodařilo, může se provést podrobnější vyšetření barvocitu. Existuje několik různých testů, které se pro toto používají. Musíte správně seřadit barevné knoflíky podle jejich odstínu. Jiné si představte si je jako semafor. Vy musíte správně rozhodnout, jakou barvu semafor ukazuje. Při těchto testech je Váš barvocit jednoznačně spolehlivě změřen. Výsledek není subjektivní a spolehlivě ověří Váš barvocit. 

Dobré je konstatovat, že ani dopravní pilot nemusí mít 100 % barvocit. Stačí, když bezpečně rozeznává základní barvy. Pokud ani v těchto podrobnějších testech neuspějete, létání v noci a za IFR Vám předpisy neumožní. Rozhodně Vám to ale neznemožňuje létat ve dne. Pokud se spokojíte s létáním ve dne za vidu, podrobnější vyšetření nebude nezbytné.

Srdečně zdraví David Melechovský

Hezký den, pane doktore, 

chtěl jsem se zeptat, jaký má vyšší tlak vliv na způsobilost k létání (UL), popř. zda se s ním v souvislosti s létáním dá něco dělat.

Děkuji,

Martin



Dobrý den, 

vysoký krevní tlak (arteriální hypertenze), je nemoc spojená se zvýšeným rizikem srdeních a cévních náhlých příhod, mnoha dalšími zdravotními komplikacemi, také napříkklad se zhoršením zraku. Proto by pilot neměl mít tuto nemoc.

Internisty doporučený maximální tlak v tepnách je 140/80 mmHg. Chápeme, že u leteckého lékaře může být pacient rozrušený a proto je zde jistá tolerance a akceptujeme i 165/95 mmHg. V případě zvýšených hodnot měříme krevní tlak vícekrát. Snažíme se být trpěliví a vytvářet příjemné prostředí, aby pacient nebyl zbytečně stresován v průběhu vyšetření. Pokud je vyšší krevní tlak následkem pouze krátkodobého strachu z vyšetření, abvykle to umíme odlišit.

Vysoký krevní tlak se léčí pohybem, redukcí hmotnosti, omezením soli a dalšími dietními opatřeními. Pokud tento postup není dostatečný, máme k dispozici více různých druhů léků. Témeř všechny druhy dnes užívaných léků na léčbu vysokého krevního tlaku jsou u pilotů přijatelné a léčba je velmi účinná.

Proto je vysoký krevní tlak obvykle jen dočasnou a řešitelnou překážkou v létání. V případě amatérského létání nejde samozřejmě jen o bezpečnost letu. Jde také o to, že vysoký ktervní tlak je nenápadná nemoc s melmi závažnými důsledky pro běžný život, kterým je lepší se vyhnout vhodnou léčbou.

Se srdečným pozdravem
David Melechovský