Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Dobrý den, 

mám neklasickou (50-60%) formu poruchy tvoření kortizolu a beru na to léky. Mohlo by mi to nějak bránit v práci dopravního pilota? 

Děkuji
S pozdravem 
Kryštof



Dobrý den, 

Addisonova choroba má pro pilota závažné příznaky, může však být dobře léčena s pomocí léků. Pokud je nemoc stabilní a léčba odpovídající, pacient s touto nemocí může získat Osvědčení zdravotní způsobilosti kterékoli třídy všetně té první pro dopravního pilota. 

Podmínkou je častá kontrola leteckým lékařem dvakrát ročně, při níž jsou provedeny krevní testy a kontrola nemoci. Nepříznivý výsledek kontrolních vyšetření by znamenal dočasnou nezpůsobilost do úpravy stavu.

Toto je názor publikovaný v ICAO Manual of civil aviation medicine, který najdete na mých stránkách. Protože Vám dosud první třídu nemohu vydat, podstatný je názor těch kolegů, kteří Vás pro první třídu vyšetří. Věřím však, že to dopadne dobře a přeji Vám mnoho zdaru v kariéře dopravního pilota.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, pane doktore!

1. Na Vašem webu se hovoří o různých variantách osvědčení zdravotní způsobilosti: a) podle nařízení EU 1178/2011 Part-MED; b) podle JAR-FCL 3; c) podle předpisu "Požadavky na zdravotní způsobilost 2. třídy"; d) podle ICAO. Jedná se o čtyři různé druhy osvědčení, nebo c) a d) jsou shodné, tedy výsledkem prohlídky podle "Požadavků na zdravotní způsobilost 2. třídy" je osvědčení podle ICAO, takže varianty jsou pouze 3? JAR-FCL 3 stále platí, nebo je Part-MED (přinejmenším v rámci EU) jeho náhradou?

2. Jaké jsou hlavní odlišnosti požadavků předpisu "Požadavky na zdravotní způsobilost 2. třídy" (pro ULL) oproti požadavkům pro 2. třídu podle Part-MED?

3. Dá se obecně říci, že požadavky Part-MED jsou oproti "Požadavkům na zdravotní způsobilost 2. třídy" přísnější nebo přinejmenším shodné, a tedy, že kdo vyhovuje 2. třídě podle Part-MED, vyhovuje automaticky i "Požadavkům na zdravotní způsobilost 2. třídy"?

4. Pokud vydáte osvědčení 2. třídy podle Part-MED, můžete současně vydat i osvědčení 2. třídy podle ICAO? Lze to učinit jako pouhý formálně-administrativní krok (absolvovat prohlídku a zaplatit osvědčení podle Part-MED a k němu si odnést ještě kartičku podle ICAO)?

5. Platí osvědčení podle Part-MED i mimo země EU? Pro případ létání mimo EU by se mi zdálo jistější vlastnit doklad podle ICAO. To je také důvodem otázky č. 4.



Dobrý den, 

1. Je mi jasné, že dochází ke zmatení pojmů starých a nových. V současné době máme pouze dva typy Osvědčení zdravotní způsobilosti. První je Osvědčení zdravotní způsobilosti podle nařízení EU 1178/2011 Part-MED (1. , 2. a 3. třída) pro všechny létající prostředky kromě sportovních lékajících zařízení (SLZ). Druhým je Osvědčení zdravotní způsobilosti určené pouze pro SLZ podle CAA-ZLP-153 " Požadavky na zdravotní způsobilost 2. třídy." Oba platné předpisy najde na stránce "Předpisy a formuláře" těchto mých stránek.

Podle předpisu L1 ( Annex č.1 ICAO) nelze v ČR osvědčení pro pilota vydat. Nicméně Osvědčenízdravotní způsobilosti podle nařízení EU 1178/2011 Part-MED splňuje standardy ICAO. Stejně tak předpis JAR-FCL3 už není platný.

2. Požadavky na Osvědčení zdravotní způsobilosti pro SLZ jsou mírnější jednodušší, než požadavky předpisu Part-MED. Nelze tu rozebrat všechny odlišnosti, ale například SLZ nelétají v noci a proto nevadí poruchy barvocitu.

3. viz odpověď 2. Je pravda, že pokud někdo splňuje požadavky Part-MED, splňuje i požadavky pro SLZ. Opačně to platit nemusí.

4. Osvědčení vydané podle Part-MED jsou platná i pro SLZ . Naopak to neplatí nikdy. I když je na medicalech pro SLZ napsáno, že jsou vydány podle ICAO, není to pravda. Je to díky zastaralým tiskopisům z dob, kdy byly tyto medicaly vydávány podle předpisu ICAO L1. Medical pro SLZ nesplňuje standardy ICAO, je čistě národním průkazem ČR.

5. Osvědčení podle Part-MED je platné ve všech evropských zemích a pilot může s tímto medicalem být zaměstnán a provozovat létání ve všech evropských zemích. Splňuje také standardy ICAO a proto pokud pilot přelétává do členské země ICAO, může tento medical použít. Nemůže ale být s tímto průkazem zaměstnán u provozovatele mimo EU (většinou, existují vyjímky). Členské země ICAO vyžadují pro své provozovatele medicaly vydané v té zemi, kde je pilot zaměstnán. Vyjímkou jsou například evropské země, které si medicaly navzájem uznávájí jako domácí. Osvědčení pro SLZ je platné pouze v České republice. Za určitých okolností jej může uznat i jiný stát, v principu je to ale český národní průkaz.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
existuje nějaký předpis, že aktivní pilot nemůže darovat krev nebo plasmu pro bezpečnost letu? 
Děkuji JN.



Dobrý den, 
pilot může bez obav darovat krev nebo krevní komponentu. Po odběru podle požadaku předpisu nesmí létat 24 hodin.

Důvodem k tomuto omezení je krátkodoá chudokrevnost, která může snižovat toleranci velkých výšek, zvyšuje riziko hypoxie a také například omdlení v kokpitu. Taková chudokrevnost se u zdravého člověka po odběru spontánně upravuje během několika hodin.

Srdčně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

prosím o konzultaci možnosti získání povolení k absolvování pilotního výcviku na ultralehkém letadle (ULL). V mém případě jsem ztratil při úrazu zrak v levém oku, vidím tedy pouze na pravé oko a má otázka tedy zní, zda budu schopen s tímto zrakovým omezením projít zdravotní prohlídkou.

Děkuji za informaci.
S pozdravem Tonda



Dobrý den,
s jedním okem je možné získat pilotní licenci a bezpečně létat. Není to až tak neobvyklé a v praxi se s tímto problémem setkáváme relativně často.

Je však pochopitelné, že u jednookého pilota předpisy vyžadují podrobnější ověření zdraku. Především je k získání Osvědčení zdravotní způsobilosti nutné prodělat vyšetření očním specialistou. Důvodem není ověřit neschopnost postiženého oka, ale ověřit dobré zdraví a dostatečné vidění nepostiženého oka .

Dále je vyžadována letecko-lékařská zkouška. Její název je matoucí, protože ji neprovádí lékař, ale inspektor poveřený Úřadem pro civilní letectví, se kterým se musíte krátce proletět. Jejím smyslem není ověřit, zda umíte létat s letadlem. Důvodem k této zkoušce je ověřit, že ve skutečném letadle dostatečně Váš zrak umožňuje odečítat údaje všech přístrojů v letadle, ovládat všechny řídící prvky a máte dostatečný přehled o provozu v okolí letadla.

Z teoretického bádání i z praxe víme, že jednooký pilot může bezpečně létat a proto jim v tom nebráníme. Musíme však nejprve ověřit dobrou funkci nepostiženého oka.

Přeji mnoho zdaru v pilotním výcviku !
Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,
Mohu letat se zanetem vnejsiho zvukovodu nebo ne a musim pockat az ustane bolest? Děkuji



Dobrý den, 

rozhodně doporučuji s létáním vyčkat odeznění zánětu zevního zvukovodu.

Nejčastější příčinou zánětu zevního zvukovodu je nesprávné čistění zvukovodu štětičkou. Při hygieně si uši myjte pouze v dosahu prstů a nepoužívejte štětičku. Při jejím používání zasunujete ušní maz hlouběji do zvukovodu, který se zde potom hromadí, uzavře zvukovod a vznikně zánět. Ušní zvukovod má přirozené samočistící schopnosti a jeho čištění s pomocí štětičky naopak způsobuje tyto problémy.

Důvodem k odložení letu může být zhoršení sluchu na postiženém uchu, bolest, teplota, celkové příznaky zánětu, ale také malé riziko, že se zánět rozšíří na rovnovéžné ústrojí ve vnitřním uchu s rizikem závratí a desorientace v prostoru.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Zdravím, na tuhle otázku bude možná těžké odpovědět. Kolik procent lidí dostane medical class 1 (tzn. je úspěšných v prohlídce)? Pokud nevíte přesně, stačí i hrubý odhad.
S pozdravem, Daniel



Dobrý den,

Děkuji za zajímavou otázku. Je třeba rozlišovat vstupní vyšetření a obnovení. Vstupní vyšetření 1. třídy zatím neprovádím.

Podle standardů americké FAA, jak byl prezentován na posledním kongresu FAA, je požadavkem na letecké lékaře, aby při obnovení zdravotní způsobilosti odešlo 95% ze všech pilotů s medicalem v ruce. U zbylých 5ti procent se očekává potřebné doplnění informací o zdraví, zdravotní dokumentace a podrobnější vyšetření. Po důkladnějším zhodnocení zdraví pacienta získává medical 99,9 %. Pokud jsou výsledky lékaře výrazně jiné, FAA podrobněji kontroluje jeho práci.

Protože jsou evropská pravidla velmi podobná, dají se očekávat stejné výsledky. Tyto standardy rozhodně splňuji. Pokud vezmeme v úvahu pouze obnovení 1. třídy, tam je situace ještě lepší. Piloti s již vydanou 1. třídou jsou pod pravidelným soustavným zdravotním dohledem. Jejich případné zdravotní problémy jsou tedy už často známy a jsou v soustavné léčbě. Navíc jsou obvykle lépe informováni o principech naší práce a lépe spolupracují. Ve výsledku potom odhadem 99% pilotů odejde z mojí ordinace s vydaným medicalem. Od zbylého 1% musím žádat nějaké vyšetření nebo doplnění infomací.

Protože obnovování 1. třídy provádím teprve asi rok a půl, dosud žádný z mých pacientů nepřišel trvale o první třídu. Myslím, že je to především excelentní výsledek mých kolegů lékařů ve všech oborech medicíny, se kterými spolupracuji a kteří dobře pečují o své pacienty. Jim patří poděkování.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý deň pán Melechovský,

Minulý týždeň som bol u Vás na lekárskej prehliadke.
Bol som príjemne prekvapený Vašim prístupom a profesionalitou ... a v neposlednej miere aj dobou trvania prehliadky.
Poďakovanie patrí samozrejme aj Vašej asistujúcej sestričke.
Myslím, že aj v budúcnosti budem hľadať možnosť, ako vykonávať obnovovanie ZP u Vás.

S pozdravom,
Best regards,

Jozef XXXXXXXXXXX



Dobrý den, pane XXXXXXXXX,

jsem opravdu rád, že jste u nás byl spokojen. Dává nám to chuť do další práce.

Těšíme se na Vás příště !

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,

je mi 43 let a rád bych začal létat na kluzácích. Chtěl bych se předběžně zeptat na možnost získat zdravotní způsobilost 2 stupně.
Jsem 10 let po bilobektomii pro typický karcinoid pravého bronchu. Je v mém případě udělení způsobilosti vyloučeno?

Děkuji
Hezký den

S pozdravem Tomáš



Dobrý den, 

odstranění části plíce pro karcinoid velmi pravděpodobně nebude bránit Vašemu létání s kluzáky. 

Musíme po Vás pouze chtít zprávu Vašeho pneumologa se spirometrií a kopií vyšetření RTG, CT atd., které jste v minulosti prodělal. Z jeho zprávy musí plynout, že nádor byl úplně odstraněn, nemáte recidivu a nemáte karcinoidový syndom způsobený hormonální aktivitou nádoru. 

Mělo by také být ověřeno, že odstranění části plíce u Vás nezpůsobuje dušnost a nevýkonnost. Například pokud vyjdete dvě patra po schodech bez těžké dušnosti, velmi pravděpodobně také zvládnete pilotáž kluzáku.

Předpokládám, že jste vyléčen, všechny tyto požadavky hravě splníte a nic nebude bránit létání s kluzákem.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den,

pred mesiacom mi bola diagnostikovana Crohnova choroba boli mi nasadene lieky prednison, pentasa a imuran. Koncom oktobra budem vysadzat prednison a nastupim na biologicku liecbu (remicade). Je mozne aj s touto chorobou dostat zdravotnu sposobilost 1. triedy?



Dobrý den, 

Crohnova choroba se obšas vyskytuje i u pilotů. Předpis Part-MED po pilotech požaduje, aby nemoc byla stabilizovaná. Cituji předpis Part-MRD.: "Přiznání způsobilosti může být zváženo po úspěšné léčbě nebo úplném zotavení po chirurgickém zákroku a pod podmínkou gastroenterologického vyhodnocení s uspokojivým výsledkem."

To znamená, že by jste něměl mít průjmy, bolesti břicha, krev ve stolici a teploty. Vyšetření střeva ( např. koloskopické vyšetření) musí ukázat, že choroba je zklidněna. Léky Pentáza a Imuran nejsou pro pilota problém. Prednizon je pro pilota nepřijatelný, ale obvykle se užívá jen při akutním vzplanutí choroby. Prodělaná biologická léčba v minulosti není problémem.

Léčba Crohnovy nemoci a zvláště léčba biologická je dnes velmi účinná a v naprosté věstšině případů se podaří ji stabilizovat v souladu s požadavkem jmenovaného předpisu. Proto tato nemoc Vám velmi pravděpodobně nebude bránit v povolání dopravního pilota. Nicméně není vhodné usilovat o 1. třídu, dokud se choroba neuklidní a dokud užíváte Prednison.

Přeji Vám mnoho zdaru ve výcviku na dopravního pilota. David Melechovský

Dobrý den 

Chtěl bych se zeptat zda mohu získat 1.class medicl i v zahranici například Rakousko a zda není připadne problém s prodloužení v ČR a jestli tam jsou nějaké výhody? 
V případě zda ano tak nemáte nějaký zkušenosti jak to probíha a připadne nějaký osvědčený kontakt. 

Předem děkuji za odpověď.



Dobrý den,

vstupní vyšetření pro prvotní získání 1. třídy zdravotní způsobilosti můžete získat v některém letecko-lékařském centrum v Evropské unii. V Rakousku toto vyšetření provádí http://www.amc-austrian.com/, kde se můžete objednat. Takto získané Osvědčení je stejně platné a plnohodnotné, jako Osvědčení získané v České republice.

V průběhu vyšetření nezapomeňte uvést, že pilotní průkaz Vám vydává Česká republika. Musí Vám to do Vašeho nového medicalu poznamenat. Je to důležité, jinak by Vám mohli vydat pilotní průkaz pouze v Rakousku. Oni tomu rozumí a budou vědět, co péo nich žádáte, nejde o nic neobvyklého. Jinak rakouské letecko-lékařské centrum má dobrou pověst a odbornou úroveň.

S prodloužením Vašeho medicalu v ČR není a nesmí být žádný problém. Předpisy EASA jsou v tomto směru jednoznačné.

Zdraví
David Melechovský