Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Dobrý den,

Tento týden mi bylo diagnostikováno benigní paroxysmální polohové vertigo, chtěla jsem se zeptat, zda-li je to limitující pro získáni zdravotní způsobilosti 1.třídy a dále zda je s tímto možné provádět leteckou akrobacii (výhledově, nemyslím aktuálně).

Předem děkuji za odpověď, s pozdravem Kateřina



Dobrý den,
závrať a problémy s orientací v prostorů jsou pro piloty závažným problémem, které rozhodně ohrožují bezpečnost Vašeho letu. Dokud trpíte obtížemi, především závratěmi , je létání nebezpečné a nevhodné. U akrobatických letů to platí zvláště naléhavě.

Benigní paroxysmální polohové vertigo je choroba, u níž je léčba polohovými manévry úspěšná u 70-90 % pacientů. Proto do budoucna máte velkou naději svou nemoc vyléčit, vrátit se k létání a získat 1. třídu zdravotní způsobilosti. Po odeznění obtíží doporučuji vyčkat minimálně 4 měsíce s návratem do kokpitu po poradě s Vaším neurologem a leteckým lékařem.
Držím Vám palce
David Melechovský

Dobrý večer, ráno jsme přiletěli z Dominikány, let trval 14 hodin, třikrát jsme přistávali a vzlétali. Během letu se synovi začala motat hlava. Již od rána jsme doma a stále se mu při prudším pohybu motá, může to být nebezpečné a čím je to způsobeno? Dīky moc



Dobrý den,

tyto obtíže nejsou neobvyklé. Může za ně neobvyklé podráždění rovnovážného ústrojí a také možná nedokonalé vyrovnání středoušní dutiny. Téměř jistě s během hodin obtíže zlepší. Pokud by příznaky neodezněly do 3 dnů, požádejte o pomoc lékaře.

S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,

již několik let (více jak 5) nelétám. Vlastnil jsem průkaz 1. třídy zdrav. způs. Je třeba znova absolvovat vstupní vyšetření? Je možné to provést u Vás v Ostravě? Díky



Dobrý den, 

pokud platnost Vaše Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy skončila méně než před 5 lety, mohu Vám jej obnovit v Praze i v Ostravě. Pokud Vám medical propadl před delší dobou než 5 let, musíte znova na vstupní vyšetření do některého letecko-lékařského centra. V takovém případě doporučuji letecko-lékařské centrum ve Vídni.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den
Rad by som sa opytal či by som prešiel zdravotnou prehliadkou 1.triedy ked nemožem od narodenie na lavej ruke v lakti uplne vystriet ruku



Dobrý den, 
nejvíce záleží na míře postižení pohybů v loketním kloubu. Lehká postižení zjevně nebudou překážkou pro bezpečné ovládání letadla a těžká omezení až nehybnost v kloubu zjevně bude bránit bezpečné pilotáži. Pokud lékař posoudí vaše omezení hybnosti jako mírné a nevýznamné, potom dostanete 1. třídu bez problému. Při těžším postižení se provede letová zkouška. V konkrétním typu letadla, se kterým chcete létat, nebo v leteckém simulátoru, se ověří, že jste schopen bezpečně ovládat všechny řídící prvky včetně nouzových situací. Pokud se to podaří, nic nebude bránit vaší kariéře dopravního pilota.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobry den pane doktore, 
rad bych se zeptal zdali je mozne nejak zmerit nachylnost k hypoxii, popr. je nejake omezeni ci hranice k ziskani PPL?



Dobrý den, 

náchylnost k hypoxii je možné změřit například v hypobarické komoře. Tedy tak, že Vás hypoxii vystavíme a pozorujeme Vaši výkonnost v čase trvání hypoxie. Taková měření jsou technicky náročná, provádí u vojenských pilotů, ale v u civilních k tomu není důvod a neprovádí se.

Letecké předpisy nám dovolují létat bez kyslíku nebo přetlakové kabiny do výšky 1000 ft (3000 m). Na maximálně 30 minut můžeme dokonce stoupat až do do výšky 13 000 ft, tedy asi 4 km. Tato hranice je stanovena relativně přísněji s ohledem na citlivější piloty a cestující. Pokud jste zdráv, nemůže v těchto výškách dojít k projevům hypoxie. Pokud jste tedy získal Osvědčení zdravotní způsobilosti a dodržujete výšky letu požadavené předpisem, není třeba se hypoxie obávat.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli můžu získat zdravotní způsobilost pro dopravního pilota, když mam malou nedomykavost chlopně. Děkuji



Dobrý den, 
piloti mohou mít drobné vady srdečních chlopní a neomezuje to jejich zdravotní způsobilost. Nutné je ultrazvukové vyšetření srdce kardiologem, které prokáže, že vada není závažná. 
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, je mi 36 let a rád bych se zeptal jestli můžu dělat pikoťák, když jsem byl ve třech letech na operaci se srdcem. Můj zdravotní stav je ok. A žádné zdravotní omezení nemám a léky brát nemusím. Jsem i tak od mala sportovně založený. Asi bude rozhodující EKG, mám pravdu? Nebo už jsem odepsanej jenom pro chůzi po té naší kouli? :) Tak se ptám jestli tam nějaká šance je třebas jen pro ULL-(A), popřípadě PPL-(A). Děkuji za odpověď



Dobrý den, 
operace srdce v dětství sama o sobě není a nemůže být důvodem, proč by jste neměl létat. Důležité je ale , avy Váš letecký lékař věděl, jakkou operaci jste prodělal a s jakým výsledkem. Nezapomeňte přinést k vyšetření nějakou zdravotní dokumentaci. Pravděpodobně bude také potřebné čerstvé kontrolní vyšetření kardiologem, pokud nejste někde v trvalé péči. Pokud je činnost srdce dostatečná a spolehlivá, není důvod Vám bránit v létání.
Přeji letu zdar !
David Melechovský

Dobrý den, chci se zeptat na prohlídku 1. třídy, zda bych prošel s tímto zdrav. stavem. Po narození odoperovaná ledvina, zůstala jizva na levém boku, druhá ledvina zvětšena, zastává funkci obou. V dětství šelest na srdci, dnes již v pořádku. Je mi 28 let. Děkuji za odpověď. S pozdravem František



Dobrý den, 
pokud Vaše jedna ledvina spolehlivě plní svoji funkci a nemáte známky selhávání ledvin, potom operace ledviny nebrání získání 1. třídy. Pokud jste měl v dětví šelest, který nemá vliv na výkon srdce a nemáte známky selhávání srdce, potom velmi pravděpodobně ani tento šelest nebude bránit získání 1. třídy.
Přeji mnoho zdaru v povolání pilota, srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den,
rad bych se zeptal, zda je mozne provezt prodlouzeni 1.tridy, kdyz platnost konci 20.12.2014 a ja se k Vam mohu dostavit az 22.12., nebot ziji a pracuji dlouhodobe v cizine a do Cech se mohu vratit nejdrive na tento termin.
Dekuji za odpoved
Lubos



Dobrý den,

K vyšetření je možné přijít kdykoli, ale 45 dní před koncem platnosti starého medicalu se platnost nového nezkracuje a připočte se jeden rok k době platnosti minulého medicalu 1. třídy.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den, 
je mi 41 let, vlastnim zpusobilost 1.tridy, posledni audiogram jsem absolvoval v prosinci 2011 ve veku 37 let. Loni v prosinci (40) let jsem adio na ULZ Praha absolvovat nemusel.
Jak je to ny ni v prosinci 2014, musim na audio?
Dekuji,
Franatisek



Dobrý den, 
pokud Vám v roce 2011 bylo 37, potom podle mých výpočtů v roce 2013 jste měl 39 let. Audiometrické vyšetření nebylo potřebné.
Po 40 roce věku musí být audiometrické vyšetření provedeno každé 2 roky. Pokud by jste po 40 roce neměl audio v posledních 2 letech, mohl by jste mít s tímto medicalem problémy při případné kontrole Úřadem nebo SAFA. Doporučuji audiometrii provést.
Srdečně zdraví David Melechovský