Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.

Dotazy do poradny

Jméno
E-mail E-mail není validní.
Název
Dotaz
Dotazy - Všechny dotazy

Dobrý den,
chtěl bych se Vás zeptat zda může "akné" být překážkou pro získání zdravotní způsobilosti 1 třídy. Vyrážka nikterak nesvědí a v běžném životě mě nikterak neomezuje. Zkoušel jsem leccos ale nedaří se mi akné zbavit. Děkuji a přejí nádherný den



Dobrý den, 
akné není překážkou k vydání Osvedčení zdravotní způsobilosti 1. třídy.
Přeji Vám mnoho leteckých úspěchů
David Melechovský

Vážený pane doktore,
děkuji Vám za Vaše webové stránky leteckylekar.cz. Našel jsem zde odpovědi na mnohé otázky. Přesto bych se Vás chtěl zeptat na můj problém. Mám zájem o výcvik pilota ULL(A) a včera jsem absolvoval seznamovací let. Při startu a některých manévrech mi dvakrát dobře nebylo, ale myslím si, že se to zlepší. Také jste to naznačoval v jednom ze svých článku. Překvapilo mě však, že po přistání se mi trošičku točila hlava a tento stav přetrvává dodnes (cca 26 hod po letu). Může to mít skutečně spojitost s letem, který trval 20 minut ve výčce cca 250m nebo je to shoda náhod a problém může být jinde? Děkuji Vám za odpověď.



Dobrý den,

pokud jde o lidské zdraví, není nic nemožného. Vzpomínám si na svůj první transkontinentální let z Prahy do Hanoje. Podlaha se pode mnou vlnila ještě 3 dny. Pokud jste letěl sportovním letadlem poprvé, tak bych Vaše obtíže nehodnotil jako zdravotní problém, ale jen jako nezkušenost s neobvyklým prostředím letu. Téměř jistě se to bude s výcvikem zlepšovat.

Zdraví Vás
David Melechovský

Dobrý den, je nedostatečná funkce štítné žlázy, léčená pomocí hormonů každý den, překážkou pro prodloužení medical 1?



Dobrý den, 
nedostatečná funkce štítné žlázy správně léčená pomocí hormonů není překážkou pro vydání jakéhokoli medicalu. Povinností leteckého lékaře je zkontrolovat správnost léčby a vyžádat si zprávu ošetřujícího endokrinologa včetně laboratorních výsledků hladiny hormonů. Zprávu musí poslat ke kontrole letecko-lékařské inspekci Úřadu pro civilní letectví. Pokud by se ukázalo, že hladina hormonů není ve správném rozmezí, je tato komplikace obvykle dobře řešitelná úpravou léčby. Nepřijatelné jsou projevující se zdravotní obtíže spojené s nesprávně léčenou nebo neléčenou sníženou i zvýšenou funkcí štítné žlázy.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, trpím nízkým tlakem, občas se mi zatočí hlava, ale dnes odpoledne se mi poprvé stalo že jsem omdlel, dopoledne jsem dost sportoval. Dá se proti nízkému tlaku nějak bojovat?, nebo je to konečná pro můj sen-získat zdr. způsobilost 1. třídy a létat?MOC DĚKUJI ZA VAŠI OCHOTU A JAKOUKOLIV RADU.Nádherný den přeje Kořán MIroslav



Dobrý den,
jednorázový "ortostatický kolaps", jak omdlení nazýváme, který proběhl za specifické zátěžové situace, by nebyl překázkou pro vydání zdravotní způsobilosti. Na druhou stranu omdlívající pilost se sklonem k hypotenzi je nebezpečím pro sebe, cestující, letadlo a majetek v okolí. Hypotenze a sklony k omdlívání pochopitelně akceptovatelné u pilosta nejsou. Hypotenze se léčit dá, ale žádný ze způsobů léčby není pro pilota přijatelný pro riziko vedlejších účinků a nestabilitu. Nicméně jsem porozuměl , že jste mladý a je velmi pravděpodobné, že obtíže se budou zlepšovat a hypotenze s postupujícími roky vymizí. Pochopitelně lékaři nedělají závěr z jednorázového měření, ale při pochybnostech pacient dostane přístroj, který vymyslel pan Holter a měří tlak v průběhu celého dne. Tím je spolehlivě zjištěno, jak to s Vaším tlakem je.
S vysokou pravěpodobností tyto obtíže Vám profesionální kariéru pilota nepřekazí. Přeji mnoho leteckých úspěchů.
David Melechovský

Dobry den, chcel dalsi tyzden som objednany na lekarsku prehlaidku 1. triedy lebo chcem ist studovat ako profesionalny pilot. Jedine co mam je alergia a toho sa trosku obavam, pretoze dnes mi robili testy a neviem ci to je v poriadku alebo nie. (toto su dnesne testy na alergiu, cisla su v mm na kolko mi narastol test)Som alergicky na breza-6,jelša-5,lieska-2,zmes tráv-7,zmes obilnin-6,raž-10,plesne alternaria-4, histamin-5. Som po 4 rocnej liecbe pollynex Rye, stav sa zlepsil, zachvaty nemavam, jedine na jar kycham a po uziti lieku je to kludne. Jedine co beriem je Xyzal a to je 1 tableta denne a iba cez jar a potom do nosa Nasonex. nie som nejak extra silny alergik teda neprejavuje sa to u mna zvlastne. Viem ze xyzal je antihistaminikum ale naprikald tuto jar som ho zacal brat az v juni ked uz mi skor nic nebolo bral som len do nosa. Jediny moj problem je v tom ze ma svrbel nos chvilku. Ked si dam sprej do nosa tak mi je OK. Som schopny bezneho zivota aj bez xyzalu.Myslite si ze budem mat problem prejst testami alebo mozem byt kludny. Dakujem



Dobrý den, 
V současné době je nelegální létat s antihistaminikem, kterým Xyzal je, protože předpis to neumožňuje. Důvodem jsou sice malé, ale objektivně zjistitelné tlumící účinky tohoto léku. Naopak v České republice je nyní akceptován lék Aerius a Claritine. Současně je přijatelná desenzibilizační léčba. V zásadě záleží na charakteru Vašich obtíží. Pokud jste neprodělal anafylaktický šok, celkový otok a podobně dramatické příznaky alergie, nebude bránit vydání 1. třídy. Zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, zda mohu získat způsobilost 1. třídy, když u mě byla zjištěna Leidenská mutace.
(Přesný nález:
Mutace FV-Leiden (1691 G>A)/heterozygot
Mutace MTHFR (677 C>T)/heterozygot)
Žilní trombózu, ani jiné problémy se srážlivostí krve jsem dosud nikdy neměl.
Zdravím a předem děkuji za odpověď.
Petr



Dobrý den, 
předpis Část-MED se o laidenské mutaci nezmiňuje. Říká pouze:
c) Žadatelé s hematologickým stavem, jako jsou:
1) koagulační, hemoragické nebo trombotické poruchy;
mohou být posouzeni jako způsobilí na základě leteckolékařského vyhodnocení s uspokojivým výsledkem.
d) Leteckolékařské posouzení:
1) posouzení způsobilosti žadatelů o osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy s kterýmkoli ze stavů uvedených
v písmeni c) výše se postoupí úřadu vydávajícímu průkazy způsobilosti;

Rozhodnutí tedy zůstává na individuálním posouzení Úřadu pro civilní letectví. V praxi jsem se zatím s tímto problémem nesetkal. 

Ve Vaší situaci bych já uvažoval takto: jako heterozygot máte 8x zvýšené riziko flebotrombozy. Toto riziko by bylo ve skutečnosti podstatně větší, protože povolání pilota je rizikové pro vznik flebotrombozy samo o sobě. Pilot musí dlouhé hodiny sedět bez pohybu a v kabině přetlakovaného letadla jej dehydratuje klimatizace a omezený přísun tekutin. Proběhlá flebotromboza znamená diskvalifikaci z létání minimálně na 2 roky, ve Vašem případě ale s Leidenskou mutací trvale, protože by jste pravděpodobně trvale musel užívat antikoagulační léčbu. Po takové příhodě by jste přišel o zaměstnání a také všechny prostředky, které jste investoval do výcviku. Toto riziko se mi jeví jako neúnosně vysoké. Pokud stojíte o moji radu, létejte jen pro radost a vzpomínejte na mně v dobrém.
Zdraví Vás
David Melechovský

Dobrý den,
chtěl bych se stát pilotem kluzáků,ale v současné době se oficiálně úspěšně léčím z depresí, beru pravidelně Velaxin,kdy po jeho nasazení se cítím skvěle bez depresí. Jinak dle mého lékaře fyzický stav mám naprosto výborný. Mohu i v případě této diagnózy projít úspěšně lékařským vyšetřením na pilota kluzáků? Předem děkuji za odpověď.O.,R.



Dobrý den, 
letecký předpis Part-MED říká:
c) Žadatelé s psychiatrickým stavem, jako jsou například:
1) afektivní poruchy;
se musí podrobit psychiatrickému vyhodnocení s uspokojivým výsledkem dříve, než může být provedeno přiznání způsobilosti.
2) způsobilost žadatelů o osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy s kterýmkoli ze stavů uvedených v písmeni c) výše se posoudí po konzultaci s úřadem vydávajícím průkazy způsobilosti.
Jinými slovy budete potřebovat vyjádření Vašeho ošetřujícího psychitra o stavu Vaší choroby ( nikoli o schopnosti řídit letoun). Váš letecký lékař musí potom konzultovat Váši nemoc s lékaři přímo na Úřadu pro civilní letectví, který vydá závěrečné rozhodnutí. 

Váš lék patří do skupiny léčiv zvaných SSRI. Tyto léky nesnižují pozornost a naoupak mírně zvyšují výkonnost pilota. Pro pilotování letadla nepředstavují riziko. Rizikem ale zůstvá Vaše deprese. Proto musí být vyhodnocení Vaším psychiatrem přiznivé, choroba musí být stabilní. V praxi jsou piloti s těmito léky pomalu uvlňováni pro provaz, děje se tak velmi pomalu a opatrně z pochopitelných důvodů.

V každém případě se nenechte odradit a o získání zdravotní způsobilosti se pokuste. Přeji Vám úspěch. Zdraví David Melechovský

Dobrý den pane doktore, máme na vás dotaz, zda je krátkozrakost překážkou pro získání zdravotní způsobilosti 2.třídy? Když jsem si zjišťoval informace na netu, někdo tvrdil že hraniční jsou 3dioptrie, někdo že hraniční je 6dioptrií. Nosím kontaktní čočky, pravé oko mám -6.00, levé -4.75.
Děkuji za informaci.



Dobrý den,
pro létání s ultralighty není stanoveno žádné omezení pro počet dioptrií oční vady ostrosti. Pokud nepřečtete písmo 60 mm vysoké na vzdálenost 6 metrů, je vhodné prodělat vyšetření očním lékařem. Omezení, o kterých píšete, jsou stanoveny pouze pro piloty "dospělých" letadel. Myslím, že nic nebrání Vaší kariéře pilota ultralightu.
Přeji Vám mnoho šťastných přistání.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, zda pro získání zdravotní způsobilosti 2. třídy pro PPL(A) je překážkou glaukom.

A dále zda je problém, že jsem v dětství podstoupil léčbu krevní sraženiny na mozku po úrazu hlavy. Byla léčena léky pro snížení srážlivosti krve a v době léčby se projevovala bolestmi hlavy. Žádné jiné problémy nebyli diagnostikovány. Léčba byla úspěšná a více než 20 let již problémy s bolestmi hlavy nemám.



Dobrý den, 
předpis Část-MED se glaukomu zmiňuje pouze v té souvislosti, že pperace glaukomu znamená nezpůsobilost. Přiznání způsobilosti lze zvážit po 6 měsících od úspěšného výkonu. Lze požadovat sledování. Samotné zvýšení nitroočního tlaku tedy předpis neřeší. Na druhou stranu je nutné vyloučit některé následky glaukomu. Nepřijatelné jsou již zjištěné výpadky zorného pole a postižení optického nervu. Nesprávné hodnoty nitroočního tlaku jsou léčitelné a pro všechny třídy budou překážkou pouze dočasnou do vyléčení. Nutné jsou potom častější kontroly nitroočního tlaku.

Nitrolební sraženina v minulosti je problém závažný. K každém případě bude vyžadováno vyšetření neurologické, EEG a také výpočetní tomografií. Nitrolebních sraženin potraumatických rozeznáváme více typů - epidurální, subdurální, intracerebrální, následky se od sebe zásadně liší a proto nelze na Vaši otázku obecně odpovědět. Záleží na rozsahu jizvy, lokalizaci, přítomných změnách. Prakticky jakékoli obtíže po těchto poraněních jsou diskvalifikující. Mám zkušenosti s konkrétními pacienty, že následky těchto poranění jsou posuzovány velmi pečlivě. Hlavním rizikem pro létání je zde poúrazová epilepsie, která se může projevit i desítky let po poranění. Pro posuzování těchto následků existují přesné tabulky a definované postupy. Důleřité jsou okolnosti a přesný druh poranění.
Přesto se neneche odradit a o získání Osvědčení se pokuste.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,
Jsem ročník 1962,cca 1 rok mám hodnotu cukru v krvi 6,3. Užívám Siofor 500 , Lipanthyl267M a Sortis 10mg. Krevní tlak je v pořádku a žádné jiné komplikace z důvodu cukrovky 2.typu nemám.
Je možné s tímto uspět pro průkaz pilota kluzáků ? Případně jaká hodnoty hladiny cukru v krvi je hranicí... Děkuji.



Dobrý den, Honzo.
Váš diabetes mellitus s velkou pravděpodobností není překážkou v létání s kluzákem a získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy. Je nutné, aby s pomocí Vaší léčby byla nemoc dobře kontrolována, u diabetiků by hodnota glykemie neměla optimálně přesáhnout 6,0 mmol/l na lačno.Současně je potebné se přesvědčit, že se u Vás neprojevují následky diabetu, např. postižení sítnice oka, periferních nervů a pod. Před vydáním Osvědčení by letecké lékař měl doporučit vyšetření očního pozadí, neurologické vyšetření a další. Současně by měl kontrolovat stav Vaší choroby, aby se nezhoršila a nestala se nebezpečnou pro řízení letadla. V praxi to znamená, že si Vás bude zvát častěji, než ostatní kolegy letce. Přesto diabetes mellitus neléčený inzulínem Vám nezabrání věnovat se krásnému sportu létání s kluzáky.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,

rád bych se Vás zeptal, zda mám šanci získat zdravotní způsobilost1. třídy pro pilota vrtulníků, pokud mám místo předních dvou zubů keramické implantáty a celkově můj chrup není vynikající. Mnohokrát děkuji za jakoukoliv informaci a přeji nádherný den M.K.



Dobrý den,
stav Vašeho chrupu není překážkou pro získání 1. třídy zdravotní způsobilosti, zvláště pokud je správně ošetřen stomatologem.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,
chtěl bych si skočit tandemový seskok, ale měl jsem před 10 lety úraz hlavy a nyní mám část lebky nad pravým okem vč. nadočnicového oblouku z umělé náhražky. 
Myslíte, že je to pro mě riskantní?
Předem děkuji za odpověď. S pozdravem, R. S.



Dobrý den, 
Vaše poranění velmi pravděpodobně nepředstavuje žádné zvýšené riziko pro absolvování tandemového seskoku, kde za jeho průběh je zodpovědný kvalifikovaný parašutista. Pokud nemíváte problémy například s vedlejšími dutinami nosními při rychlých změnách atmosferického tlaku ( např. při delší jízdě autem z kopce ) , nepředpokládám zde žádné jiné riziko. Absolvujte seskok bez obav a užijte si jej.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den, pane doktore,

v mládí jsem se potýkal s epileptickými problémy - krátké absence a poté jednou epileptický záchvat. Následně nasazeny medikamenty a k dnešnímu dni jsem 20 let bez jakýchkoli neurologických problémů, 10 let mám řidičský průkaz, nemám žádná omezení. Po mnoho let (nepamatuji se již jak dlouho) nasazen pouze Orfiril 150 retard (1 tobolka/den) s reálnou možností plně vysadit. Dle mé ošetřující lékařky již toto dávkování postrádá téměř efekt. Chtěl bych se zeptat zda mám šanci získat osvědčení zdravotní způsobilosti 2.třídy (pro ULL, GLD)?
Předem moc děkuji za vaši odpověď.



Dobrý den, 
Předpis Část-MED požaduje: Žadatel s anamnézou epilepsie může být posouzen jako způsobilý, jestliže:
(1) má v anamnéze jediný afebrilní epileptiformní křečový záchvat s velmi nízkým uvažovaným rizikem recidivy;
(2) nejméně 10 let po vysazení léčby nedošlo k recidivě;
(3) neexistují důkazy o přetrvávající predispozici k epilepsii.
Žádná vyjímka není v tomto článku možná. Riziko recidivy záchvatu je vysoké a při řízení letadla znamená téměř jistou smrt pilota, cetujícho a ohrožení okolí. V mém oboru je mnoho diskutabilních opatření a vyjímek z nich, tato diagnoza ale nevyvolává žádné pochyby. Zatím nesplňujete požadavek 10 let bez záchvatu po ukončení léčby. Léky pro léčbu epilepsie jsou v kokpitu nepřijatelné.
Je mi líto, že Vám nemohu napsat povzbudivější zprávu. Být poslem špatných zpráv je někdy odvrácenou tváří mé práce. Je mi také líto, že se v mojí poradně nehromadí více povzbudivějších odpovědí na dotazy.
Zdraví Vás
David Melechovský

Dobrý deň,

chcem sa spýtať, či je WPW sy prekážkou pre získanie MC 2.triedy. Prejavuje sa niekoľkosekundovými palpitáciami max dvakrát ročne, bez synkop a vždy len po niekoľkodňovej sústavnej stresovej záťaži (asi mesiac trvajúce pracovné vypätie). 

Za odpoveď Vám vopred veľmi ďakuje a pozdravuje

Kristína



Dobrý den, Kristíno,

nenapsala jste mi, s jakým letadlem chcete létat. WPW syndrom (Wolff-Parkinson-Whiteův syndrom) je onemocnění srdečního rytmu. Ačkoli 82 procent pacientů s tímto onemocněním zůstává bez příznaků, zbytek má v průběhu života některý z příznaků arytmie s rizikem akutního srdečního selhání. Taková příhoda by při sólovém letu vedla neodvratně ke katastrofě.

Konečné posouzení zamozřejmě je na Úřadu pro civilní letectvé. Nicméně riziko této nemoci za řízením letadla je vysoké. Po důkladném vyšetření nemoci (ergometrie, ultrazvuk srdce, Holterovský monitor) a pokud jste nikdy neměla příznaky srdedčního selhávání , lze za určitých okolností vydat Osvědčení s omezením "Pouze s bezpečnostním pilotem". Tedy by jste nesměla létat nikdy sama, ale pouze s dalším kvalifikovaným pilotem. Nevím, jestli by jste chtěla za takových okolností do výcviku investovat.

Na druhou stranu tuto arytmii je možné léčit zákrokem na srdci s pomocí katetrizace. Výsledky léčby jsou výborné a spolehlivé, arytmii spolehlivě řeší a lze potom bezpečně létat.

Držím Vám palce. 
MUDr. David Melechovský

Dobrý deň!

Chcel by som sa spytat či zhoršeny stav chrupu je problem na uspešne prejdenie cez I class medical exam? To znamena niekolko neopravovanych kazov, dve rozpadnute zadne stoličky. Inak bez problemov neboli, bez zapalov. Akurat strach zo zubara....

Dakujem



Odpověď:
Dobrý den, 
ze stomatologického hlediska je problém nesprávně probedená výplň , pod kterou je vzduchová kapsa. Takové vzduchová bublinka podléhá změnám atmosférického tlaku a při poklesu tlaku v kabině může přetlak pod zubem vyvolat krutou bolest, která snižuje výkonnost pilota. Akutně probíhajívcí zánětlivé obemocnění v oblasti dutiny ústní je rovněž problém
Jinak pilot může mít libovolný počet vlastních zubů, může mít zubní protézu nebo může být zcela bezzubý, což Vás nejspíše čeká, pokud nenavštívíte kolegu stomatologa. Akorát bude potom šišlat, což už problém je . Takže bez ohledu bez na medical class I , seberte odvahu a vzhůru na stomatologii.
Nicméně pokud by jste neovládl strach ze stomatologa, jak by jste mohl zvládáat stres v kokpitu a vzít si zodpovědnost třeba za 200 lidí v kabině? Pilot by stále měl být statečný muž. Omlouvám se za svoji upřímnost.
Zdraví Vás
David Melechovský

Dobrý den, je Bechtěrevova nemoc a lehké astma překážkou pro osvědčení 2.třídy? Díky moc.
Petr M.



Dobrý den, 
předpokládám, že chcete lékatat jako soukromý pilot PPL. Asthmatický záchvat při řízení letadla samozřejmě je nebezpečná situace ohrožující úspěšné dokončení letu. Neslučitelné s řízením letadla jsou časté záchvaty, nepříznivé výsledky spirometrie, celková léčba kortikoidy. Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy získáte, pokud Vaše nemoc bude stabilizovaná, budete bez záchvatů, s uspokojivými výsledky spirometrie. Je možné užívat většinu léků na astma při létání mimo kortikoidů.

I u Bechtěrevovy nemoci záleží na stavu choroby. Záleží na Vaší celkové pohyblivosti. Pokud by byla výrazně omezena a vznikly pochybosti, lze provést letecko-lékařskou zkoušku . poletíte v letadle se zkušeným examináterem a on ověří Vaší schopnost řídit letadlo s nemocí. 
S pozdravem
David Melechovský

Dobry den pan doktor. 
Bolel ma zub, konkretne stolicka, sedmicka. Isiel som na zubnu pohotovost a zubar mi z neho vytiahol nerv a nechal otvoreny. Zub ma uz neboli a nemam s nim ziadne problemy, no je stale otvoreny a na zablombovanie som objednany az po termine na ULZ. Mam zaujem o Medical Class 1. Myslite ze to moze byt problem?

Este sa chcem opytat. Dal som si spravit vypis z karty a doktorka mi napisala ze som sledovnay u imunoalergologa a stav mam stabilizovany. Len ako si pametam, u alergologa som bol raz, pred siestimy rokmi, povedal ze alergiu mam na pel a roztoce. No ziadne tabletky a ani kvapky som nikdy neuzival a ani nepocitujem problemy v lete. Na jar ked to zacne kvitnut obcas kychnem ale to je asi tak vsetko. Moze to byt problem s vydanim Class 1?

Dakujem velmi pekne.



Odpověď:
Dobrý den,
s Vaším zubem nepředpokládám žádný problém pro 1. třídu.

Alergie obvykle není diskvalifiku, že v průběhující pro získání první třídy Zdravotní způsobilosti. Pro vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy bude potřebná zpráva ošetřujícího alergologa. Intenzita a druh alergie je podstatná. Pokud je pilot alergický na vosí bodnutí a za letu jej bodně vosa ukrytá v kokpitu, pilot může padnout do bezvědomí. To je logicky problém. Pyly a roztoče nejsou problém, pokud alergie nemá dramatické projevy. K léčbě alergie byl nově schválen lék Claritine.
S pozdravem David Melechovský

Dobry den,
uvazuji o vycviku ULLa a zajimalo by mne, zda bych s nasledujici vadou zraku prosel zdravotni prohlidkou pro sportovne letajici zarizeni. Prikladam udaje uvedene na karticce od ocniho lekare.
DALKA - prave oko (SPH 5,50), (CYL 0,50), (AXE 25stupnu)
DALKA - leve oko (SPH 3,75), (CYL 1,00), (AXE 180stupnu)
Dekuji a s pozdravem,
N.



Odpověď:
Dobrý den,
pro SLZ nejsou omezením žádné dioptrie, ani ty Vaše. Můžete se v klidu objednat na prohlídku.
Zdraví
David Melechovský

Vážený pane doktore,
prosím o informativní stanovisko k následujícímu problému. Můj kolega (48let) je aktivním pilotem ULL s příslušnou zdravotní způsobilostí pro tento druh létajících zařízení. Před cca měsícem byl postižen "slabším" infarktem (bohužel nevím jakého typu) - po prvních příznacích se do nemocnice dopravil sám v čase cca 2-3 hod,kde mu byl tento tzv. "slabší" infarkt diagnostikován. Následně byla provedena angioplastika a zaveden stent. Pobyt v nemocnici cca 5 dnů, v současné době v domácím léčení plní rehabilitační program (zvyšování zátěže) a je bez dalších problémů. Jsem si vědom, že se jedná o laický popis situace, ale i tak prosím o Váš názor, zda v případě, že nenastanou žádné jiné zdravotní komplikace, existuje ještě šance na obnovení průkazu zdravotní způsobilosti 2.třídy pro ULL, nebo je létání na ULL z důvodu výše popsaných událostí, tj. neudělení zdravotní způsobilosti, navždy vyloučeno.
Děkuji. S pozdravem
Ing. K.



Odpověď:
Dobrý den,
ani infarkt srdečního svalu dnes již není dejinitivně diskvalifikující pro létání.
V průběhu vyšetření je potřeba posoudit stav a výkon srdečního svalu, stav věnčitých tepen a úspěšnost použité léčby. Obvykle bývá potřebné více různých vyšetření včetně ergometrie, ultrazvuju srdce, Holter-EKG, případně perfuzní sken rdce nebo koronarografie. Závěrečné rozhodnutí může vydat pouze Úřad pro civilní letectví.
Zdraví Vás 
David Melechovský

Dobrý den chtěl jsem se zeptat jsou v 2.třídě psychotesty? předem děkuji
Marek



Odpověď:
Dobrý den,
zásadně nikdy neprovádím žádné tradišní psychotesty pilotům s jakoukoli kvalifikací. Mám zásadní pochybnosti o citlvosti a polehlivosti těchto testů. Můj názor jsme převzal od odborníků FAA a CAA UK a je plně v souladu s předpisem Part.MED.
S pozdravem MUDr. David Melechovský

Dobrý deň,
potrebuji niejaku jednoduchú teóriu ohľadom ľudskej výkonnosti. Onedlho budem mať skúšky na pilota GLD a zišlo by sa mi to.
Veľmi pekne ďakujem.
S pozdravom P. P.



Odpověď:
Dobrý den,
jediná dostupná kniha Letecká psychofyziologie autorského kolektivu pod vedením doc. Šulce . Je to útlá knížečka, ale obsahově bohatá v rozsahu větším, než plachtař potřebuje. Obsahem odpovídá kurzu ATPL. Jedná se ale o kvalitní knížku. Jiná komplexní teorie v českém jazyce není dostupná. Například v angličtině jsou dostupné učenice Human performance and limitations od firmy Jeppesen a Oxford Aviation.
Zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
rád bych se zeptal jestli dočasná hypoxie může způsobit trvalé poruchy zraku?
Věnuji se létání a potápění. Při nedávné diskusi s piloty jsem slyšel názor že pobyt v prostředí s nízkým obsahem kyslíku působí
odumírání očního nervu a tedy trvalé zhoršování zraku. Prý je to častý jev u stíhacích pilotů. Je to pravda?

U potápění na nádech je tělo vystaveno hypoxii která trvá desítky sekund až minuty. U závodního potápění na nádech dochází poměrně
často ke ztrátě vědomí závodníka z důvodu nedostatku kyslíku. Pokud by hypoxie u pilotů mohla způsobit trvalé zhoršení zraku,
myslíte že by toto nebezpečí platilo i pro potápění na nádech?

Ze zkušenosti své a svých kolegů o žádném takovém případu nevím a ve mně dostupné literatuře jsem žádnou informaci na toto téma
nenašel, proto jsem se obrátil na Vás.

Děkuji Vám. Váš
Pavel P.



Odpověď:
Dobrý den,
Vaše otázka je zajímavá, ale odpověď je obtížná.

Jednorázová hypoxie nebezpečná samozřejmě je. Základním životním orgánům , především mozku, chybí kyslík . Nejprve dojde k selhání funkce mozkových buněk, které se projeví známými změnami - trubicovité vidění, zešednutí zorného pole, poruchy rozumění smyslu řeči, poruchy rozhodování atd. atd. Pokud trvá hypoxie déle a selžou kompenzační mechanizmy, může dojít k nevratnému poškození těchto buněk a jejich smrti. V praxi se to projeví podle doby trvání akutní hypoxie - trvalými poruchami chování, intelektu, narušené sociální chování, později poruchy hybnosti. Dále se rozvine tak zvaný apalický syndrom - srdce buje, tělo je živé , ale vyšší nervové funkce včetně vědomí jsou mrtvé. Posledním stadiem je smrt.

Chronické vystavování hypoxii může vést postupně stejným směrem. V praxi to známe z onemocnění, které se jmenuje syndrom spánkové apnoe. Obezní lidem v noci tlačí tuk hltanu na patro a způsobuje zástavu dechu s opakovaným výskytem výrazné hypoxie. Kromě spánkových poruch vede toto onemocnění k nevratnému poškozování vyšších nervových funkcí, kam patří intelekt, sociální chování a změny osobnosti. Tito lidé jsou ale každou noc vystaveni mnoha atakám intenzivní hypoxie.

Zrak je vývojově stará složka mozkové funkce a tedy méně náročná na kyslík. K jejímu poškození dojde relativně pozdě. Při těchto následcích nebude poškození zraku vedoucím příznakem. Selhání zraku není náslekem hypoxie, ale kompenzačním mechanizmem - tělo šetří kyslík na vidění a posílá ho do jiných oblastí.

Protože se potápění na nádech, stejně jako létání, nemůžeme věnovat stejně intenzivně, jako obezní lidénočnímu spánku, pravděpodobně následky hypoxie nubudou pozorovatelné. Samozřejmě pokud nedochází k výrazné hypoxii spojené s bezvědomím.

Mým závěrem je, že pokud se při potápění či občasném létání nevystavujete bezvědomí, není třeba se obávat trvalých následků hypoxie. Je potřeba se obávat akutních následků - utonutí nebo havárie letadla. Pokud se při potápění opakovaně vystavujete stavu bezvědomí, toto riziko je podstatné a může dojít k poškození zdraví a především vyšší nervové činnosti.

S pozdravem
MUDr. david Melechovský

Dobrý den,
ohledně alergie už tu bylo několik otázek, ale stále se chci zeptat. Mám alergii v jarních měsících projevující se pouze rýmou. Na alergii beru Xyzal (celoročně, ale prý bych přes zimu a podzim nemusel). Také mám potravinovou alergii na jedno specifické ovoce. Je tento lék a typ alergie problém pro získání MCC-1?
Děkuji za odpověď Kryštof



Odpověď:
Dobrý den,
není problémem alergie, která se projevuje pouze rýmou a nemá jiné dramatické projevy. Váš letecký lékař může vyžadovat zprávu ošetřujícího alergologa. Ani alergie na ovoce není problém, protože jíst ovoce není pro piloty povinné.

Lék Xyzal problém je, není možné jej užívat při řízení letadla, protože má tlumící účinky. Můžete užívat lék Claritine, který byl schválen Úřadem pro civilí letectví.
S pozdravem
MUDr. David Melechovský

Dobrý den, rád bych se Vás zeptal, zda jsou zubní plomby problém pro získání osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy? Myslím u vojenských nebo dopravních pilotů. Předem děkuji za odpověd.



Odpověď:
Dobrý den,
pro získání zdravotní způsobilosti 1. třídy v civilním letectví plomby v zubech nejsou.

Plomby v zubech mohou dělat obtíže v jediné situaci. Když je pod plombou kapsa obsahující plyn, která vznikla činností bakterií nebo špatně vytvořenou výplní, takováto miniaturní dutinka podléhá stejným změnám okolního tlaku, jako každá dutina v těle. Pokud stoupáme do velkých výšek, tlak okolního vzduchu klesá, ale tlak v dutině se nemění. Každý , koho někdy bolely zuby ví, jak silně je zub dobře zásoben nervy a jak je zub citlivý. Při stoupání vzniká v dutince zubu přetlak. Tedy špatně vytvořená plomba může vytvářet až šokující bolesti. Od toho je snadná pomoc, je třeba opravit výplň plomby a tím se obtíž zcela řeší.

U vojenských pilotů je situace jiná, záleží na tom, k jakému druhu létání je voják určen. Pro nadzvukové létání jsou kritéria nejpřísnější, přesto by pravděpodobně plomba v zubech neměla být problém. Nicméně kritéria pro zdravotní požadavky vojenských pilotů nejsou zveřejněna a nedikážu Vám přesně odpovědět. Doporučuji to konzultovat na Ústavu leteckého zdravotnictví, který se posuzováním vojenských letců zabývá.
S pozdravem
MUDr. David Melechovský

Je pravda , že při kouření cigarety v letadle ve velké výšce může člověk omdlít? Stalo se to někdy?



Odpověď:
Cigareta zhoršuje citlivost na hypoxii.

Hemoglobin je červené krevní bavivo, které přenáší kyslík. Kuřáci mají 5-20% hemoglobinu trvale znehodnoceno oxidem uhlenatým. Jejich krev je méně schopna dodávat tkáním kyslík a příznaky hypoxie nastanou dříve.

Pokud letíš ve výšce nad 3000 m v nepřetlakované kabině a zapálíš si cigaretu, urychlíš nástup hypoxie a může dojít až ke ztrátě vědomí. Historky o pilotech v bezvědomí ve střemhlavém letu s cigaretou v ústech patří k plachtařské latině, přesto mají logický základ.

Poučení je : především nelétejte nad 3000 m bez kyslíku. Kouřit je nezdravé, ale cigareta není pro pilota zakázána jak omamná látka.
David Melechovský

Dobrý den,

je překážkou pro obnovu med. I přítomnost chronické obstrukční plicní nemoci? Dekuji


Dobrý den,
 
chonická obstrukční nemoc snižuje okysličení krve v plicích, což snižuje toleranci výšek. Hypoxie, především nedokysličení mozku, hrozí už i v nižších výškách, než v obvyklých 3 kilometrech.
 
CHOPN dále omezuje fyzickou výkonnost.
 
Pokud je nemoc lehká, dobře pod kontrolou, očekávějte při vstupním vyšetření, že bude vyžadována lékařská zpráva Vašeho pneumologa. Dále bude provedena spirometrie, RTG plic, vyšetření saturace krve a případně další testy.
 
Příslušný letecký předpis říká, že "Žadatelé s chronickou obstrukční plicní nemocí by měli být posouzeni jako nezpůsobilí. Žadatelé s jen lehčím postižením plicní funkce mohou být posouzeni jako způsobilí.".
 
Výsledek posouzení bude záležet na těchto testech. Pokud je vaše nemoc lehká, dobře pod kontrolou léčbou, málo rozvinutá a nehrozí její zhoršování, potom nebude překážkou pro vydání 1. třídy.
 
Držím Vám place
Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den, jelikož jsem četl že barvocit se testuje jen při vstupní prohlídce, tak mě zajímá při vstupní prohlídce pro každou prohlídku zvlášť (LAPL,PPL,CPL,ATPL) nebo jen ku příkladu u PPL a potom už ne? Děkuji za odpověď.
 
Dobrý den,
 
vyšetření barvocitu se provádí při každé vstupní prohlíce. Pokud tedy máte 2. třídu a jdete na vstupní vyšetření 1. třídy, vyšetření bude provedeno znovu. Nicméně barvocit se někdy vyšetřuje i při klinické indikaci, to znamená pokud je k němu nějaký zdravotní důvod. U LAPL se barvocit vyšetřovat nemusí.
 
Přeji mnoho zdaru a srdešně zdravím

David Melechovský

Dotaz: Dobrý den
Chtěl bych se zeptat. Dostal jsem jako dárek poukaz na Pilota na zkoušku. Vím ,že mám vadu barvocitu. Smím vůbec pilotovat ?  V pilotu na zkoušku je zahrnuta i následná pilotáž po proškolení.dekuji za odpověď a přeji hezký den


 

Dobrý den,
 
při akci Pilotem na zkoušku není zdravotní způsobilost vyžadována, protože za bezpečnost je odpovědný instruktor na palubě.
 
Pokud by jste se rozhodl stát se sportovním pilotem, potom lze očekávat, že při poruše barvocitu může být Vaše způsobilost omezena pouze na létání ve dne. Ve dne totiž lze létat bezpečně i s poruchou barvocitu. Nelze létat v noci, kdy se zrak postižených tímto zdravotním problémem zhoršuje.
 
Přeji pěkné polétání
Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli se řidicim letoveho provozu muže stát človek s poruchou barvocitu ? popřípadě jake jsou požadavky na barvocit u řídících letoveho provozu.

 

Dobrý den,
 
bohužel výkon služby řídícího letového provozu musí vykonávat pouze člověk s normálním barevným viděním a porucha barvocitu je překážkou pro výkon tohoto povolání.
 
Předpis AMS and GB AMC1 ATCO.MED.B.075 říká:
 
The means to demonstrate normal trichromacy include:
(a) anomaloscopy (Nagel or equivalent). This test is considered passed if the colour match is
trichromatic and the matching range is four scale units or less;
(b) Colour Assessment and Diagnosis (CAD) test. 
 
Srdečně zdraví

David Melechovský