Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.

Dotazy do poradny

Jméno
E-mail E-mail není validní.
Název
Dotaz
Dotazy - Všechny dotazy

Dobry den pane doktore, studuji SAA [Stapleford Aviation Academy] v Londyne a pred mesicem jsem zdarne ukoncil PPL , kde bylo pozadovano zdravotni osvedceni 2 tridy.

Mam v umyslu dale pokracovat ve studiu SAA a dosahnout CPL, IRL, az po ATPL. K tomu je ovsem jiz potreba predlozit zdrav. osvedc. 1 tridy a muj dotaz k Vam je, zda mohu tuto pomerne narocnou a prisnou prohlidku absolvovat u Vas v C.R. a nebo ja nutne abych absolvoval prohlidku zde v Londyne u leteckeho lekare na Upper Wimpole street , nebo primo na UCL v Londyne.? Dekuji Vam a preji hezky den. S pozdravem Stepan



Dobrý den,
já Vám zatím vstupní vyšetření 1. třídy nemohu nabídnout. Je to jediné vyšetření, ke kterému zatím nemám jmenování.
Záleží velmi na tom, ve kterém státě budete žádat o pilotní průkaz obchodního pilota. Pokud v UK, je rozhodně nejlepří prodělat vstupní vyšetření na www.caa.co.uk . Je to jedno ze dvou míst v UK, kde toto vyšetření mohou provést. Sám jsem tam vyšetřením prošel a posléze jsem tam i studoval. Mají zde vysoce odborný a korektní přístup ke svým pacientům. Po vyšetření si vyžádejte kopii protokolů o vyšetření. Pokud by jste v budoucnu žádal český pilotní průkaz, budete je muset doručit na český Úřad.
Já vám mohu posléze provést každoroční obnovení průkazu, včetně toho britského. Pokud by jste v tom měl nejasnosti, zavoljte mi +420 603 423 470.
Mnoho zdaru při vyšetření a ve studiu
S pozdravem MUDr. David Melechovsky

Dobrý deň

Chcem si sám finacovat letecku skolu na dopravného pilota. Len pred začatím pripravy a finacovania školy by som rad absolvoval vyšetrenie pre pilota 1 tiedy alebo podľa Vás aké vyšetrenie navrhnete.

S pozdravom
Jaroslav 



Dobrý den, 
vstupní vyšetření pro prvotní získání 1. třídy zdravotní způsobilosti musíte získat v některém letecko-lékařském centrum v Evropské unii. V České republice toto vyšetření provádí www.ulz.cz, další centrum je v Košicích. Mnoho žadatelů je také vyšetření ve Vídni, v Londýně i dalších zemích.

Zdraví
David Melechovský

Dobrý den 

Chtěl bych se zeptat zda mohu získat 1.class medicl i v zahranici například Rakousko a zda není připadne problém s prodloužení v ČR a jestli tam jsou nějaké výhody? 
V případě zda ano tak nemáte nějaký zkušenosti jak to probíha a připadne nějaký osvědčený kontakt. 

Předem děkuji za odpověď.



Dobrý den,

vstupní vyšetření pro prvotní získání 1. třídy zdravotní způsobilosti můžete získat v některém letecko-lékařském centrum v Evropské unii. V Rakousku toto vyšetření provádí http://www.amc-austrian.com/, kde se můžete objednat. Takto získané Osvědčení je stejně platné a plnohodnotné, jako Osvědčení získané v České republice.

V průběhu vyšetření nezapomeňte uvést, že pilotní průkaz Vám vydává Česká republika. Musí Vám to do Vašeho nového medicalu poznamenat. Je to důležité, jinak by Vám mohli vydat pilotní průkaz pouze v Rakousku. Oni tomu rozumí a budou vědět, co péo nich žádáte, nejde o nic neobvyklého. Jinak rakouské letecko-lékařské centrum má dobrou pověst a odbornou úroveň.

S prodloužením Vašeho medicalu v ČR není a nesmí být žádný problém. Předpisy EASA jsou v tomto směru jednoznačné.

Zdraví
David Melechovský

Dobry den,
mam dotaz ohledne novych predpisu platnych od dubna tohoto roku. Jestli tomu dobre rozumim tak dle novych prespisu AME lekare muze udelat i vstupni prohlidku pro 2. tridu pro PPL? Je to tedy tak ze doktor, ktery mi delal 2. tridu pro GLD a rekl mi ze pro motory musim na UCL tak uz tomu tak neni a ten samy lekar mi muze udelat vstupni pro PPL?
Dekuji
Jirka



Dobrý den, 
je to přesně tak, jak píšete. Nyní budu moci provádět i vstupní vyšetření pro soukromé piloty PPL dle Part-FCL. Toto vyšetření budou moci provádět lékaři s oprávněním podle Part-MED, které ale nemají všichni letečtí lékaři. Tato změna nastala 8.4.2012, kdy vstupuje v platnost nové nařízení Evropské komise 1178/2011. Zjistěte, jestli Váš lékař patří do této skupiny. U mě se můžete na vyšetření obejdnat. V době, kdy jste dostal informaci od Vašeho lékaře, pravděpodobně ještě nebyl znám obsah této novely.
Zdraví Vás David Melechovský

Dobry den, pane doktore.
Bydlím a létám jako PPL tady v USA. Od roku 2010 mám i českou licenci UL. Tenkrát jsem si musel u místního leteckého lékaře na Moravě udělat zdravotní průkaz 2. třídy, což byla podmínka pro UL. Teď slyším něco o tom, že by mi snad US medikál 3. třídy mohl stačit pro obnovu létání UL v ČR. Čtu všechny vaše výborné články na Aerowebu a byl bych rád, kdybyste mi toto objasnil nebo (bohužel) vyvrátil, možná na základě dubnových změn v pravidlech.
S díky,
Zdeněk



Dobrý den, 

jsem rád, že se Vám moje články líbí, děkuji za pochvalu.

Zdravotní způsobilost 2. třídy pro UL létání musí být vydána podle předpisu "Požadavky na zdravotní způsobilost 2. třídy". Takový průkaz se vydává pouze v České republice. Současně je možné využít i Osvědčení zdravotní způsobilosti pro soukromé piloty, piloty kluzáku a profesionální piloty vydané podle předpisu Part-MED.

Průkaz 3. třídy vydaný podle pravidel FAA u nás bohužel platný není. Je možné s ním létat v USA a také s letadly registrovanými v USA. Stejně tak není ve Spojených státech platný průkaz vydaný podle JAR-FCL nebo Part-MED nebo pro ULL, protože oni mají jiné standardy a požadavky.

Změny zavedené v nařízení EU 1178/2011 Part-MED se netýkají ultralehkého létání, tento předpis se na ultralehké létání nevztahuje. Ultralehké létání se při posuzování zdravotní způsoblosti řídí pouze předpisem "Požadavky na zdravotní způsobilost 2. třídy".

Jde samozřejmě o formality, protože lidské zdraví se všude řídí stejnými medicínskými pravidly a zásady posuzování se liší jen málo. Nicméně na LAA musí dodržovat zákon a musí vyžadovat správný průkaz. 

zdraví

David Melechovský

Dobrý den pane doktore,

je vyhřezlá ploténka (cca 1cm) podle Vás důvod k zastavení studia PPL? Původně jsem chtěla jít až do ATPL, ale netuším, zda se s tím dá profesionálně létat. Auto řídím bez obtíží i na delších trasách. 

Děkuji předem za Vaši odpověď.



Dobrý den, 
vyhřezlá ploténka je dnes problém většinou operačně řešitelný. Pokud se operuje včas a nedojde k postižení hybnosti končeniny nebo výraznému snížení její citlivosti, není překážkou v pokračování letecké kariéry. V období akutní bolesti nebo postižení je nutné samozřejmě nelétat.

Na druhou stranu povolání pilota je pro tuto diagnózu rizikové,. Pilot po většinu dne sedí ve strnulé nepřirozené poloze, což vede k postupnému zhoršování obtíží. Je na Vás toto uvážit. 

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den,
před 3lety jsem absolvoval chirurgický zákrok kvůli vyhřezlé meziobratlové proténce. Po řádné rehabilitaci nemám od té doby žádné zdravotní obtíže a necítím se nijak pohybově omezen. Je tato operace překážkou pro získaní zdravotního osvědčení 2.třídy PPL(A) případně 1.třídy CPL(A)?
Děkuji pěkně za odpověď. JB



Dobrý den, 
chirurgický zákrok kvůli vyhřezlé meziobratlové ploténce nebrání získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. a 2. třídy. Postižený nervový kořen a svaly v jeho inervaci musí být funkční bez postižení. V opačném případě bude potřebné posouzení neurologem a případně letecko-lékařská zkouška. V praxi probíhá tak, že si Vás zkušený examinátor Úřadu pro civilní letectví vezme do letadla a vy mu předvedete, že jste schopen ovládat letadlo.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,pane doktore mám vyhrzlé dvě ploténky 2cm a čeká mně letos už třetí operace,rád bych si začal dělat pilotní zkoušky na PPL ale nevím jestli bych prošel zdravotní test nebo ne a jestli mi to bude dělat problém v letadle totiž nevydržím moc dlouho protože s e pak nemohu narovnat,bude možné projít třeba až po té operaci,děkuji vám mnohokrát za odpověd s pozdavem Jaroslav



Dobrý den, 
pro bezpečnou pilotáž je potřebná pouze přiměřená pohyblivost těla, dolních končetin a schopnost ovládat nožní řízení. Sám také cítíte, že s bolestmi zad není létání optimální. Pokud se ale operace povede a dobře zahojí, nebude nic bránit Vašemu létání. Potíže s ploténkami obvykle jsou pro létání obvykle jen dočasný problém, který lze vyřešit.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý deň, aj keď tu už padla podobná otázka( nenašiel som odpoveď) chcel by som sa spýtať či mi pre získanie 1. triedy lekárskej spôsobilosti bude vadiť že mám plomby na zuboch? Dakujem.



Dobrý den, zubní výplně (plomby) ani jinak ošetřený chrup s pomocí implantátů nebrání vydání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy. 
S pozdravem David Melechovský

zdravim pan doktor..ako je to s plombami v zuboch a ziskanie 1.medical??? kolko moze mat ziadatel o 1.medical plomb??ked nejake ma da sa to vyriesit aby ziskal 1.medical?dakujem letu zdar



Dobrý den, 
výplně zubních kazů (plomby) nebrání získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy.
S pozdravem 
David Melechovský

Dale bych se chtela zeptat jestli je mozne se k vam objednat na vysetreni (palubni pruvodci). U Travel service rikali ze maji s nejakym uradem smlouvu, ale ze berou i vysetreni od poverenych lekaru, ale musi byt v souladu s pozadavky EU. Dekuji



Dobrý den, 

jsem oprávněn Vám vydat Lékařskou zprávu pro palubní průvodčí , kterou musí uznávat všechny autority v Evropské unii. Po dohodě s jejím vedením Vám letecká společnost Travel Service nejen uzná zdravotní způsobilost ode mně, ale také od Vás nebude vyžadovat žádné další zdravotní prohlídky nebo vyšetření. 
Srdečna zdraví David Melechovsky

Hezký den, pane doktore, 

chtěl jsem se zeptat, jaký má vyšší tlak vliv na způsobilost k létání (UL), popř. zda se s ním v souvislosti s létáním dá něco dělat.

Děkuji,

Martin



Dobrý den, 

vysoký krevní tlak (arteriální hypertenze), je nemoc spojená se zvýšeným rizikem srdeních a cévních náhlých příhod, mnoha dalšími zdravotními komplikacemi, také napříkklad se zhoršením zraku. Proto by pilot neměl mít tuto nemoc.

Internisty doporučený maximální tlak v tepnách je 140/80 mmHg. Chápeme, že u leteckého lékaře může být pacient rozrušený a proto je zde jistá tolerance a akceptujeme i 165/95 mmHg. V případě zvýšených hodnot měříme krevní tlak vícekrát. Snažíme se být trpěliví a vytvářet příjemné prostředí, aby pacient nebyl zbytečně stresován v průběhu vyšetření. Pokud je vyšší krevní tlak následkem pouze krátkodobého strachu z vyšetření, abvykle to umíme odlišit.

Vysoký krevní tlak se léčí pohybem, redukcí hmotnosti, omezením soli a dalšími dietními opatřeními. Pokud tento postup není dostatečný, máme k dispozici více různých druhů léků. Témeř všechny druhy dnes užívaných léků na léčbu vysokého krevního tlaku jsou u pilotů přijatelné a léčba je velmi účinná.

Proto je vysoký krevní tlak obvykle jen dočasnou a řešitelnou překážkou v létání. V případě amatérského létání nejde samozřejmě jen o bezpečnost letu. Jde také o to, že vysoký ktervní tlak je nenápadná nemoc s melmi závažnými důsledky pro běžný život, kterým je lepší se vyhnout vhodnou léčbou.

Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den.
Ponejprve mi dovolte vám poděkovat za to, že se našel v Čechách konečně někdo jako alternativa k ULZu.
Mám čerstvou zkušenost ze Řeckým AME, který mi letos v dubnu poprvé v mém 32letém leteckém životě prodlužoval Medical licence a byl jsem prostě nadšen. Takže tuto možnost vítám i v Čechách a nyní k mému dotazu.
Je mi 50 roků a zjistil jsem si zvýšený krevní tlak průměrně (148/98). Nikoliv jednou ale pozoruji tento tlak již dobrý půl rok. Zašel jsem před týdnem ke svému lékaři, který zjistil totéž a dohodli jsme se, že se za měsíc ještě jednou ukáži a pokud se mi nepodaří za tento měsíc tlak shodit (užívám přírodní preparáty a ženšen pravý), tak mi po cca měsíci nasadí prášky. Podotýkám, že až do dubna 2014 nebudu létat, ale zajímá co jsem povinen v tomto případě dělat zejména ve vztahu k Medical licence.
Děkuji za odpověď.
Pavel, Pardubice.



Dobrý den, 
můj způsob práce je obvyklý u AME v celé Evropě a já se jej pouze snažím aplikovat v naší vlasti.
Pokud máte arteriální hypertenzi, je rozhodně nutné ji léčit. Více než přírodní preparáty a ženšen je účinná redukce hmotnosti a fyziská aktivita. Doporučuji každý den sportovní nebo jiné aktivity, které Vám přináší radost, ale u kterých se také alespoň na dvacet minut zadýcháte a Vaše tepová vrekvence naroste alespoň na 170 za minutu.
Pokud by taková léčba nebyla po měsíci dostatečná, rozhodně doporučuji léčbu s pomocí léků. Váš lékař Vám je předepíše. Pro piloty jsou vhodné všechny skupiny léčiv kromě "centrálně působících antihypertenziv". Pokud začnete užívat léky, potom nelétejte a asi po týdnu užívání léků kontaktujte svého AME. Ten ověří, že léčba je vhodná, dostatečně účinná a nepřináší nežádoucí vedlejší účinky. Potom butete moci létat bez omezení dále. Váš AME také zařídí potřebné formality.
Ve fyzické aktivitě však ani potom nepolevujte, protože zhůbnutí a pohyb Vám dává naději, že léky budete užívat pouze dočasně.
Se srdečným pozdravem David Melechovský

Dobrý deň, je možné získať osvedčenie 2.tr. pokiaľ som liečený na hypertenziu, užívam lieky Lodoz 5/6 ráno, Losartan 50mg večer a každý polrok chodím pravidelne k internistovi na kontrolu. Vopred ďakujem za odpoveď.



Dobrý den, Vaše srteriální hypertenze a léky, které užíváte, nebrání vydání osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy. Pokud by jste měl vedlejší účinky léků, jako závratě a pod., bylo by potřebné léčbu upravit.
S pozdravem David Melechovský

Dobry den, mam dotaz ohledne třídy 3 na ultralight. Mam zvyseny krevni tlak kolem 140/70 130/70. Pred zhubnutim 16 kg, jsem mel o neco vyssi. Zatoven mam na obe oci 1 dioptrie. Bude to vadit k ziskani 3 tridy?
Dekuji za odpoved.



Dobrý den, 

krevni tlak 140/70 a 130/70 je naprosto normální tlak. Letecké předpisy akceptují až 160/95, i když internisty doporučený maximální tlak je 140/80. Nemusíte mít obavy, nemáte hypertenzi.

3. třída je určena řídícím letového provozu. Vy potřebujete Osvědčení zdravozní způsobilosti pro SLZ. Stejně tak 1 dioptrie není překážkou pro létání.

Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý deň,

chcem sa spýtať, či je WPW sy prekážkou pre získanie MC 2.triedy. Prejavuje sa niekoľkosekundovými palpitáciami max dvakrát ročne, bez synkop a vždy len po niekoľkodňovej sústavnej stresovej záťaži (asi mesiac trvajúce pracovné vypätie). 

Za odpoveď Vám vopred veľmi ďakuje a pozdravuje

Kristína



Dobrý den, Kristíno,

nenapsala jste mi, s jakým letadlem chcete létat. WPW syndrom (Wolff-Parkinson-Whiteův syndrom) je onemocnění srdečního rytmu. Ačkoli 82 procent pacientů s tímto onemocněním zůstává bez příznaků, zbytek má v průběhu života některý z příznaků arytmie s rizikem akutního srdečního selhání. Taková příhoda by při sólovém letu vedla neodvratně ke katastrofě.

Konečné posouzení zamozřejmě je na Úřadu pro civilní letectvé. Nicméně riziko této nemoci za řízením letadla je vysoké. Po důkladném vyšetření nemoci (ergometrie, ultrazvuk srdce, Holterovský monitor) a pokud jste nikdy neměla příznaky srdedčního selhávání , lze za určitých okolností vydat Osvědčení s omezením "Pouze s bezpečnostním pilotem". Tedy by jste nesměla létat nikdy sama, ale pouze s dalším kvalifikovaným pilotem. Nevím, jestli by jste chtěla za takových okolností do výcviku investovat.

Na druhou stranu tuto arytmii je možné léčit zákrokem na srdci s pomocí katetrizace. Výsledky léčby jsou výborné a spolehlivé, arytmii spolehlivě řeší a lze potom bezpečně létat.

Držím Vám palce. 
MUDr. David Melechovský

Dobrý den,
Mohu letat se zanetem vnejsiho zvukovodu nebo ne a musim pockat az ustane bolest? Děkuji



Dobrý den, 

rozhodně doporučuji s létáním vyčkat odeznění zánětu zevního zvukovodu.

Nejčastější příčinou zánětu zevního zvukovodu je nesprávné čistění zvukovodu štětičkou. Při hygieně si uši myjte pouze v dosahu prstů a nepoužívejte štětičku. Při jejím používání zasunujete ušní maz hlouběji do zvukovodu, který se zde potom hromadí, uzavře zvukovod a vznikně zánět. Ušní zvukovod má přirozené samočistící schopnosti a jeho čištění s pomocí štětičky naopak způsobuje tyto problémy.

Důvodem k odložení letu může být zhoršení sluchu na postiženém uchu, bolest, teplota, celkové příznaky zánětu, ale také malé riziko, že se zánět rozšíří na rovnovéžné ústrojí ve vnitřním uchu s rizikem závratí a desorientace v prostoru.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore.
V lednu se chystám podstoupit zdravotní vyšetření pro získání 1. třídy. Jsem zdravý, doktory navštěvuji velmi sporadicky, ale v posledních letech jsem měl problémy se záněty obou uší. V levém i pravém jsem měl záněty středního ucha, v pravém ještě plíseň (pravděpodobně z bazénu) a zánět vnějšího zvukovodu. Myslím, že tyto nemoci se mohly podepsat na mém sluchu a pravé ucho mám poslední dobou takové zalehlé. Po každém léčení mi dával můj ušní lékař poslechnout cosi z kovu tvaru Y, do kterého cvrnkul a vydávalo to velice slabý zvuk. Vždy jsem to slyšel. Mohu se zeptat, jaká kvalita sluchu je pro dopravního pilota potřebná?Popřípadě, jak si svůj sluch otestovat?Mám pocit, že slyším výtečně, ale doktoři mohou tvrdit něco jiného. Mohu si svůj sluch nechat někde vyšetřit ještě před podstoupením vyšetření? Zde jsem se dočetl, že je potřebná přiměřená kvalita sluchu, ovšem to je pro mě moc obecný pojem. Děkuji



Dobrý den, 
opakované středoušní záněty v minulosti opravdu mohu zhoršovat kvalitu sluchu. 

U profesionálního pilota je požadavkem přiměřená kvalita slyšení, která umožňuje komunikaci s řídícím letového provozu a například také odposlechnout identifikační signál radiomajáku. Součástí vyšetření pro 1. třídu zdravotní způsobilosti dopravního a obchodního pilota je povinné audiometrické vyšetření, které se provádí při vstupním vyšetření a dále v předepsaných intervalech. Toto letecké audiometrické vyšetření zjišťuje sluchový práh pouze na frekvencích odpovídajících přibližně výšce lidského hlasu.

Při vstupním vyšetření je požadavek na sluch přesně definován, tónovou audiometrií čistými tóny nesmí být u žadatelů zjištěna na žádném uchu vyšetřovaném samostatně sluchová ztráta větší než 35 dB na žádné z frekvencí 500, 1 000 nebo 2 000 Hz nebo větší než 50 dB na frekvenci 3 000 Hz. Žadatelé o prodloužení platnosti nebo obnovu s větší sluchovou ztrátou musí prokázat uspokojivou funkční sluchovou schopnost. To znamená, že se zde akceptuje i vyšší ztráta sluchu, pokud pilot prokáže palubní funkční sluchovou zkouškou nebo diskriminační řečovou zkouškou schopnost komunikovat a plnit svoje povinnosti za letu. Tyto zkoušky se provádí přímo na palubě letícího letadla. To platí ale pouze pro obnovení 1. třídy, nikoli pro vstupní vyšetření.

Tyto požadavky stavuje letecký předpis Part-MED. Jsou velmi benevolentní. 35 dB je opravdu výrazně hlasitý zvuk. Zákonodárce si totiž byl vědom toho, že radiostanici je možné výrazně zesílit. Dokonce jsou za určitých podmínek akceptovatelné i sluchové pomůcky, naslouchátka. V praxi je proto nedostatečná kvalita sluchu velmi vzácným důvodem k nezískání 1. třídy.

Pokud si chcete ověřit kvalitu svého sluchu, velmi rád Vás vyšetřím audiometrem. Objednejte se prosím.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý deň!

Chcel by som sa spytat či zhoršeny stav chrupu je problem na uspešne prejdenie cez I class medical exam? To znamena niekolko neopravovanych kazov, dve rozpadnute zadne stoličky. Inak bez problemov neboli, bez zapalov. Akurat strach zo zubara....

Dakujem



Odpověď:
Dobrý den, 
ze stomatologického hlediska je problém nesprávně probedená výplň , pod kterou je vzduchová kapsa. Takové vzduchová bublinka podléhá změnám atmosférického tlaku a při poklesu tlaku v kabině může přetlak pod zubem vyvolat krutou bolest, která snižuje výkonnost pilota. Akutně probíhajívcí zánětlivé obemocnění v oblasti dutiny ústní je rovněž problém
Jinak pilot může mít libovolný počet vlastních zubů, může mít zubní protézu nebo může být zcela bezzubý, což Vás nejspíše čeká, pokud nenavštívíte kolegu stomatologa. Akorát bude potom šišlat, což už problém je . Takže bez ohledu bez na medical class I , seberte odvahu a vzhůru na stomatologii.
Nicméně pokud by jste neovládl strach ze stomatologa, jak by jste mohl zvládáat stres v kokpitu a vzít si zodpovědnost třeba za 200 lidí v kabině? Pilot by stále měl být statečný muž. Omlouvám se za svoji upřímnost.
Zdraví Vás
David Melechovský

Dobrý den,
Od kolika let má smysl chodit na zdravotní prohlídku pro 1. třídu? Je mi 16 let a chtěl bych začít létat na kluzácích a později přejít na dráhu profesionálního pilota. Proto bych si chtěl rovnou udělat 1. třídu, ale nevím, jestli bych takhle mladý prošel.
Jinak nemám žádné zdravotní problémy, ale mám 3,5 dioptrií (na dálku), ale s brýlemi vidím perfektně.
Díky



Dobrý den, 

získání 1. třídy zdravotní způsobilosti není omezeno věkem. Pro výcvik pilota kluzáku Vám ale zatím stačí 2. třída zdravotní způsobilosti. Promyslete, zda 1. třídu v tento okamžik skutečně potřebujete. 
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den,
je mi 24 let a mám zájem o pilotní průkaz PPL(A) s tím, že bych chtěl dále pokračovat na CPL(A). Můj dotaz na Vás zní tak to, první prohlídku 1. třídy zdravotní způsobilosti musí vystavit ÚLZ ?
Děkuji za odpovědˇ s pozdravem Filip



Dobrý den,
1. třídu Vám může vystavit kterékoli letecko-lékařské centrum v Evropské unii. V České republice je zatím jediné, ULZ. Já Vám mohu 1. třídu zatím jenom prodloužit nebo obnovit.
Vezměte v úvahu, že první třídu budete muset obnovovat každý rok, 2. třídu jednou za pět let. 1. třída je potřebná až k zahájení výcviku CPL. Ten můžete zahájit až po nalétání 150 hodin.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobry den pane doktore,
Chtel bych ziskat ATPL certifikat,pro ktery je zakladni a prioritni podminkou perfektni zdravotni stav uchazece.
Jaky stupen zdravotni zpusobilosti v k prijeti do vycviku musim absolvovat- 1 tridu, nebo postacujici bude i 2ha?
Dekuji Vam a preji hezky den. Stepan



Dobrý den,
pro kvalifikaci dopravního pilota potřebujete první třídu zdravotní způsobilosti. Požadavky najdete v předpise Část-MED, které jsou v Odkazech na mých webových stránkách.
Zdraví David Melechovský

Dobry den, pan doktor, musim povedat, ze velmi quitujem tento poradensky pristup, zalozeny na Vasej humannosti a skusenostiach.
Touto cestou by som sa chcel spytat, ci je mozne ziskat preukaz 1.triedy s dioptriami, alebo sosovkami a prip. do akej hladiny?
vopred dakujem pekne za odpoved


 

Dobrý den, 

při vstupním vyšetření pro 1. třídu letecký předpis Part-MED povoluje maximální refrakční vadu zraku +5 dioptrií a -6 diptrií.

Současně každé oko nesmí mít astigatismus silnější, než 2 dioptrie.

Rozdíl mezi očima nesmí být více, než 2 dioptrie.

Přeji mnoho zdaru u vstupního vyšetření. 

Srdečně zdraví

David Melechovský

Otázka: Dnes jsem potkal jednoho svého kamaráda. Říkal mi že byl doktora ve věci prodloužení medical kartičky, aby mohl letos opět poletovat s kluzákem. Povídal mi hotové horory, kterým se zdráhám uvěřit, zvlášť když jsem nic podobného od nikoho jiného zatím neslyšel. Ale prvního apríla už bylo, tak nevím.
Otázkou je co z toho co mi povídal je pravda, a co třeba pramení z nedorozumění nebo nesprávného pochopení některých informací ať už ze ztrany doktora, nebo pacienta.
Takže co jsem se zhruba dověděl: (před každý bod si doplňte slovo "údajně")
- nově tyto prohlídky spadají pod UCL, konkrétně jeho část tzv. Letecko-lékařskou inspekci a jsou stejne komplexní pro GLD jako pro PPL.
- je třeba absolvovat mnohem více vyšetření a to taky za poněkud delší peníze, než jsme byli dosud zvyklí.
- jsou přísnější kritéria. Na mírně zvýšený tlak nebo cukr už medical nedostanu.
No, povídal mi toho asi víc kecali jsme asi půl hodiny, mluvil o několikastránkových formulářích a kdoví o čem ještě, ale hlavně řekl jednu věc, která se mi nelíbila a přinutila mne zeptat se zde na fóru jak to vlastně je.
Řekl mi totiž, že se už něklik hodin zabývá myšlenkou pověsit plachtění na hřebík, a přejít k ULL, kde jsou prý podmínky jednodušší a klacků pod nohy méně.
Mám na prodloužení ještě rok času, ale přesto bych rád věděl, jak je to doopravdy. Už kvůli němu.



Odpověď:
Zdravím účastníky diskuzí na Gliding.cz ,
děkuji Tomášovi za dotaz na změny, které postihly vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pilotům kluzáků. Když jsem se o těchto změnách dozvěděl před asi měsícem, ihned mi došlo, že vyvolají vlnu nevole mezi plachtaři. Myslím, že je třeba vysvětlit, co se vlastně stalo.

Až do nedávna byl průkaz pilota kluzáku “národním průkazem”. To znamená, že byl platný pouze v České republice a jeho uznání v zahraničí záleželo na libovůli ostatních států. 

V posledních letech se ale Evropská unie snaží vytvořit nová společná pravidla v civilním letectví. Koncem roku 2011 vydala Evropská komise své nařízení 1178/2011, které nahradilo staré předpisy řady JAR-FCL. Motoráři tyto předpisy znají velmi dobře. Pověstný byl především JAR-FCL3, který reguloval zdravotní způsobilost pilotů. Byl k pilotům obludně krutý, byl beznadějně zastaralý vzhledem k moderní medicíně, byl to kostlivec ve skříni leteckých lékařů. Nový “doktorský” předpis Part-MED, který je součástí nařízení Evropské komise 1178/2011, hodnotím jako velmi kvalitní a vstřícný vůči pilotům i leteckým lékařům. Umožnil například létat po laserových operací očí, je tolerantnější k obézním pilotům, k těhotným ženám a přinesl mnoho dalších drobných vylepšení ve jménu pokroku. Mně osobně například umožnil získat pověření ÚCL pro obnovování 1. třídy zdravotní způsobilosti profesionálním pilotům. Předpis najdete na mých webových strákách.

Novinkou je, že nařízení EU 1178/2011 reguluje také vydávání pilotních průkazů pilotům kluzáků. Výhodou je, že takový průkaz je platný v celé Evropské unii. Pro piloty kluzáků zavádí dokonce dva různé průkazy - SPL (sailplane pilot licence) a LAPL(S) - (light aicraft pilot licence for sailplane). Průkaz SPL je požadavky na výcvik pilota přibližně na úrovni dnešního PPL. Průkaz LAPL(S) je na nižší úrovni. K těmto průkazům musí mít pilot odpovídající Osvědčení zdravotní způsobilosti. Pro průkaz SPL musí mít Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy stejné, jako mají motoráři. Pro průkaz LAPL(S) musí mít Osvědčení zdravotní způsobilosti pro LAPL. Takové Osvědčení pro LAPL je požadavky na vyšetření a kvalitu zdraví pilota pod úrovní 2. třídy.

Až sem je to myslím bez problému a věci fungují dobře. Potíž nastává s tím, že Česká republika získala odklad platnosti všech ustanovení nařízení EU1178/2011, které se týkají průkazů SPL a také LAPL. Důvodem je rozložit administrativní nápor na ÚCL a odsunout výměnu všech plachtařských průkazu do doby, až vymění všechny průkazy motorářů. Odklad je do 8.4.2015, kdy začnou platit nová pravidla pro vydávání pilotních průkazů pro piloty kluzáků. Nicméně ČR nepožádala o odklad ustanovení o zdravotní způsobilosti Part-MED pro všechny včetně plachtařů. To znamená, že pilotní průkazy mají piloti kluzáků dosud podle starých pravidel, ale Osvědčení zdravotní způsobilosti mají už podle nových pravidel. A protože v České republice zatím neexistuje průkaz LAPL, musí mít z rozhodnutí ÚCL všichni plachtaři Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy stejného typu, jako mají motoráři, a to podle předpisu Part-MED. Tato “legislativní nehoda” bude platit až do 8.4.2015, kdy bude zavaden průkaz LAPL. Pro ty, kterým bude stačit pilotní průkaz LAPL(S) bude stačit podstatně jednodušší Osvědčení zdravotní způsobilosti pro LAPL. Pravda je, že Úřad uvažuje o zkrácení termínu zavedení LAPL.

K této nemilé legislativní zápletce se přidává další okolnost, která se týká leteckých lékařů. Aby mohl letecký lékař vydávat Osvědčení podle nového Part-MED i pro plachtaře a získal pověření ÚCL podle Part-MED, musí se doškolit. Doškolení prováděl Ústav leteckého zdravotnictví a cenu třídeního školení si stanovil na 20.000 Kč. Je to mimochodem dvojnásobná cena stejného školení, jaké se provádí ve Velké Británii na Kings College v Londýně a kde jsem školení prodělal já. Je to také přibližně trojnásobná cena školení, jaké se provádí v Německu na Deutschen Akademie für Flug- und Reisemedizin ve Frankfurtu. Tuto cenu musel letecký lékař zaplatit ze svých peněz, pokud si chtěl udržet kvalifikaci pro motoráře i plachtaře. Nelze mít kolegům za zlé, že se snaží, aby se jim vynaložené prostředky alespoň částečně vrátily v ceně vyšetření.

Zdravotní prohlídky spadaly pod ÚCL vždy. Odbor, který se tím na ÚCL zabývá, se jmenuje “Letecko-lékařská inspekce”. Tvoří jí dva lékaři, MUDr. Miroslav Rada a MUDr. Dana Horešovská. Jsou to zkušení letečtí lékaři a rozumní lidé. Pravda je, že že ÚCL pečlivěji dohlíží na kvalitu provedených vyšetření a dodržování standardů. Je to jeho povinnost. Přispěla k tomu nemilá událost. V minulé roce přicestovala do České republiky skupina 40 německých parašutistů. Lékařská prohlídka každého z nich českým lékařem trvala průměrně 2 minuty. Následně při seskocích dva parašutisté zahynuli. Kolega přišel o jmenování leteckým lékařem, udělal si ostudu a vrhnul špatné světlo na letecké lékaře. Ministerstvo dopravy a ÚCL si samozřejmě takové excesy nepřeje. Nikdo z nás nechce ve sportovním letectví vidět umírat lidi. Zcela jistě někteří z Vás v minulosti zažili situaci, kdy lékař prodal razítko do mediklu za dvě stovky jen mezi dveřmi ordinace bez řádného vyšetření. Pokud by to takto nyní dělal dál, s velkou pravděpodovností přijde o své jmenování a také prostředky vynaložené za vzdělání a jmenování Úřadem. Mimo to takto prodávat razítka je neslušné. Ve skutečnosti se nezměnil počet a složitost vyšetření, nyní se ale musí provádět poctivěji a podle požadovaných standardů.

Jinou otázkou je, zda pilot kluzáku potřebuje lékařskou prohlídku. To je otázka pro zákonodárce, v tomto případě EASA, nikoli pro lékaře. Nedávno jsem studoval v USA, kde jsem v FAA získal pověření vydávat Medical card podle FAA pro ty, co létají v USA nebo s americkými letadly. Je pravda, že v USA stačí pilotovi kluzáku pouze řidičský průkaz. Pravda také je, že pokud požádá o Medical card pro soukromého pilota a nezíská jej, nesmí už létat ani s kluzákem. Kluzák neobsahuje palivo a jeho hmotnost je relativně malá. Při nehodě ohrožuje pilot kluzáku nejvíce sám sebe, svého cestujícího a své letadlo. Ukázala to také loňská nehoda z Medlánek, kde pilot zamlčel před lékařem své záchvatovité onemocnění. Dokonce nebral asi své léky. K dovršení arogance si vzal cestující na palubu. Za letu upadnul do bezvědomí. Cestující bez letecké zkušenosti si vlastní odvahou zachránila život a pilot byl obviněn z veřejného ohrožení.

Zásady letecké medicíny ale nevymýšlí zákonodárce, ale určuje je biologie našeho těla. Obor letecké medicíny je sice relativně mladý, ale mnoho vědců v něm už bádalo. Na základě krví zaplacených zkušeností z letectví a na základě statistik a epidemiologických studií došli k závěrům. Zjistili, které nemoci jsou za kniplem relativně bezpečné a které už ne. Naprostá většina laiků i lékařů o tom neví téměř nic. Nevědomost vede k podceňování rizik. Já jako pilot jsem si vždycky byl sebejistý svým zdravím a způsobilostí létat. Až při studiu letecké medicíny jsem se začal drbat na hlavě. Ono to zas tak jednoduché není.... Nehoda při náhlém selhání ze zdravotního důvodu má u dopravního pilota větší následky na více životech a majetku. U pilota kluzáku a sportovního pilota je ale pravděpodobnost nehody při selhání větší. Sedí totiž ve svém letadle sám, v dopravním letadle jsou obvykle borci dva. 

S léčeným vysokým krevním tlakem létá mnoho i profesionálních pilotů. Povinností leteckého lékaře je pouze ověřit, že je správně léčen a léky nemají nebezpečné vedlejší účinky (závratě, kolapsy). Vysoký krevní tlak přináší riziko mozkové a srdeční mrtvice. Je jedním z hlavních rizikových faktorů náhlého selhání oběhu. Zde se nic nemění.

Cukrovka také není pro létání problém, pokud je léčena dietou nebo metforminem (Glucophage) a některými dalšími moderními léky. Nepřijatelný zůstává inzulín a sulfonylurea, protože přináší riziko hypoglykémie s náhlým bezvědomím. Ani zde se pro piloty nic nemění.

Ještě poznámka k ceně vyšetření. Jsme zvyklí, že lékařská péče je zadarmo. Jenže ona není. Ve skutečnosti je hrazená zdravotními pojišťovnami. Zdravotní prohlídku pilota pojišťovny nehradí a musí jí uhradit pilot. Stejně jako majitel buřtstánku musí Váš lékař ze svého zaplatit svoje náklady a pracovat tak, aby se uživil. Zkuste si sami odhadnout, jaká je spravedlivá cena za vyšetření. Když provádí lékař prohlídku poctivě, musí Vám pomoci vyplnit formulář, který je skutečně o něco více komplikovaný, než jsme byli zvyklí. Ve skutečnosti pilot vyplňuje jednu stránku formuláře a lékař vyplňuje druhou stránku formuláře. Formulář najdete na mých webových stránkách. Vlastní prohlídka trvá asi půl hodiny včetně EKG. Několik minut potřebuje na to, aby vystavil průkaz, protože nově musí být na oficiálním formuláři tištěný laserovou tiskárnou. Dál už to pilot obvykle nevidí, ale lékař si musí vzít dokumentaci a dát ji “do pořádku”. Potom jí musí odeslat jí na ÚCL, to znamená dát jí do obálky a jít s ní na poštu. Časová náročnost prohlídky dramaticky narůstá, pokud se musí při zdravotních problémech pilota žádat o schválení ÚCL. K tomu patří další byroktatické povinnosti, ale nechci Vás unudit k smrti. Pokud lékař chce splnit standardy, musí Vaší prohlídce věnovat asi hodinu a půl času, i když s Vámi v ordinaci stráví jen část. Prosím, porovnjte cenu Vaší prohlídky s cenou, kterou platíte například svému automechanikovi. 

Druhou stranou mince je, že by jste po svém leteckém lékaři měli chtít, aby odvedl stejně kvalitní práci, jako Váš automechanik. To znamená, že by si měl na Vás udělat dostatečně času, chovat se vhodně a být vstřícný. Vyšetření by nemělo být nepříjemné a stresující. Měl by být dostatečně vzdělán. Měl by rozumět základům letectví, druhům letadel a požadavkům kladeným na piloty. Ideálně by měl být sám pilot. Měl by vědět, jak Vás vyšetřit. Měl by mít dostatečné vybavení, aby Vás vyšetřil sám a neproháněl Vás po dalších čekárnách. Musí umět posoudit, jaká případná další vyšetření Vašich specifických nemocí jsou nezbytná, ale neměl by Vás honit po zbytečných vyšetřeních. Měl by umět samostatně posoudit, jaké nemoci jsou pro pilota rizikem, jaké léky by měl pilot užívat a jak léčit Vaše nemoci. Měl by Vám vysvětlit svá rozhodnutí, případná zdravotní rizika a omezení. Měl by Vás poučit o Vašem právu se odvolat k ÚCL. A hlavně by Vás neměl zbytečně posílat “výš” na ULZ, kdykoli zjistí u pilota jakýkoli zdravotní problém a zbavovat se tak svých povinností. Je vaše právo na tomto všem trvat, buďte sebevědomí a nedejte se.

Srdečně zdraví
David Melechovský, letecký lékař

Dobrý den pane doktore,

prosím o konzultaci možnosti získání povolení k absolvování pilotního výcviku na ultralehkém letadle (ULL). V mém případě jsem ztratil při úrazu zrak v levém oku, vidím tedy pouze na pravé oko a má otázka tedy zní, zda budu schopen s tímto zrakovým omezením projít zdravotní prohlídkou.

Děkuji za informaci.
S pozdravem Tonda



Dobrý den,
s jedním okem je možné získat pilotní licenci a bezpečně létat. Není to až tak neobvyklé a v praxi se s tímto problémem setkáváme relativně často.

Je však pochopitelné, že u jednookého pilota předpisy vyžadují podrobnější ověření zdraku. Především je k získání Osvědčení zdravotní způsobilosti nutné prodělat vyšetření očním specialistou. Důvodem není ověřit neschopnost postiženého oka, ale ověřit dobré zdraví a dostatečné vidění nepostiženého oka .

Dále je vyžadována letecko-lékařská zkouška. Její název je matoucí, protože ji neprovádí lékař, ale inspektor poveřený Úřadem pro civilní letectví, se kterým se musíte krátce proletět. Jejím smyslem není ověřit, zda umíte létat s letadlem. Důvodem k této zkoušce je ověřit, že ve skutečném letadle dostatečně Váš zrak umožňuje odečítat údaje všech přístrojů v letadle, ovládat všechny řídící prvky a máte dostatečný přehled o provozu v okolí letadla.

Z teoretického bádání i z praxe víme, že jednooký pilot může bezpečně létat a proto jim v tom nebráníme. Musíme však nejprve ověřit dobrou funkci nepostiženého oka.

Přeji mnoho zdaru v pilotním výcviku !
Se srdečným pozdravem
David Melechovský

Dobrý den, rád bych se Vás zeptal, zda jsou zubní plomby problém pro získání osvědčení zdravotní způsobilosti 1. třídy? Myslím u vojenských nebo dopravních pilotů. Předem děkuji za odpověd.



Odpověď:
Dobrý den,
pro získání zdravotní způsobilosti 1. třídy v civilním letectví plomby v zubech nejsou.

Plomby v zubech mohou dělat obtíže v jediné situaci. Když je pod plombou kapsa obsahující plyn, která vznikla činností bakterií nebo špatně vytvořenou výplní, takováto miniaturní dutinka podléhá stejným změnám okolního tlaku, jako každá dutina v těle. Pokud stoupáme do velkých výšek, tlak okolního vzduchu klesá, ale tlak v dutině se nemění. Každý , koho někdy bolely zuby ví, jak silně je zub dobře zásoben nervy a jak je zub citlivý. Při stoupání vzniká v dutince zubu přetlak. Tedy špatně vytvořená plomba může vytvářet až šokující bolesti. Od toho je snadná pomoc, je třeba opravit výplň plomby a tím se obtíž zcela řeší.

U vojenských pilotů je situace jiná, záleží na tom, k jakému druhu létání je voják určen. Pro nadzvukové létání jsou kritéria nejpřísnější, přesto by pravděpodobně plomba v zubech neměla být problém. Nicméně kritéria pro zdravotní požadavky vojenských pilotů nejsou zveřejněna a nedikážu Vám přesně odpovědět. Doporučuji to konzultovat na Ústavu leteckého zdravotnictví, který se posuzováním vojenských letců zabývá.
S pozdravem
MUDr. David Melechovský

Dobry den. 
Chcem sa Vas opytat ake su podmienky na 1.triedu zdravotnej sposobilosti co sa tyka zubov. Pokial ide o zuby myslim ze nesmu byt ziadne poskodenia, kazy a pod. ale su povolene extrakcie ? Ak tak aky pocet vytrhnutych zubov sa akceptuje alebo ake su podmienky pre vstupnu prehliadku. Ide o to ze mam problemy s piatimi zubami a to take ze mozno budu musiet ist von (tym ma potesila moj zubny lekar). V JAR-FCL3 som nasiel iba vseobecnu odpoved, nieco v zmysle ze drzitel osvedcenia 1.triedy nemoze trpiet ziadnou funkcnou vadou ustnej dutiny, zubov a hrtanu. Viac som tam ale nenasiel. Mam zaujem o 1.triedu a nerad by som kvoli tomuto prisiel o sance profesionalne lietat u civilov. este k tym zubom,vsetko su to stolicky alebo zadne zuby. Pripadne je povolena korunka, alebo nejake implantaty?



Dobrý den, 
nyní je zdravotní způsobilost dopravních pilotů posuzována podle nařízení EK 1178/2011 Part-MED, najdete ho v odkazech na mých stránkách zde: http://www.leteckylekar.cz/odkazy.html .Ta formulace je tam podobná, jako ve starém předpise. V zásadě lze říci, že extrakce zubů a sanované defekty chrupu nejsou překážkou pro vydání zdravotní způsobilosti. V tomto směru nemusíte mít obavy. Překážkou by byly například rozsáhlé záněty v dutině ústní. Pokud je Váš chrup řádně ošetřován, nemůže ohrozit Vaši kariéru dopravního pilota. Přeji mnoho úspěchů v letectví. Zdraví Vás David Melechovský

Dobrý den,

Může mít dopravní pilot zuby moudrosti a nebo si je musí před prohlídkou vytrhnout?



Dobrý den,
pilot může mít v ústech libovolný počet zubů. Počet zubů nemá vliv na bezpečnost letu.
Srdečně zdraví David Melechovský

Dobrý den, 

pravidelně chodím na odběry krve ke kontrole. Vše je v normě a v pořádku, až na hladinu Bilirubinu v krvi, kterou mám zvýšenou. Četl jsem, že to může být způsobeno nesprávnou funkcí jater, nebo žlučníku. Žádné problémy jinak nemám, nic nepociťuji. Může to mít zásadní vliv na vydání/nevydání I. třídy zdravotní způsobilosti? Díky



Dobrý den, 
nejčastější příčinou zvýšené hladiny bilirubinu v krvi u pacienta, který se cítí jinak zdráv, je tak zvaná Gilbertova nemoc. Projevuje se občasným zežloutnutím očního bělma, jinak je zcela neškodná a nemá vliv na Vaši zdravotní způsobilost profesionálního pilota. Pokud by byla příčina hyperbilirubinemie jiná, pro způsobilost je podstatná diagnóza, nikolik samotný příznak - zvýšená hladina bilirubinu. V každém případě doporučuji se poradit se specialistou na léčbu jaterních onemocnění - hepatologem.
Se srdečným pozdravem David Melechovský

Dobrý den,
Jsem ročník 1962,cca 1 rok mám hodnotu cukru v krvi 6,3. Užívám Siofor 500 , Lipanthyl267M a Sortis 10mg. Krevní tlak je v pořádku a žádné jiné komplikace z důvodu cukrovky 2.typu nemám.
Je možné s tímto uspět pro průkaz pilota kluzáků ? Případně jaká hodnoty hladiny cukru v krvi je hranicí... Děkuji.



Dobrý den, Honzo.
Váš diabetes mellitus s velkou pravděpodobností není překážkou v létání s kluzákem a získání Osvědčení zdravotní způsobilosti 2. třídy. Je nutné, aby s pomocí Vaší léčby byla nemoc dobře kontrolována, u diabetiků by hodnota glykemie neměla optimálně přesáhnout 6,0 mmol/l na lačno.Současně je potebné se přesvědčit, že se u Vás neprojevují následky diabetu, např. postižení sítnice oka, periferních nervů a pod. Před vydáním Osvědčení by letecké lékař měl doporučit vyšetření očního pozadí, neurologické vyšetření a další. Současně by měl kontrolovat stav Vaší choroby, aby se nezhoršila a nestala se nebezpečnou pro řízení letadla. V praxi to znamená, že si Vás bude zvát častěji, než ostatní kolegy letce. Přesto diabetes mellitus neléčený inzulínem Vám nezabrání věnovat se krásnému sportu létání s kluzáky.
S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den,
na ULZ mi při vstupní prohlídce pro Med Class II zjistili zvýšený nitrooční tlak. Od té doby jsem na ULZ sledován, měří se NOT a perimetr. Vzhledem k astigmatismu mám poněkud tlustší rohovky (korekce odečtené hodnoty NOT). Žádné další problémy nejsou. Rozhodl jsem se navštívit v Praze specialisty mimo ULZ, přičemž jsem dostal medikaci pro udržování NOT v rámci normy (ca 18-19 Torr). Bez medikace jsem na ca 21 Torr. Medikament je Carteol LP, užívám jej 2x denně 1 kapku do každého oka. Co se týče sledovaného stavu, NOT je stabilní, podle OCT je optický nerv beze změn. Je tato léčba diskvalifikující pro Med Class II? Jak bych dopadl, pokud bych se rozhodl pro Med Class I?
Děkuji!



Dobrý den,
pokud je nitrooční tlak normální a perimetr beze změn, není používání
očních kapek pro snížení nitroočního tlaku překážkou pro vydání
jakékoli třídy. Mohou být vyžadovány častější kontroly očním lékařem ke sledování nitroočního tlaku, stavu optického nervu a zorného pole.
S pozdravem
David Melechovský

Dobry den pan doktor.

Chcel by som od Vas poradit. Mam od Vas LAPLa koli malemu defektu v zornom poli praveho oka mam substandard vision, koli comu nesplnam Class 2. Je nejaka sanca, ze by som presiel cez Class 3 pre ATC? Z predpisu nie som velmi mudry tak by som potreboval poradit, nech sa nevrham do nejakeho nezmyslu.

Velmi pekne dakujem, prajem uspesny den.

 

Dobrý den,
 
bohužel pro Vás nemám dobrou zprávu. Podle ATCO.MED.B.070:
 
h) Žadatelé musí mít normální zorná pole a normální binokulární vidění.
 
S defektem zorného pole není možné získat 3. třídu. S tímto postižením lze za určitých příznových okolností získat ze všech leteckých kvalifikací právě LAPL a sportovní létající zařízení.
 
Je mi líto, že jsem Vás nemohl více potěšit.
 
 
Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den, mám mírně zvýšený krevní tlak (150/70) a zvažuji zajít k doktorovi a začít léčbu. Předtím než tak udělám bych se chtěl zeptat, jestli je léčení krevního tlaku medikací a záznam v lékařské dokumentaci případná překážka v získání osvědčení o zdravotní způsobilosti 1. třídy? Případně celkově jestli by se mohla léčba hypertenze negativně promítnout v mé budoucí kariéře dopravního pilota? Mnohokrát děkuji za odpověď.
 
Dobrý den,
 
pokud se začněte léčit pro vysoký krevní tlak, nemusíte se obávat o svoji zdravotní způsobilost 1. třídy. Naprostá většina léků pro hypertenzi je přijatelná.
 
Léky pro léčbu vysokého krevního tlaku ale mohou ale mít nežádoucí vedlejší úřinky. Mohou Vám způsobit závratě, mdloby, pocity slabost nebo kašel. O zahájení léčby musíte informovat svého leteckého lékaře. Asi týden by jste neměl létat a poté by Vás letecký lékař měl pozvat ke kontrole.
 
Pokud bude léčba tlaku úspěšná, letecký lékař Vás po týdnu užívání léků vrátí do provozu. Lékař by měl zkontrolovat, že Váš tlak nebude příliš vysoký ani příliž nízký, aby jste za letu neomdlel. Také by měl zkontrolovat, že se u Vás neprojevují nežádoucí účinky léků.
 
V každém případě ale léky na tlak snižují riziko náhlé cévní příhody a případné inkapacitace. Prodlužují Váš život a zkvalitňují jej. Proto rozhodně není cílem leteckého lékaře Vám bránit léky užívat.
 
S pozdravem

David Melechovský