Poradna leteckého lékaře

Před odesláním dotazu si prostudujte historii poradny, prosím. Je velmi pravděpodobné, že tam najdete odpověď i na váš dotaz. Poradna je určená anonymním dotazům k tématům: vydávání Osvědčení zdravotní způsobilosti pro piloty a palubní průvodčí, zdraví pilota, dotazy z oboru letecké medicíny a lidské výkonnosti. Prosím, k objednání vyšetření použijte telefon nebo e-mail.
Všechny dotazy

Dobrý den, celkem vážně zvažuji, že bych pracoval jako dopravní pilot. Ale čeká mě chirurgický zákrok a nevím, jestli by nemohl být příčinou problémů u zdravotních testů. Nevím, jak přesně se ta operace jmenuje, ale jedná se o rozříznutí spodní čelisti, posunutí asi o centimetr směrem ven a následné spojení obou částí kosti titanovými destičkami. Tyto destičky jsou trvalé, nebudou mi je vyndávat. V angličtině jsem tuto operaci našel pod zkratkou BSSO. Je mi 17 let, jsem zdravý, neočekávají se jakékoli komplikace nebo dočasné či trvalé následky. Myslíte, že by tento zákrok mohl mít vliv na splnění 1. stupně zdravotní způsobilosti. Děkuji za odpověď. Tomáš



Dobrý den, 

z hlediska bezpečnosti letu je podstatná Vaše chopnost artikulovat a komunikovat. Rány po operaci by měly být zahojené. Jinak nepředppokládám žádné potíže, které by měla Vaše operace způsobit při získávání 1. třídy zdravotní způsobilosti.

Přeji rychlé uzdravení a držím place při leteckém výcviku.
Srdečně zdraví
david Melechovský

Dobrý den 
Pane Melechovský,mám na Vás dotaz. Před rokem se mi stal úraz. Poleptal jsem si oko. Léčí mi to na Karláku a postupně mě připravují na to, že vidění už nikdy nebude dobré. Jsou rádi, že se oko zahojilo, ale s nekvalitním epitelem neumí nic dělat. Takže vidím na tabuli to největší písmeno. 
Je možné si s tím udržet 2 třídu na PPL? Já jsem zkoušel letět, s instruktorem pochopitelně a odhad výšky byl dobrý, terén a obrysy vidím. Na přístroje a mapu fungovalo druhé, naštěstí zdravé, oko.
Asi Vám, jako pilotovi, nemusím říkat, že přestat létat je to poslední, co bych chtěl. 

Děkuji za odpověď, ať už bude jakákoliv

Dobrý den,

létat s jedním funkčním okem pro radost je možné a velmi pravděpodobně bude možné vám obnovit 2. třídu zdravotní způsobilosti. Podmínkou je dobré zdraví a dobré vidění nepostiženého oka.

Prosím, shromažďujte si veškerou zdravotní dokumentaci. Pod doléčení mě kontaktujte a doporučím vám vyšetření u očního specialisty, který má znalost leteckých předpisů. Smyslem vyšetření je ověřit dobrou kondici zdravého oka. Pokud bude výsledek příznivý, zajistím vám obnovu 2. třídy.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den, 
rád bych se zeptal, jak to funguje se zrakem pro získání 2. třídy zdravotní způsobilosti na GLD? 

Vím, že je maximum 5 dioptrií. Na levé oko mám 0,5 dioptrie, na pravé 2,25 dioptrie. Ale prý tam nemůže být příliš velký rozdíl mezi oběma očima, tedy nesmí být větší než třeba 2 dioptrie. Objasnil byste mi, prosím, jak to je? 

Děkuji za odpověď, 
Václav



Dobrý den, 
pro 2. třídu a tedy i piloty kluzáku není v předpise Část-MED žádné omezení počtu dioptrií. Rozhodující je pouze kvalita vidění v brýlích. Pokud ve vašich brýlích uvidíte požadovaná písměnka optotypu ze vzdálenosi 5 metrů, potom vaše vada zraku nebude bránit létání. Toto neplatí pro profesionály žádající o 1. třídu.
Mnoho zdaru v létání
MUDr. David Melechovský



 

Dobry den, pan doktor, musim povedat, ze velmi quitujem tento poradensky pristup, zalozeny na Vasej humannosti a skusenostiach.
Touto cestou by som sa chcel spytat, ci je mozne ziskat preukaz 1.triedy s dioptriami, alebo sosovkami a prip. do akej hladiny?
vopred dakujem pekne za odpoved



Dobrý den, 

při vstupním vyšetření pro 1. třídu letecký předpis Part-MED povoluje maximální refrakční vadu zraku +5 dioptrií a -6 diptrií.

Současně každé oko nesmí mít astigatismus silnější, než 2 dioptrie.

Rozdíl mezi očima nesmí být více, než 2 dioptrie.

Přeji mnoho zdaru u vstupního vyšetření. 

Srdečně zdraví

David Melechovský

Dobrý den,
rád bych šel na laserovou korekci krátkozrakosti (-1,75 a -2,3 dioptrie), abych nebyl závislý na kontaktních čočkách a brýlích. Mám Medical class-1 platný do konce ledna 2015. Chtěl bych se Vás zeptat, jak dlouho po zákroku nebudu smět létat a jestli zákrok může mít v budoucnu nějaké nežádoucí účinky?

Děkuji za odpověď

Filip



Dobrý den,

laserové operace očí prodělaly značný pokrok, dnes jsou bezpečné, výsledky jdou velmi dobré a komplikací po operaci je málo.

Po laserové operaci očí není stanovena přesná lhůta, po kterou se nesmí létat. Je zde ale požadavek, že rohovka musí být zahojená a zrak musí být po operaci již stabilní. Hojení obvykle trvá minimálně šest týdnů po operaci, kdy je pilot obvykle nezpůsobilý k letu.

Po asi šesti týdnech vyžadujeme vyšetření očním lékařem, který se orientuje v letecké medicíně. Nemůže to být lékař, který vás operoval. Tento vás vyšetří, zjistí stav rohovky, kvalitu vidění a vyloučí komplikace po operaci. Poté už může letecký lékař uvolnit pilota do provozu.

Profesionální piloty je třeba upozornit, že tyto operace sice mají málo komplikací, ale komplkace se stále vyskytují. Jednou z nich je například nepravidelný tvar rohovky, který způsobí trvalou neostrost zraku, kterou nelze korigovat brýlemi. Taková komplikace může znamenat trvalou ztrátu způsobilosti a zaměstnání. Takové riziko je malé, ale ne nulové.

Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den.
Nevidím na jeno oko (monokulus). Je možné s tímto udělat průkaz na paraglide, případně prošel bych prohlídkou pro parašutisty? Děkuji



Dobrý den, je možné rekreačně létat s jedním okem a získat Osvědčení zdravotní způsobilosti. Podmínkou je naprosté zdraví jednoho oka, které by měl potvrdit oční lékař. Brýle jsou akceptovatelné.
Srdečně zdraví
David Melechovský

Dobrý den pane doktore,
chystám se na zdravotní prohlídku 1. třídy a rád bych se zeptal, zda je překážkou pro získání způsobilosti mírná tachykardie. Moje obvodní lékařka mi sdělila, že je to zapříčiněno tím, že jsem u lékaře nervózní, jiné potíže, s tímto spojené, nemám. Rád bych se ještě zeptal, zda se dělají alergologické testy, v dětství jsem trpěl alergií na traviny, tato alergie se projevovala asi 2 měsíce trvající letní rýmou. Momentálně žádné potíže nepociťuji. A poslední otázka... Mám už dlouho zvýšený bilirubin na hodnotě 30, jinak jaterní testy jsou v pořádku. Byl by tohle problém?
Předem děkuji za odpověď.



Dobrý den, Lukáši,

tachykardie je u mladých motivovaných mužů častá z rozrušení a nejde o nemoc.

Stejně tak alergie a Gilbertova nemoc provázená zvýšením bilirubinu v krvi nejsou překážkou pro získání 1. třídy zdravotní způsobilosti dopravního pilota.

Držím Vám palce u vyšetření a mnoho zdaru v kariéře dopravního pilota. 

Srdečně zdraví David Melechovský, letecký lékař

Dobrý den,
pokud bych si udělal Medical class 1 v Rakousku, mohu si ho prodloužit v České republice? 
Mockrát děkuji za odpověď!



Dobrý den, 
u nás můžeme prodloužit všechny medicaly vydané v kterékoli zemi Evropské unii.
Se srdečným pozdravem
David Melehovský

Dobry den pane doktore, lze prosim v letadle (pri kratsich letech v hladine 150 az 180 - typicky napr. prelet centralni casti Alp) pouzit pro dodavku kysliku pilotovi i kyslikove generatory jako napr. O2Pack (treba tento http://www.oxyobchod.cz/produkt-22-o2-pack) nebo je nutne mit kyslik "z lahve"

diky moc



Dobrý den,

kyslíkový systém je zařízení, na kterém závisí Váš život. Důsledky jeho selhání doporučuji si vyzkoušet v barokomoře. Osobně s tím mám zkušenost. Díky nevhodné netěsnící masce jsem byl ve FL 180 vystaven velmi nepříjemné hypoxii. Naštěstí jsem letadlo neřídil a byl jen cestujícím.

Kromě toho, že to nařizuje předpis, tak také obava o vlastní život by mi nedovolila použít jiný systém, než certifikovaný. Nabídka přenosných systémů na trhuje je kolem 600 USD. Jeho konstrukce není triviální a je to na dlouhou přednášku. Mnoho pilotů již zemřelo na selhání systému amatérské konstrukce, viz databáze NTSB.

Rozhodně nedoporučuji experimentovat s amatérskou konstrukcí.

S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den pane doktore, 
myslíte si že po nehodě toho Airbusu germamwimgs se budou v Evropských státech (kromě ČR a SK) zavádět psychotesty na vyšetření pro první třídu zdravotní způsobilosti pilota.

Děkuji.



Dobrý den,

V souvislosti s nehodou letadla společnosti Germanwings neočekávám znovuzavedení psychotestů jako součást vstupního vyšetření pro první třídu zdravotní způsobilosti.

V této poradně jsem se k psychotestům již vyjadřoval, odpověď najdete v historii. Stručně shrnuto, mají nízkou specificitu a nedostatečnou validitu. Jinými slovy nejsou dostatečně výtěžné, aby u pilota spolehlivě odhalily depresi a syndrom vyhoření. V tom se odborníci v našem oboru shodují a znovuzavedení psychotestů není cestou, jak podobným neštěstím předejít. Již dříve byly opuštěny jako nevyhovující nástroj a nejsou v požadavcích předpisu Part-MED pro prvotní vydání první třídy zdravotní způsobilosti.

Po nehodě jsem až na jeden vyjímečný ohlas z České republiky v reakcích médií pozoroval, že laická i odborná veřejnost chápe neúčinnost psychotestů a nezaznamenal jsem volání po jejich znovuzavedení. EASA kontaktovala letecké lékaře a dala jim doporučení, jak vést rozhovor s piloty, ale nedoporučila zavedení psychotestů.

Mým názorem je, že není náhodné, že takováto nehoda postihla právě Lufthansu. Tato společnost je známá silným tlakem na zaměstnance, jejich intenzivním testováním včetně psychotestů a netolerancí k jakýmkoli lidským chybám a nedostatkům u zaměstnanců. Právě takovýto přístup přístup typicky vyvolává syndrom vyhoření a mohl být spolupůsobící příčinou při vzniku syndromu vyhoření u pilota Lubitze podezřelého z vraždy cestujících a posádky. Piloti jsou lidé, nikoli stoje, a je třeba mít určitou toleranci k jejich chybám, ke kterým vždy bude docházet. Letadlo a celý letecký provoz mus být uspořádan tak, aby chyby byly odhaleny a systém byl vulnerabilní vůči chybě.

Podle mého názoru podobným neštěstím může předejít pouze kvalitní personální práce se zaměstnanci. Je nutné s nimi hovořit a zajímat o to, jak žijí, zda mají osobní nebo rodinné problémy a je třeba s nimi vést rozhovor. Pokud si budeme šetřit námahu a pesonální práci se zaměstnancem nahradíme za pochybný psychotest, pokud zaměstnance budeme považovat za čísla ve statistice, potom jsme se nepoučili a podobné nehody se budou opakovat.

S pozdravem
David Melechovský

Dobrý den, pane doktore,
rád bych si udělal letecký průkaz na kluzák, mám ale nízký tlak a nevím jestli to není překážkou. Jsou v tomto nějaké limity?
Předem děkuji,
Erik (29 let)



Dobrý den, Eriku, 

nízký tepenný tlak může být velmi nebezpečný zdravotní problém v letadle. Pokud pilot v letadlo omdlí a zdratí vědomí, jeho život a život cestujících je bezprostředně ohrožen, stejně tak lidé a majetek v okolí. Lidé s příliš nízkým tlakem mají zvýšené riziko omdlení, například při psychické zátěži, při přetížení, při tepelné nepohodě a podobně.

Důležitou informací je , zda jste v minulosti již měl problém s omdlíváním, náhlou ztrátou vědomí, závratěmi při zěměn polohy a podobně.

Se svým problémem se rozhodně poraďte se svým leteckým lékařem. Měl by se Vás vyptat na Vaše obtíže v minulosti, změřit Vám tlak a případně provést podrobnější vyšetření oběhového systému, např. na nakloněné rovině.

Je velmi pravděpodobné, že s pokračujícím věkem potíže vymizí a tlak se normalizuje. Tento problém je typický pro mladé pacienty. Radím však opatrnost.

Srdečně zdraví
David Melechovvský